Skal hjem etter jobben og måle litt til, men tror nok stolpen kan få plass uten å være i veien, så slipper jeg rive opp hele taket.

Takk for hjelpen!!!

Hva kommer søylen til å stå på etasjen under? Kan det ikke være verdt å rive litt ekstra tak for å slippe stolpen?

Den kommer gå nesten dikt an selve søylen til trappen. Så de vil se ut som trappen har to søyler i stedet for en. Og trappen er i enden av en gang så man vil aldri gå forbi søylen.
Oppdaterte bildet litt.
Blå linjer er innvendige vegger i kjelleren.

Det vil bli litt ekstra trangt om man skal krype inn under trappen, men det er så lite rom der at det ikke er noe problem.

• Planløsning av trapp ved kjeller med blå linjer som markerer innevegger. Trappens design viser en stolpe og indikerer hvor man kommer ned.
Hva er steghøyden?

Syeghøyden blir 2380mm, maks for den valgte trappen,
Det er 2 m takhøyde i kjelleren og 39 cm bjelkelag inkl gulv. Så 10 trinn. Første trinnet får bli en ekstra cm.

Da må du vri trappen litt i forhold til skissen din. Det holder med ca 180 graders åpning.

Har begynt å kutte nå.. regelen er litt sprø de nederste 25%. Bør jeg stabilisere den oppå stolpen?

• Sprø trefiber i enden av en bjelke, montert på en stolpe med metallbrakett. Diskusjon rundt stabilisering nødvendig.
Jeg ville ikke si at den er sprø, den er på en eller annen måte angrepet. Det ser ut som en gammel råteskade, men det kan også være noe annet. Det fungerer ikke å sette den på en stolpe slik den er. Den skadede delen må byttes ut, noe som ikke er helt ukomplisert når det gjelder en belastet bjelke. Jeg heller mot at det er bedre å henge bjelken på en avvekslingsbjelke med hjelp av skikkelige smijernsbeslag.

Så litt sent svar. Stolpen er på plass og ingenting har rast så langt.
Karvde bort de skadede, som var ca 3-4 cm nederst i bjelken, og satte stolpen der på stabilt tre, deretter bastant flatjern og vinkeljern på dem. Får håpe de holder. :)

I forbindelse med dette prøvde jeg å løfte bjelken med en jekk, og det krevdes ca 500-800 kg, så det er ikke veldig mye vekt på den.

Jeg regnet med 500 kg som altså var i underkant.

Det er jo litt vanskelig å si nøyaktig, der ligger det et spikret plankegulv og så spon og over det parkett. Dessuten skrudd planketak under. Så når jeg løftet så drar jeg jo med meg omkringliggende konstruksjon også. Så 500kg er nok et maks da jeg løftet den over eksisterende posisjon. Men der er en relativt stor anleggsflate (95x95 pluss vinkeljern) så det blir jo maksimalt 5kg/cm2, sannsynligvis ned mot 3kg/cm2.

Får komme tilbake når kidsa har hatt første festen hjemme og se om bjelkelaget har begynt å henge da :rofl:

Hva står søylen på i underkant?

Betonggulv i kjelleren. Borkjerneprøve viser ca 15 cm tykt. Oppleggingsflate ca 20x20 cm

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.