Jeg ønsker å legge et lyst marmorliknende gulv i drivhuset og finner da en del fliser. Spørsmålet er om det virkelig må være 20mm tykt hvis man legger på settingsand?
Har søkt på nettet og finner en del info om å legge fliser ute og det står da at den bør være 20mm. Dog finner jeg ikke mye 20mm å velge mellom og ingenting med et ganske hvitt utseende. Finner en hel del 10mm tykke i ulike størrelser.
I drivhuset vil det være frostfritt, så sanden bør ikke bevege seg særlig mye. Hva tror dere om å gå for 10mm tykkelse? Hvilken størrelsene på flisene er da mest holdbare? Jeg tenker at en liten flis, for eksempel 15x15cm, neppe vil sprekke, men den kan kanskje vippe hvis lasten kommer nær et hjørne siden sanden kan gi etter. En kjempestor flis, for eksempel 90x90, vil neppe vippe, men kan selvfølgelig knekke hvis ikke underlaget er perfekt. Jeg gjetter at et sted imellom er optimalt?
Har søkt på nettet og finner en del info om å legge fliser ute og det står da at den bør være 20mm. Dog finner jeg ikke mye 20mm å velge mellom og ingenting med et ganske hvitt utseende. Finner en hel del 10mm tykke i ulike størrelser.
I drivhuset vil det være frostfritt, så sanden bør ikke bevege seg særlig mye. Hva tror dere om å gå for 10mm tykkelse? Hvilken størrelsene på flisene er da mest holdbare? Jeg tenker at en liten flis, for eksempel 15x15cm, neppe vil sprekke, men den kan kanskje vippe hvis lasten kommer nær et hjørne siden sanden kan gi etter. En kjempestor flis, for eksempel 90x90, vil neppe vippe, men kan selvfølgelig knekke hvis ikke underlaget er perfekt. Jeg gjetter at et sted imellom er optimalt?
Ja altså nok kommer jeg til å gjøre det ordentlig, men hvis du med det mener at jeg skal støpe en plate har jeg ikke til hensikt å gjøre det, mest på grunn av at jeg ved behov vil kunne grave opp og gjøre om med vanningsledninger som går under det tiltenkte drivhusgulvet, men også fordi det er dyrere. En ytterligere fordel med sand under i drivhuset er at vann kan renne ned mellom platene og suges opp.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 292 innlegg
Jeg er mer tvilende til at det blir bra. Vil virkelig en 15x15x1cm plate ligge stille?
Uteklinker er jo 20mm tykk og det bør fungere å ha større plater uten at de flytter på seg eller går i stykker.
Uteklinker er jo 20mm tykk og det bør fungere å ha større plater uten at de flytter på seg eller går i stykker.
Ja, det tror jeg heller ikke, altså at en 15x15x1cm ligger stille. Derimot tror jeg at en større plate ligger stille, men risikoen for knekking øker i stedet. Spørsmålet er hva som er en optimal størrelse når vi snakker om balansen mellom liten som ikke ligger stille og stor som kan knekkes ved 10mm tykkelse.
Det er typ noe sånt her jeg skulle ønske å legge:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Det er typ noe sånt her jeg skulle ønske å legge:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Jeg tror ikke at det kommer til å fungere med flis på sand. Det blir for vinglete. Ville heller lagt noen lys heller. Hvis du absolutt vil ha marmor så kanskje det går an å kjøpe større betongplater, typ hageplater og lime noen ruter marmorklinkers på hver plate. Limet/bondingen bør såklart være frostsikkert og noenlunde fleksibelt så du kan flytte rundt betongplatene uten at flisene løsner.
Ah, da er jeg med, også kalt jordfuktig betong. Ja det er jo så klart en idé, det blir jo porøst slik at det ikke er så vanskelig å pigge opp om man skulle trenge det (Jeg har ledninger for automatisk vanning som går i bakken under nå).
Hvordan gikk det med dette? Vurderer nemlig selv å legge tynnere granittkeramikk på sand/grus.
Klikk her for å svare
