Jeg har en innervegg av siporex. På den er det sparklet med gipsbruk (tror jeg) og deretter tapetsert. Det meste av tapeten går å fjerne.

Jeg vil lime OSB på eksisterende vegg og deretter skru gips, dette for å slippe å plugge hver gang noe skal opp på veggen.

Hva bruker man for lim til dette? Gipsbruk kanskje?
 
Er veggen sandete der det ikke finnes tapet?
Skulle tro at det går an å lime med ardex S-48.
Er det sandete kanskje det trengs litt primer først.
Sitter tapeten løst må den bort.
Kan gå an å bruke settlim om du kan
få noen type av spikerplugg å feste platen med.
Noen ganger tar vi settlim og skrur med sponplate-skrue
rett inn i lettveggen. Kommer litt an på hva det er
for vegg om det skal funke. Slaggstens vegg går det
an å gjøre sånn.

Hilsen Putte
 
Nei den er ikke sandete.

Det største problemet er nok at en hel del av tapeten ser ut til å bli værende på veggen, og det er vanskelig å få bort det siste laget med papir. Spiller forsåvidt ingen rolle om det blir litt ujevnt når jeg fjerner dette, men jeg antar at det er upassende å lime på et tynt lag papir.

Å feste platen etter liming er ikke noe problem - enten så holder det med grove skruer eller, hvis det krangler, kan jeg trekke skruer tvers gjennom veggen.....

Takk for tipset.
 
Jeg skulle trenge noen kloke råd om valg av festemasse for dette arbeidet.

Maxit foreslår at Serpo 616 brukes. Tapeten må fjernes helt, noe som ikke er et problem, og 616 håndterer også bevegelsen i OSBn.

Også S48 kan selvfølgelig brukes.

Problemet med begge disse produktene er at jeg skal sette opp 35 plater på veggen, og det går med omtrent 200 kg Serpo 616. Både S48 og Serpo 616 er dyrere enn gull.

Finnes det noen alternative produkter som er mer prisgunstige? Det bør fortsatt være et produkt av samme type som disse to.
 
Jeg kommer i fremtiden til å lime gips på Leca, noe som jo er omtrent samme forutsetninger (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41593)

Med tanke på prisen synes jeg du skal prøve å lime opp ~1/2 m2 med f.eks. gipsbruk, PL600, billig settefug fra Byggmax, m.m. deretter prøver du å se hvor godt platene virkelig sitter ;)
 
Gipsbruk ville nok funka om det bare var gips. OSBn beveger seg jo derimot, så da blir det vanskeligere.

Egnet monteringslim kanskje funker, men spørsmålet er hvor lenge.... Det ville jo være trist om 70 plater faller til gulvet om et par år.
 
Ja du gjør det vanskelig for deg selv ved å bruke OSB.
Hadde det vært gips direkte på Siporex eller Ytong så setter man det med den billigste typen flislim. Under limingen drar du inn platene med 1 kroners spikerplugg fra byggmax.
Billig og enkelt. Den eneste ulempen er at det er 100 % umulig å fjerne platen i fremtiden uten å rive med seg halve veggen.

Å spikre i Siporex og Ytong går alldeles utmerket med vanlig galvanisert spiker.
Før satte man jo hele kjøkkeninnredninger med vanlig spiker direkte i lettbetongen.
Man plugget aldri sånt.

Et tips om du skal plugge i Lettbetong, borr med en trebor med spiss.
Bruk 5mm bor til 6mm plugg, 7mm bor til 8mm plugg osv...
Da trenger man ingen dyre spesialplugger, vanlig cheapo eller spikerplugg fungerer utmerket.
Spikerpluggen bankes inn uten skruen, så slår du inn skruen og det sitter Satana.

Mvh
 
somelvis skrev:
Ja du gjør det skikkelig vanskelig for deg selv ved å bruke OSB.
Jo takk, jeg har innsett det. ::)

Hadde det vært gips direkte på Siporex eller Ytong så fester man det med billigste sortens flislim. Under limingen trekker du inn platene med 1 kroners spikerplugg fra byggmax.
Billig og enkelt. Den eneste ulempen er at det er 100% umulig å få bort platen i fremtiden uten å rive med seg halve veggen.

Å spikre i Siporex og Ytong går helt utmerket med vanlig galvanisert spiker.
Før satte man jo hele kjøkkeninnredninger med vanlig spiker direkte i lettbetongen.
Man plugget aldri sånt.

Et tips om du skal plugge i Lettbetong, bor med et treborr med spiss.
Bruk 5mm borr til 6mm plugg, 7mm borr til 8mm plugg osv...
Da trenger man ingen dyre spesialplugger, vanlig cheapo eller spikerplugg går utmerket.
Spikerpluggen dunkes i uten skruen i, så slår du inn skruen og det sitter Satana.

Mvh
Jeg vurderer om det kanskje blir best med en kombinasjon. Gips direkte på Siporexen der det er usannsynlig at noe skal festes i veggen, OSB bak der man vet at det kommer til å skrus en del (f.eks. i datterens rom).

Billige spikerplugger er vel kanskje en bra løsning der man uansett skal ha OSB bak, kanskje i kombinasjon med noe monteringslim.

Å direkte spikre opp saker i siporex nekter jeg. Visse saker sitter jo som pokker, men iblant tar det ikke i det hele tatt.
 
Lim med setteklis og skru inn vanlige grabber gipsskruer som fester kanon.


MathiasS skrev:
Jeg har en innervegg av siporex. På den er det sparklet med gipsbruk (tror jeg) og deretter tapetsert. Det meste av tapeten går å fjerne.

Jeg vil lime OSB på eksisterende vegg og deretter skru gips, dette for å slippe å plugge hver gang noe skal opp på veggen.

Hva bruker man for lim til dette? Gipsbruk kanskje?
 
Jeg gir opp.

Det blir ingen OSB på siporeksveggene. Jeg inventerte mulig antall festepunkter for bilder, hyller og annet stæsj og innser at merkostnaden for å få opp OSB, inkl. OSB-platen selv, ikke står i forhold til verken arbeidet eller materialkostnaden.

Beste pris jeg fant på Serpo 616 var 330 NOK for 9 kg. Trist når man skal ha 150 kg.

Det får bli gips direkte på siporeksen.
 
Kjennes helt unødvendig å sette plater på siporexveggene. Litt av ideen med siporex er jo ETT homogent mtrl. Ingen problemer med fukt etc. Bare sparkle og veve/tapetser. Der du henger opp lettere ting (f.eks. bilder, små speil etc.) fungerer vanlig gammeldags X-krok meget bra. Tyngre ting krever naturligvis passende plugg, men slikt finnes jo!
Synes folk har hengt seg litt opp i det med OSB/spon bak gips. Hva har dere egentlig på veggene? Manualstativ eller oppheng for pianoet når dere rydder?! Normalbelastninger (som innredninger, skap mm) er jo ikke noe problem å håndtere, servant kan muligens være et problem om man mangler stenderne der, men det går alltid an å løse....
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.