(Usikker på om dette er riktig forum eller om det skal til hage?)

Holder på med å bygge en knottesteinsmur, ca. 90cm høy og det har blitt litt diskusjoner om hvorvidt man trenger å lime dette?
Jeg hevder at man ikke trenger det, siden klakken på baksiden av steinen holder steinene på plass.
Men svigerfar tok inn et murerfirma (av typen knotete norsk og utenlandsregistrerte biler) og de sa at man skal lime dem.

Hva er mest riktig?
Skal begynne å legge stein nå og har ikke noe lim hjemme (liker også tanken på at man kan ta bort/endre muren senere hvis man ikke limer).

Sist redigert:
Gå ut og legg muren nå.
Går fint å legge uten lim, og siden du har en vinkel, blir det en ekstra støtte.

• Liker
kurre_kul
  • Laddar…
Kom på at jeg løy litt, vi kommer til å lage en trapp ved hjørnet (tenkte ikke på det når jeg skrev), så det blir ingen vinkelstøtte der direkte. (Har fjernet dette med vinkelen fra originalinnlegget)
-Muren kommer til å runde et hjørne ("bakover") litt, men deretter avsluttes, så ingen kjempestøtte.
Derimot er muren ikke så lang, kanskje 3-4 meter.

Ville du fortsatt sagt at det er trygt å kjøre uten lim, @thomas33 ?

Har du kapillærbrytende materiale bak muren, så skal det fungere, men jeg sjekket litt og Flisby anbefaler maks 70 cm høyde! Over den høyden skulle man kontakte dem.

L
Som de sier, gå ut og sett opp muren din, den heller jo innover. Hvis du skal være helt sikker, så når muren er oppe, legg en platonmatte bak og fyll med drenerende masse eller makadam + matte i den rekkefølgen.

Utenfra :: belegningsstein -- platonmatte - grus - en duk mot grusen - jord

Det gjør at det ikke kan komme vann mot steinene og fryse, helt perfekt.

Det som er viktigst er fundamentet for muren, som skal være helt stabilt og ikke kunne bevege seg, da blir det bra.

Takk skal dere ha!
Vi kjører på og ser hva som skjer :)
Tror ikke høyden er noen stor fare. Har sett ulike anbefalinger om makshøyde og også hørt om mange som har bygget en del over disse.
Min anslag om 90 cm er litt tatt på gefühlen, tror den kan være litt lavere i virkeligheten. Deretter ligger den ca 10 cm under markoverflaten og det vil bli asfalt tett inntil deretter.

Foten tror jeg blir stødig nok. Grunnen var godt pakket allerede merket vi når vi gravde, deretter har vi lagt et ganske tynt lag med grus og pakket det.
Føles bra *jinx* :D

Tenkte fylle med makadam bak og markduk, visste ikke om platonmatte så det får jeg sjekke ut!

L
Alt virker bra, noe som ikke er nevnt her, er at du skal sørge for at det er en god drenering bak, gjerne en drensledning om det går siden bunnen ligger litt lavere, så det ikke samler seg vann der og fryser opp muren din, da det er asfalt og bra pakket rundt omkring, dårlig vannføring på slikt materiale.

Trodde på det også før, om man skulle ha hatt en dreneringsløsning under muren, men vi tok en sjanse der og tester uten. Mulig at jeg legger en dreneringsløsning i bunnen bak muren før vi fyller senere.

L
Den som du lenket til er en sort, finnes i 1 meters bredde, har i prinsippet ingen betydning hva du bruker til å sette bak bare den er vanntett

• Liker
kurre_kul
  • Laddar…
L
K kurre_kul skrev:
Tenkte på det også før, om man skulle hatt en drenering under muren, men vi tok en sjanse der og tester uten. Mulig at jeg legger en drenering i bunnen bak muren før vi fyller senere.
Legg den bak i bunnen, blir bra, tror ikke det kommer så mye, men du sa asfalt på framsiden,
pass da på så det ikke er helling mot muren, da går vannet imellom, er det mulig kan man la noen spor under bunnsteinene så det renner til dreneringen.

Kanon! Takk igjen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.