Da jeg selv skal legge step kit i trappen så var jeg i kontakt med dem angående hvilket lim jeg skulle velge. Det viktigste var at det var en MS Polymer som var elastisk. Kiiltoflex K var for eksempel et alternativ, PL 200 et annet. Her er prisforskjellen stor da PL 200 er halvparten så dyr som Kiiltoflex K.

Fyren på Step kit sa at det blir utmerket å bruke PL 200 da han kjente til flere trapper som hadde blitt limt med det.

Videre skulle man legge strengene mellom fram- og bakkant med 2-3 cm mellomrom. En tube lim skulle gå til ca. 2 trinn dersom trappen var åpen.

Mvh

Jeg har lagt mer stepkit (og lignende) siden jeg startet tråden. Jeg ville uten tvil valgt Sika T2 igjen, utrolig godt egnet for oppgaven med sin raske vedheft, MS-polymer-type og passe treg konsistens.

Jeg har også ringt litt rundt til forskjellige limprodusenter og spurt hvilket lim de anbefalte, og i Sika's tilfelle så anbefalte de Sikabond AT Universal for liming i trapper.

Selv har jeg ingen anelse da jeg ikke har vært i kontakt med noen av limene, jeg formidler bare hva de forskjellige produsentene anbefalte ;o)

For min egen del blir det nok PL 200 da det var et anbefalt lim + at det bare koster 70:- på Jula. Men i slutten kanskje det ikke spiller noen rolle hva man bruker...jeg har ingen anelse ;o)

For øvrig lurer jeg på om du sagde trinnene med fintannet sirkelsag eller om du sagde for hånd? Selv vurderer jeg en "Japansag" da de tydeligvis skal gi et utrolig fint snitt, men det er det samme her, jeg har aldri testet en slik sag ;o)

Jeg saget med dykksag på skinne, med et fintannet kappblad (selv om det blir en del kløyving, er det ikke noe problem med et kappblad, siden materialet er så tynt). Dessverre har sagen min bare 50 mm sagdybde, noe som gjorde at jeg ikke kunne sage gjennom hele trappenesen. Jeg saget da så dypt jeg kunne og tok det siste med en japansag. Det finnes en mengde japansager, for kapping/kløyving/fintannede/med rygg osv. En fintannet kappsag uten rygg og uten skrånning er min anbefaling. Sagingen skjer "fra baksiden" slik at snittet på forsiden (altså utsiden av trappenesen) blir fint.

Hva tror du blir best av følgende sager https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-9-391

eller https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-12-824

Så at den sagen med rygg også fantes uten rygg men da var bladet 0,6mm i stedet for 0,3mm.

En møbelsnekker fortalte meg en gang at hvis man skar av trefibrene med en brytbladskniv før man sagde så ble resultatet perfekt. Har dog ikke testet det heller men skal gjøre det når det er tid for legging av trinnene ;o)

Jeg kan dessverre ikke komme inn på Ahlsells side og se sagene. En sag med rygg vil ikke fungere, ettersom sagdybden blir for stor (ryggen tar i). Du trenger ikke kjøpe en kjempedyr japansag for å løse dette - om det bare er dette prosjektet du skal bruke sagen til, ellers er det like greit å satse på kvalitet med en gang.

Å skjære med en kniv før du sager er et godt tips som drastisk reduserer sjansen for at treet splitter seg. Det trengs imidlertid ikke hvis du sager med senkesag, snittet blir helt perfekt likevel, og å prøve å skjære før sagingen vil bare risikere at du skjærer noe ved siden av saglinjen.

Jeg skjærer heller ikke før små saginger med japansag, så lenge du sager med en god sag fra riktig retning blir snittet perfekt.

Jeg prøver slik i stedet ;o)

Sag 1.
Japansag Bahco PC–9–9/17–PS
17389.jpgDobbelsidig "pullsag" for saging i fint materiale. Ekstra fin tanning på den ene siden gjør at sagen kan brukes for kapping av f.eks. plastrør. 0,5 mm klinge. Tannspissherdet på den fintannede siden. Ergonomisk tokkomponenthåndtak.

Sag 2.
Japansag Bahco PC–12–14–PS
17391.jpg"Pullsag" for saging i fint materiale. Ekstra fin tanning gjør at sagen kan brukes for kapping av f.eks. plastrør. 0,6 mm klinge. Tannspissherdet. Ergonomisk tokkomponenthåndtak.

Sag 3.
Japansag Bahco PC–11–19–PS
17390.jpgRyggsag for "pullsaging" i fint materiale. Ekstra fin tanning gjør at sagen kan brukes for kapping av f.eks. plastrør. 0,3 mm klinge. Tannspissherdet. Ergonomisk tokkomponenthåndtak.

Prisskilnaden mellom sagene er forsumbar, rundt 300:- Jeg vil ha den best egnede sagen :)

Senksag har jeg ingen, men tanken på å kjøpe wolfkrafts skinne med tilhørende slede har vært i hodet en stund. Vet dog ikke hvor bra det blir.

Midtvarianten (dvs PC-12-14-PS) vil fungere best for denne oppgaven. Den nederste har som sagt rygg og sager av den øvre varianten vil jeg ikke anbefale, å ha tenner på oversiden er ofte en lett måte å forårsake riper på helt feil steder.

Lysende.....takk for din interesse i å hjelpe meg frem til et perfekt resultat :D

Ha en hyggelig kveld....

Mvh

Da var det tid for å ta fatt på ekstigen. Har prøvd å lage en mal av ett trinn i papp, og jeg blir ikke helt fornøyd med resultatet. Jeg synes glipene blir for store på sidene, men kanskje det skal være sånn. Glipene er omtrent 1mm i bakkant av trinnet og nesten tett inntil vangene i forkant.

Skal prøve å lage en mal i plate materiale også, siden det sikkert er lettere.

Spørsmålet mitt er hvor store dine gliper er på sidene og om du har brukt lateks som det skal være ifølge anvisningene?

Er usikker på om jeg har for høye krav:D

Presisjonen avhenger først og fremst av tålmodighet og nøyaktighet, men også av utstyret. Jeg bruker dykksag + skinne samt en skikkelig bra trappekompass i metall. Glippen i sidene mener jeg at stepkit anbefaler til 0,5-1,0mm/side, noe som er et bra utgangspunkt. Om jeg vet at trappe/hus ikke beveger seg mye, pleier jeg å ha en glippe på ca 0,3mm/side, og så latex. Nå er det slik at jeg er en utrolig nøye person med veldig høye krav.

For utseendets skyld er det viktigere at fugen er jevntykk (i front og bakkant) og like stor på alle trinn enn at den er ekstremt tynn.

Jeg tror ikke du skal fortvile for mye over dårlige resultater i papp, tror ikke at det er så lett å få det bra.

Jeg pleier alltid å skru fast trappekompassen i trinnet, da får man en skikkelig god måling. Å begynne med de bredeste trinnene er også en god idé - skulle det ikke bli helt 100%, kan du bruke biten på et smalere trinn og få en sjanse til.

Sist redigert:
Jeg er redd for at jeg lider av samme problem som deg, har utrolig høye krav og noen ganger tar det lang tid før jeg er fremme:)
Men i dette tilfellet har jeg jo bare en sjanse.

Kompasset jeg bruker er Stepkit´s eget i plast, er nok ikke det beste:)

En lysende idé om å skru det fast, det skal jeg også gjøre....:D

Dykksag har jeg ingen, men jeg kjøpte den japansagen vi har snakket om tidligere, så den får det bli:)

Får du det perfekte snittet hver gang, eller må du slipe litt av og til?

Jeg vet ikke hvordan stepkits variant i plast er, siste jeg brukte stepkit så var det en ganske dårlig variant i tre som fulgte med.

Japansagen brukte jeg bare for å sage de siste centimeterne i trappenesen som senkesagen ikke tok. Det går an å sage alt med japansag, men det blir en utfordring (du vil også bli flink til å sage for hånd 🙂). Jeg anbefaler deg å testsage en del i spillbiter før du begynner for alvor. Et av problemene med japansag er at den gir en fin overflate på "baksiden" - ikke noe problem når man som jeg bare sagde av det siste på trappenesen, men det kan gi litt fliser når man skal sage hele trinnet med den. Du må prøve deg frem. Har du ingen sirkelsag som du kan bruke med en rettskinne?

Snittet blir bra hver gang (både med senkesag og japansag - men da har jeg jo hatt mulighet til å sage fra riktig retning), har ikke blitt noe sliping for min del.

Mmm...jeg blir nok en jævel på å håndsage:)

Sirkelsag har jeg, men en snekker som selv legger renoveringskit anbefalte å håndsage. Selv var jeg inne på å kjøre med sirkelsagen til jeg snakket med ham, men jeg bør kanskje tenke om igjen:)

Sirkelsagen er en stor rakker med 190 mm blad, men det går kanskje bra selv om det er finlir som skal utføres. Kjøpte et nytt 40-tanns blad før jeg snakket med snekkeren:D

Skal ta nye mål med kompasset fastskrudd og teste lage en mal i plate-materiale nå når dama kommer hjem og tar seg av ungene:)

Malen er fikset og det ble perfekt etter litt fikling, og den japanske sagen gikk varm:)

Den klemte imidlertid litt på vangeren, så jeg slipte snittflaten med musen til den gled på plass med minimal sprekk. Er kjempeglad for at det gikk bra og skal gå på i skarpt modus i morgen.

Synd at mal ikke kan brukes til mer enn ett trinn da den minste avvik mellom trinnene viser seg direkte.

Må jobbe videre uten mal på de andre trinnene for ellers tar det nok for lang tid før jeg blir ferdig:)

Jeg kommer sikkert tilbake med nye spørsmål og funderinger....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.