Vet ikke om smeltelim er løsningen her men jeg trodde alle smeltelim var like (dvs. kommer fra Jula eller CO), har bare brukt det til pappmodeller/forbilder for hus og ikke tenkt nærmere på saken. Bosch har et sett med forskjellige typer smeltelim og bl.a. en type (som jeg ikke har prøvd) som skal ha ekstra god klebeevne. Det er kanskje allmenn gods og bare noe jeg har gått glipp av, men det virket ganske bra.

Min erfaring (bortsett fra at jeg ikke kan håndtere dem) er at smeltelim er utrolig raske til å feste - men at de på sikt ikke holder spesielt godt. Har dog ikke testet noen spesialvariant.

Har forbrukt ca 30 tuber PL600 og jisses hvilket bra lim. Det hugger raskt og det går å tørke bort med vann. En fordel da man søler eller presser sammen og lim trykkes ut. (til forskjell fra andre som må fjernes mekanisk). PL600 krever dog at en overflate er sugende. Har f.eks. limt vindusbeslag mot panelets endetre med PL600 og disse løsner ikke med det første. Fantes ikke plass for skruer (velfac vinduer). Langtidseffekten vet jeg derimot ingenting om da tingene bare har sittet fast i 2 år.

P
Når jeg limer noe så vil jeg at det skal sitte som fjellet. Da er PL600 feil valg.
En kollega av meg har for eksempel gått og byttet ut et større antall benkeplater på en byggeplass. Disse var limt med PL600 og samtlige kunne rives løs med bare nevene.

Gjør man rett så passer vel PL600 til det meste og har mange fordeler bla som pbengtsson påpeker.
Som sagt, vårt laminat på trappene sitter som berget etter et år med PL600...

Nå har jeg lagt halve trappen og brukt Sika T2. Det fungerer utmerket, og fester seg veldig raskt. Virker, så langt, å sitte fast bra. Jeg la ut strenger, presset på trinnet og slo litt med MDF-bit+studsfri klubb og så stilte jeg meg på det en kort stund. Virker topp.

• Liker
RullPutte
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Takk for alle svar!

PL400 og andre løsemiddelbaserte limmer går bort, da fordampningen av løsemiddel kan gjøre at step-kitet sveller/endres i form. Dessuten tar PL400 etter min erfaring altfor lang tid på seg å tørke, ingen hurtig vedheft.
Nå, der har jeg for meg at du har litt feil... Min far holder nettopp nå også på med Stepkit, men i hans papirer står det AJABAJA for vannløselig lim, nettopp av den årsak du skrev.
Han fikk limtuber medsendt, og de var av en eller annen naftaløselig art.
PL400 har vel herdet tilstrekkelig over natten for å kunne gå på... så at det tar opptil 4 dager for å herde helt er vel en annen sak.:D

_bystrom_ skrev:
Nå, der har jeg for meg at du har litt feil... Min far holder nettopp nå også på med Stepkit, men i hans papirer står det AJABAJA for vannløselig lim, nettopp av den årsak du skrev.
Han fikk limtuber medsendt, og de var av en eller annen naftaløselig art.
PL400 har vel herdet tilstrekkelig over natten for å kunne gå på...så at det tar opp til 4 dager for å herde helt er en annen sak.:D
Njae...jeg skrev at løsningsbaserte var feil. Ikke at vannbaserte var rett. Vannbaserte er også feil, av samme grunn som at de løsningsmiddelbaserte er feil. I stedet skal limet være av MS-polymer type, f.eks. polyuretanlim.

Sikabond T2 som jeg har brukt sitter med en gang og behøver ikke holdes på plass med vekter eller tvinger. Det går ikke med PL400.

Jeg tar opp denne gamle tråden igjen. Hvordan er de ulike limene prismessig? Om man f.eks. sammenligner Sika T2 da for en normalstor trapp (U-trapp hjemme) sammenlignet med noe polyuretanlim? Har dere kjøpt på byggvarehuset eller spesialbestilt?

T2 koster ca 120kr på Beijer uten rabatter. Helt klart verdt pengene etter min mening, det var veldig smidig å jobbe med.

Det ble til slutt de tubene som Hornbach selger sammen med de ferdige trappfornyingssettene. Tror det heter "All-fix" noe, for cirka 70 kr tuben. Kan komme tilbake med vurdering når jeg har prøvd dem.

heisann!

hvorfor kjøpe dette superdyre renoveringskitet?:S
sånn ble trappen min, bla litt ned i bildene så ser dere, før/etter!!!
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/

angående limingen så tok jeg PL400, en streng rundt om og litt sikk sakk i midten.
så tok jeg smeltelim som dere har snakket om hele tiden i tråden at det skal *hugge* fast direkte.:O
så enkelt som bare det.
jeg bygde min trapp med 14 mm eikeparkett og trappenesen 56mm ek foder...d^_^b

mvh
estwing

Hvordan gjorde du forbindelsen mellom parkett og fôr? Eller kjøpte du den typen list som er laget for parkett?

Stefan N skrev:
Hvordan gjorde du forbindelsen mellom parkett og fôring? Eller kjøpte du den typen nese som er laget for parkett?
der ble det kun lagt trelim, så skyter du med listpistolen.....
man utgår fra trappnese med parketten, altså ikke hannen *fjær* men hunnen...
da har du en rett fin kant å gå imot...
håper min forklaring funker?

mvh
estwing

Det var kun limet fra de ferdige settene jeg kjøpte, jeg tenker ellers å lage trappen som "estwing" har gjort. Dog med forskjellen at jeg ikke bruker eikeparkett, men i stedet en tynn plywood med eikefiner på den ene siden. Dette skal deretter lakkes med en slitesterk lakk for å få holdbarheten. Trappenesen blir solid i en eller annen form.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.