Jeg har noen håndverkere her som har pigget opp gulvet i kjelleren, gravd ut 30 cm, byttet avløpsrør, avrettet med leca, isolert med isopor 2x7 cm, lagt gulvvarmeslanger og armeringsnett.

I dag støpte de det nye gulvet med Byggmax Støpe Grov. I morgen vil de legge avrettingsmasse oppå, og dagen etterpå vil de legge tregulv med foam som trinnlyddemper.

Da jeg spurte dem om man virkelig kan legge tregulv to dager etter støping, lo de av meg fordi jeg var tullete. Det var ikke noe problem i det hele tatt, og slik hadde de gjort hundre ganger før.

Jeg trodde at vanlig betong tok et par dager å herde og deretter helst skulle tørke i en måned eller tre. Er jeg helt på jordet?

Problemet er fuktigheten i betongen. Man må måle fuktinnholdet i betongen før gulvlegging! Den skal være under 90% har jeg for meg, ca. 12-16 uker pleier man å regne med før man kan legge gulv. Dine håndverkere ser ut til å ikke kunne jobben sin, så stå på ditt. La dem ikke legge gulvet nå.

Det skader ikke å fuktmåle.

Dagens byggvirksomhet handler om å presse tid og priser. I mange tilfeller ignorerer man helt produsentens tørkeanvisninger.

Det trenger ikke å bli feil, men det kan. Og det burde egentlig være nok til å avvente om man ikke gjør en måling eller henviser til produktinformasjonen.

Det finnes jo sparkel som tørker 1mm per døgn og 10 mm per døgn.

Fred vom Jupiter skrev:
Når jeg spurte dem om man virkelig kan legge tregulv to dager etter støping, så lo de av meg fordi jeg var dum. Det var ingen problemer i det hele tatt og slik hadde de gjort hundre ganger før.
Jeg tror dem til 100% :)
I deres sted hadde jeg brukt snabbspackel, f.eks. Weber Floor 4040 Rapid, da det virker ikke som om det handler om større dybde enn 10 cm (?)

"Floor 4040 kan belegges etter ca 2 timer, forutsatt at gulvbelegget tåler minst 85 % RF. Den angitte tørketiden forutsetter et godt tørkeklima med +20 °C, 50 % RF og viss luftutskiftning."

Men uansett hva som brukes vil du ha en forhøyet fuktighet i hele rommet i flere døgn (avfukting får ikke brukes ved flytsparkling) og hvis man da legger til gulvprodusentens anbefalinger om at gulvet skal ligge i det rommet hvor det endelig skal legges, så vil det nok bli problemer. Nei, er svaret, legg gulvet om noen uker når fuktighetskvoten er riktig.

isolde skrev:
Jeg tror dem til 100% :)
I deres sted hadde jeg brukt hurtigsparkel, f.eks. Weber Floor 4040 Rapid, da det ikke ser ut til å dreie seg om større dybde enn 10 cm (?)

"Floor 4040 kan belegges etter ca 2 timer, forutsatt at gulvbelegget tåler minst 85% RF. Den angitte tørketiden forutsetter et godt uttørkingsklima med +20 °C, 50 % RF og en viss luftutskiftning."

4040 er ikke noe flytsparkel, men en fallbyggings- eller finsparkel

flyt med det og du må slipe i timer eller flyte om med flytsparkel

Det er Byggmax grovbetong ca 7 cm som ble støpt i dag, og de vil flytesparkle noen mm i morgen.

Flytesparklet tror jeg tørker ganske fort, det er betongen under jeg er fundersam over. Men det kanskje kan tørke nedover? Det er ikke helt tett i isolasjonen med alle skjøter.

Legg aldersbestandig plast mellom så går det nok. Disse håndverkerne, var de fra noen av våre naboland i øst?

Hvordan kunne du gjette det? Tsjekkia faktisk.

Fliken skrev:
4040 er ikke noe flytsparkel, men et fallbyggnads- eller finsparkel

flyt med det og du må slipe i timer eller flyte om med flytsparkel
Nei, det står jo tydelig at det ikke er flytsparkel, herr Yxskaft.
Nei, du skal ikke flyte med siden det ikke er selvnivellerende.
Nei, man trenger ikke slipe i timer.
Ja, det tørker kjapt, derav navnet Rapid.

Det er ingen svenske håndverkere som arbeider med byggmaxbruk om jeg får generalisere, bra eller dårlig sier jeg ingenting om det er bare så jeg har oppfattet det. Jeg tror det finnes gulvfoam som er for betong som er nystøpt, så en på bauhaus som var hvitknudrete.

Det henger jo litt på underlaget under betongen med.
Fuktigheten må tørke ut et sted. Enten nedover hvis jorden suger, eller oppover.
Siden du har frigolit under, vil det være relativt tett dit.

Legger man laminat eller tregulv vil det fungere som en sperre og suge en del fuktighet. Resten vil få problemer med å tørke ut, og risikerer å gjøre veggen eller gulvkonstruksjonen fuktig lenge med økt risiko for fremtidige mugg-/råteskader i verste fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.