Hei!

Står i planleggingsstadiet for å begynne å renovere den gamle låven. De renoverte den på 80-tallet og la da på bedre brukte betongpanner som nå er totalt utslitte. Låven mangler også undertak, da pannene ligger på bærelekter som er spikret direkte i takstolene. Bærelektene er det eneste de ikke har spart på, de er nemlig fine 2x3 tommer og har klart tidens tann veldig bra.

Jeg har nå tenkt å legge et platetak i stedet, standard tp20 sannsynligvis. Problemet er bare at det dannes kondens under platen. Jeg hadde gjerne latt den fine bærelekten sitte igjen og lurer derfor på om man ikke kan sette en kondensduk direkte på bærelekten. Lektene sitter med cc 30 i dag. Tenker mest at det kan bli problem der man skrur gjennom duken, men det gjør kanskje ikke så mye? Noen som har et tips?

Obs! Jeg er gjerrig, svar som "fjern bærelekten" aksepteres ikke ;)

P.s forresten så jeg at det finnes takplater med kondensabsorberende duk limt på undersiden, er det noen som har prøvd?

Jeg har testet TP20 med "innebygd" kondensduk i mitt kalde lager (60m2, trekonstruksjon, uisolert med kun plater på vegger og tak) og det fungerer ypperlig, det drypper aldri fra taket på innsiden. All kondens fanges opp av duken og ventileres deretter bort.

For øvrig tror jeg at det fungerer bra å sette valgfri kondensduk/plast direkte under platen også, dvs på bærlekten.

• Liker
Chronaus og 1 annen
  • Laddar…
Rickard.
Kondensveven bør ikke røre platen for da dannes kondensen under veven isteden, så det må være luft mellom platen og veven for at det skal fungere bra. Kondensbeskyttet plate føles som en passende løsning om man vil minimere drypp.

På båndtekking lagt plate direkte på duken/pappen, og det har vært gjort i mengder av år, fungerer bra.

Rickard.
G Gabbe1 skrev:
Ved båndtekkede platetak så legges plata direkte på duken/pappen og har så blitt gjort i mange år, fungerer bra.
Kan ikke sammenligne papp med kondensvev

Rickard. Rickard. skrev:
Kan ikke sammenligne papp med kondensvev
Nei, det har du rett i.
Men mange båndtekkinger og klikketak ligger direkte på tynne underlagsduker som bør kunne sammenlignes med en enkel kondensvev.

Rickard.
G Gabbe1 skrev:
bør kunne sammenlignes med en enkel kondensvev.
Nei, man kan ikke sammenligne disse, selv de tynneste dukene har 6-7 ganger mer masse og er laget av et helt annet materiale.

Jeg vet selvfølgelig ikke at det kommer til å bli et problem, men jeg har sett når kondensvev er spent under platen, og da har det ved visse værforhold vært dråper under alle profilbunnene.

• Liker
Gabbe1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.