1.228 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Lav innetemperatur ved montering av panel. Risikabelt?
Holder på med en totalrenovering hjemme og siden noen elementer er nedplukket får jeg bare en innendørstemperatur på ca 13 grader på loftet der jeg er i ferd med å spikre opp trepanel på vegger og i tak. Panelet har ligget noen uke og akklimatisert seg men problemet er jo at jeg kommer til å ha rundt 20-22 grader senere når vi flytter inn. Finnes det noen risiko for at panelet endrer størrelse nevneverdig når vi får opp temperaturen? Hva er deres erfaring? Panelet har stått lagret i byggevarehandelen lenge og skal ha lav fuktkvote siden før.
Om du bare har litt mån på sidene for at treverket skal bevege seg, er det helt ok, ifølge den erfaringen vi har fra lignende situasjoner.
Det er jo fuktigheten og ikke temperaturen som får treverk til å svelle.
(Edit: jeg er vel klar over at det finnes en sammenheng mellom fukt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe litt når det blir varmere og antagelig tørrere når du har mer varme, men det pleier ikke merkes så mye. Det sveller jo igjen siden.
Vi har lagt nytt tregulv og panel om vinteren i et rom uten varme. Det er flere år siden og er absolutt ikke noe problem nå når vi har varme der.
Det er jo fuktigheten og ikke temperaturen som får treverk til å svelle.
(Edit: jeg er vel klar over at det finnes en sammenheng mellom fukt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe litt når det blir varmere og antagelig tørrere når du har mer varme, men det pleier ikke merkes så mye. Det sveller jo igjen siden.
Vi har lagt nytt tregulv og panel om vinteren i et rom uten varme. Det er flere år siden og er absolutt ikke noe problem nå når vi har varme der.
Takk for svar! Høres betryggende ut. Jo, jeg har litt avstand mot veggene så det burde jo være rolig, tenker jeg.Jiji skrev:
Om du bare har litt mån på sidene for at treet skal bevege seg er det helt ok, ifølge den erfaringen vi har av lignende situasjon.
Det er jo fuktigheten og ikke temperaturen som får tre til å svelle.
(Edit: jeg er vel klar over at det finnes en sammenheng mellom fukt og temperatur.😉)
Det kan jo krympe litt når det blir varmere og antagelig tørrere når du har mer varme, men det pleier ikke å merkes så mye. Det sveller jo igjen senere.
Vi har satt nytt tregulv og panel om vinteren i et rom uten varme. Det er flere år siden og er absolutt intet problem nå når vi har varme der.
Klikk her for å svare