scar69 skrev:
Malen er fikset og det ble perfekt etter litt fikling og japansagen gikk varm:)

Den klemte dog litt i vangstykket så jeg slipte snittflaten med musen til den gled på plass med minimal glippe. Er dritglad for at det gikk bra og skal gå på i skarpt modus i morgen.

Synd at malen ikke kan brukes til mer enn ett trinn da den minste lille avvik mellom trinnene viser seg direkte.

Må jobbe videre uten mal på de andre trinnene for ellers tar det nok for lang tid før jeg blir ferdig:)

Jeg kommer sikkert tilbake med nye spørsmål og tanker....
Høres bra ut:) Tenk på å ikke ha for liten glippe om din trapp/hus beveger seg mye.

Jeg har ikke en anelse om hvor mye trappen beveger seg, men det er kanskje en del siden jeg ikke har en eneste stein i huset, bortsett fra grunnmuren:)

Kanskje bør jeg øke spalten litt da den for øyeblikket er anslagsvis 0,1-0,2 mm på hver side.

Tenk på at tre beveger seg over tid, og har du en normalbred trapp kan trinnet lett svulme så mye med økt luftfuktighet og forårsake knirk mot vangen. Sats på en større jevntykk spalte og deretter latexfug. Gjør du malte vanger samt latexfug er det vanskelig å avsløre latexfugen om du ikke står med nesen i trappen.

Et tips kan også være å få til den perfekte passformen med en høvel selv om det er en del arbeid.

Knirkende trapp vil jeg ikke ha for da kan jeg ikke snike meg ned når barna skal sove:D

Lurer på hvor mye trinnene krymper når de kommer ut av sine plastposer?

Da var første trinnet på plass. Tok omtrent en time. Jeg måtte jo fundere litt på hva jeg skulle sage med. Det endte med at det ble sirkelsag for å dele trinnet på midten og japansag for å få riktig lengde.

Håper det går litt raskere fremover når man blir varm i trøya:)

Nå må jeg bare finne en barnevakt siden jentungen kommer hjem fra barnehagen så arbeidet kan gjenopptas i ettermiddag:)

Hmm...så jeg at på ett trinn så var nesen ca 1-1,5 mm kortere enn tråflaten. Hva tror du blir best, å prøve å slipe ned overflødig materiale langs hele kanten eller legge kompasset et stykke inn slik at man må sage av trinnet i begge ender?

Jeg tror selv at det blir best å sage i begge ender, men er usikker. Hvordan hadde du gjort det?:)

scar69 skrev:
Hmm...såg at på et trinn så var nesen ca 1-1,5 mm kortere enn trinnflaten. Hva tror du blir best, å prøve å slipe ned overflødig materiale langs hele kanten eller legge kompasset et stykke inn slik at man må sage av trinnet i begge ender?

Jeg tror selv det blir best å sage i begge ender, men er usikker. Hvordan ville du gjort det?:)
Forstår ikke helt hva du mener. Snakker du om det eksisterende trinnet i trappen? Et bilde hadde vært perfekt.

Nei, jeg mener stepkit steget. Trappnosen på et steg er ca 1mm lengre enn selve den overflaten man tråkker på. De har tydeligvis slurvet litt i produksjonen :)

Legger ved et bilde av selve problemet.

Mitt spørsmål var om du hadde lagt kompassen slik at du måtte sage steget i begge ender pga feilen i produksjonen eller om du hadde forsøkt å slipe til problemet slik at kanten var rett og fin allerede i utgangspunktet?

• Tretrinn med liten trappnese som stikker ut, fotograferes fra siden. Ujevn kant viser feil i produksjonen. Plastfolie dekker del av trinnet.
De øverste 15mm (trappenesen) er ca 1-1,5mm utenfor overflaten man trår på ;o)

Da henger jeg med. Jeg hadde absolutt lagt kompassen så det ble saging i begge ender, det blir best resultat da. Dessuten vil du snart merke at mange trinn ikke er helt 90° mot vange, noe som gjør at det vil kreves saging i begge ender uansett.

For øvrig så det jo slurvete ut fra Step-kit, har jeg ikke merket tidligere. Sjekk at trinnet ellers ser fint ut, uten skavanker etc.

Mmm...må nok sage i begge ender, får vel gjøre det uansett før eller siden. Men det hadde jo vært bra om man hadde sluppet det på visse trinn.

Trinnet i spørsmålet skal reklameres da trappenesen var full av hakk. Den var også full av flis og burde blitt stoppet i kvalitetskontrollen.

Det som føles litt surt akkurat nå er at det er slurvete montert mellom trappenese og selveste trinnet. Ser ut til å være likt på flere av trinnene. Det blir sikkert bra til slutt, men jeg hadde høyere forventninger angående kvaliteten:S

Nåvel, trinn nr. 2 skal påbegynnes innen 30 minutter. Håper at også det blir bra:)

Da var man ren og fin etter 2 lafte trinn til :)

Sager nå trinnene i begge endene på grunn av den dårlige produksjonen. Resultatet er jeg kjempefornøyd med. Bedre enn jeg hadde våget å håpe på :D

Det tar litt tid å sage for hånd, men det føles trygt og man har god kontroll over tingene. Men den japanske sagen har en tendens til å hugge og hoppe. Det må skyldes at trinnene er så fryktelig harde, for den gjør det ikke når jeg prøvesaget i furu.

Nå er det bare ett steg igjen å legge og det tar kanskje noen dager før jeg får det hjem. Hadde jo en reklamasjon.

Så er det jo selvfølgelig bakkantslister igjen, men det er jo ingen stor innsats som kreves for det arbeidet:)

Samlet sett var det mye lettere å legge enn jeg hadde våget å håpe på, og jeg hadde ikke vært redd for å gjøre det igjen, jeg var fryktelig bekymret før jeg begynte :D

scar69 skrev:
Nå er det bare ett steg igjen å legge, og det tar kanskje noen dager før jeg får det hjem. Hadde en reklamasjon.

Så er det selvfølgelig bakkantslistene igjen, men det kreves ikke så stor innsats for det arbeidet :)

Samlet sett var det mye lettere å legge enn jeg hadde turt å håpe på, og jeg hadde ikke vært redd for å gjøre det igjen, jeg var fryktelig bekymret før jeg begynte :D
Deilig å høre! Nå er vi så klart nysgjerrige på litt bilder!

Her kommer noen bilder. Som sagt, det skal monteres et trinn til innen kort. Samt så skal bakantslistene begynnes monteres i kveld.

Til slutt så skal det opp en liten hvit på vangen som slutter tett mot panelet:)

Fra starten var det en furutrapp med heldekkende teppe i trinnene. Sprøytelakkerte trappen i nov/des og trinnene kom på plass nå:)

• En nymalt tretrapp med hvite vangere og tretrinn. Rotete lekerom under trappen med kasser, leker og stoler. Tre små planter i vinduskarmen.
  • En nymalt trapp oppover med nylagt tre i trinnene, hvite rekkverk og vegger. Trappen er en del av et renoveringsprosjekt.
  • Nyoppussede furutrappetrinn uten teppe. Trappen er hvitmalt med synlige tretrinn som nylig er montert. Veggpanelene er hvite.
  • Trapp med nylig installerte tremønstrede trinn og hvit sidestøtte, uten teppe, mot hvit panelvegg. Renoveringsprosjekt pågår.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.