Hei, bor på Rhodos og har en terrasse i dag som er kledd med blankt klinker 20x20. Terrassen er 60 2m.
skal nå legge nytt og lurer på om jeg kan legge det nye klinkergulvet på det gamle direkte. Kanskje det trenger å slipes eller på noen måte behandles først. Alt for kommende vedheft.
Trenger dessuten et tettesjikt først siden jeg bor i en toppetasje med en nabo under. Hvilket. Matte eller rulling?
MVH Bengt

Fra tettsynspunkt skal det gamle flisgulvet fjernes først.

Når det gjelder vedheft, kan man slipe blanke fliser og påføre primer - og legge nytt likevel.

Men som sagt - tettsjiktsmembranen fester muligens dårlig, og i tillegg risikerer du sprekkdannelse osv om du ikke fjerner det gamle.

/K

Takk Klas for ditt råd. Har derimot funnet løsningen for dette. Som svensk van selvbygger så fikset jeg jobben selv. Gjorde følgende: 1. har lagt et sjikt med primer ISOMAT PL-bond. Fikk en overflate som betong. 2. Deretter to sjikt med Revinex. En to-komponents gummibeleggmasse som ble påført med myk langbørstet børste. Etter herding fikk jeg et fint 3mm tettsjikt. Valgte dette for å unngå sprekkdannelse i fremtiden. Massen er fleksibel (tøybar), men likevel hard, opptil 2-3 mm. Passer bra her hvor vi noen ganger har små jordskjelv rundt 4-5 på Richter. Dessuten så gir denne massen en viss lydisolerende effekt nedover. Leggetid (60 m2 inkludert herdetid i 27 grader) Primer: 6 timer Revinex: 18 timer x 2 sjikt Kostnad: Primer 40 EUR REVINEX 500 EUR Deretter var det bare å begynne legge fliser på vanlig måte. Med vår nye flis og en bedre drenering av vannet (ja, det regner faktisk noen dager i året) så fikk vi en veldig fin terrasse. Se gjerne hvordan man gjør: http://www.youtube.com/watch?v=sl77lg4rbCY

Ha det godt i Sverige Bengt Blomstrand Tidligere Orust Henån

Sist redigert:
rhodos skrev:
Takk Klas for ditt råd.
Har derimot funnet løsningen for dette. Som svensk van selvbygger så fikset jeg jobben selv.
Gjorde følgende:
1. har lagt et sjikt med primer ISOMAT PL-bond. Fikk en overflate som betong.
2. Deretter to sjikt med Revinex. Et to-komponent gummisjiktmasse som ble lagt med myk langbørstet børste. Etter herding fikk jeg et fint 3mm tetsjikt. Valgte dette for å unngå sprekkdannelse i fremtiden. Massen er fleksibel (tøybar), men likevel hard, opp til 2-3 mm. Passer bra her hvor vi noen ganger har små jordskjelv rundt 4-5 på Richter. Dessuten så gir denne massen en viss lyddempende effekt nedover.
Leggetid (60 m2 inkludert herdetid i 27 grader)
Primer: 6 timer
Revinex: 18 timer x 2 sjikt
Kostnad:
Primer 40 EUR
REVINEX 500 EUR
Deretter var det bare å begynne legge fliser på vanlig måte.
Med vårt nye fliser og en bedre avrenning av vann (ja det regner faktisk noen dager i året) så fikk vi en meget fin terrasse.
Se gjerne hvordan man gjør det: [lenke]

Ha det godt i sverige
Bengt Blomstrand
F.d Orust Henån
Nå blir man jo nysgjerrig på hvordan resultatet ser ut - har du et bilde? :)

/K

Vær så god

• En nylig asfaltert terrasse med metallrekkverk, klar for bruk.
  • Utsikt over en balkong med bord, stoler, planter og blomster. Byen og havet i bakgrunnen under en klar himmel.
  • Takterrasse med hvite og stripete parasoller, bord med stoler og mange planter i potter, med utsikt over byen og havet i bakgrunnen.
  • Takterrasse med stoler, blomsterpotter, malerbøtter og utsikt over en by og havet.
  • Lagt gulvbelegg med en elektrisk omrører ved siden av en bøtte med flislim.
  • En terrasse med ny lagt betonggulv og hvitt rekkverk. Skyggene av rekkverket vises tydelig på betongoverflaten.
  • Utsikt fra en terrasse med blomsterpotter, parasoll og stoler, med by og hav i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.