Hei på dere.

Jeg vil legge fliser i gangen, men har et problem.

Tanken er å fjerne plankene frem til ytterdøren og erstatte med gulvgips eller sponplate for så å legge fliser. Men rett foran ytterdøren ligger det betong. Det er samme betong som er ute i oppgangen. Hvis jeg legger gulvgips direkte på gulvet, vil nivåforskjellen bli altfor høy i forhold til resten av gulvet.

Jeg tør ikke pigge eller hakke bort betongen for å redusere høyden heller, med risiko for å skade ute i oppgangen.
Har dere noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette?
Kan jeg fjerne plankene, erstatte med en gipsskive frem til betongen og sørge for at det er tett mellom betongen og platen? Risikoen er vel at de vil bevege seg annerledes og at flisene da sprekker?

• Gulv med treplanker møter betong ved inngangsdør. Forskjellig høyde på materialene, planer om å bytte til gipsplate før legging av fliser.
  • Dørkarm med terazzofliser foran, plankegulv og betong synlig under, skaper høydeforskjell. Diskusjon om legging av nytt gulv.
  • Dørterskel med overgang fra tregulv til betong i gang. Betongen fortsetter inn i trapperommet, skaper nivåforskjell, vurderer å legge gipsskive og fliser.
  • Gang med tregulv og en dør i enden; betongområde foran døren kobler til flislagt område utenfor.
Jeg hadde bilat bort betongklacken innenfor døren.
Den er støpt etter at gulvet er lagt (synes på at den er formet etter plankene) og bør ikke sitte sammen med betongen ute i trappehuset.

• Liker
Tenebris
  • Laddar…
Takk for et bra svar! Skal kikke på det :)

Og da hvorfor ikke legge i plank der betongen har vært og slipe/vokse hele gulvet istedenfor fliser? Sjarmerende gamle tregulv blir så fine

K krambriw skrev:
Og da hvorfor ikke legge i planker der betongen har vært og slipe/vaske hele gulvet i stedet for fliser? Sjarmerende gamle tregulv blir så fine
Vi har det i resten av leiligheten. Så ja det er et alternativ det med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.