Som topic.
Skal jeg lime WAB-platen på OSB-platen eller er det nok å skru den i stenderne?
Det er i et baderom.

Ingenting svar enn? jeg hadde akkurat dette spørsmålet i hodet.

BirgitS
Har ikke produsenten av platen instruksjoner for det? Jeg vet ikke om det kan variere, men Byggmax skriver at deres plate skal skrus med gipsskrue: https://www.byggmax.se/våtrumsgips-p07001

Men nå til dags er det jo tillatt med vanlige gipsplater på bad.

• Liker
Ahmed A
  • Laddar…
Ja, det er jo spørsmålet for på GVK siden skal det både limes og skrues. Så bør jo denne være godkjent av BKR men det står det ingenting om på byggmax nettside. Så kanskje man ikke trenger å lime. Det handler jo om gulvets bevegelser i fuktig miljø. Derfor blir jeg litt usikker nettopp fordi jeg selv står der for øyeblikket og vil gjøre det riktig.

BirgitS
Ahmed A Ahmed A skrev:
Ja, det er jo spørsmålet for på GVK side skal det både limes og skrues. Deretter bør jo denne være godkjent av BKR men det står det ingenting om på byggmax hjemmeside. Sen kanskje man ikke trenger å lime. Det handler jo om gulvets bevegelser i fuktig miljø. Derfor blir jeg litt usikker nettopp fordi jeg selv står der i nåværende situasjon og vil gjøre det riktig.
Skal du ha våtromsbelegg og/eller -tapet (GVK) eller fliser/klinker (BKR)?
Du skriver om gulv nå men gjelder det ikke vegger?

Du trenger også å lese bransjereglene fra Sikker vann for jeg mener at det er de som spesifiserer den godkjente veggkonstruksjonen.

Hvilken WAB gjelder det?

BirgitS BirgitS skrev:
Skal du ha våtromsmatte og/eller -tapet (GVK) eller flis/klinker (BKR)?

Du trenger også å lese bransjereglene fra Sikker vann for jeg har for meg at det er de som spesifiserer den godkjente veggkonstruksjonen.

Hvilken WAB gjelder det?
BirgitS BirgitS skrev:
Skal du ha våtromsmatte og/eller -tapet (GVK) eller flis/klinker (BKR)?

Du trenger også å lese bransjereglene fra Sikker vann for jeg har for meg at det er de som spesifiserer den godkjente veggkonstruksjonen.

Hvilken WAB gjelder det?
Det er nok jeg som blander det, jeg beklager, men det handler om gipsplate som er som et forsterkningslag over baderomsgulvet i andre etasje. Det er for å stive opp gulvet slik at det ikke flekser, derav gips. Egentlig er mitt spørsmål hvilken gipsplate som er godkjent for montering på gulv i baderom for å stive opp konstruksjonen? Finnes det en variant der man bare trenger å skru? Dette må gjøres i henhold til GVK hvis man skal legge fliser i stedet for gulvmatte.

takk!

BirgitS
Golvoppbygging vet jeg dessverre ikke så mye om, jeg trodde det gjaldt vegger for det er der man pleier å ha OSB. I gulv pleier man vel å ha gulvsponplate.

Når det gjelder klinker så er det bransjeregler fra BKR som er standard.

• Liker
Ahmed A
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.