Holder på med å sette inn en trapp mellom etasjene i min leilighet.
Tenkte å sjekke om noen vet hvor bærende disse bjelkelagene er.
Huset er fra 1906, teglhus, to etasjer. Bjelkelag i tre fylt med knust materiale og skitt.
Som dere ser på bildet går det en bærende bjelke (rød pil), men spørsmålet er om de tverrgående (grønn pil) bærer mer enn gulvet?
De ser ganske grove ut, men det er veldig langt mellom bjelkene (mer enn 2 meter).
Kan jeg kutte disse uten at huset kollapser
/F
Tenkte å sjekke om noen vet hvor bærende disse bjelkelagene er.
Huset er fra 1906, teglhus, to etasjer. Bjelkelag i tre fylt med knust materiale og skitt.
Som dere ser på bildet går det en bærende bjelke (rød pil), men spørsmålet er om de tverrgående (grønn pil) bærer mer enn gulvet?
De ser ganske grove ut, men det er veldig langt mellom bjelkene (mer enn 2 meter).
Kan jeg kutte disse uten at huset kollapser
/F
Tror ikke det er noen god idé å kappe noe der. Den røde er en klart bærende del og den grønne er en som avveksling/bjælkelag som henger i et metallhenge og bærer opp, så ble det gjort i gammle tider i bjelkelag. Får du gjøre en slik ombygging i leiligheten? Det er mange feller å gå i når det gjelder eldre huskonstruksjoner.
Jo jeg har tillatelse fra styret til å gjøre det, og flere av naboene som har lik leilighet har gjort dette allerede. Men det er ikke innehaverne selv som har gjort det, så de vet ikke hvordan det er gjort.
Har vel fått innse at det ikke ble så enkelt som jeg hadde tenkt.
Planen nå blir en stolpe (lilla) og dessuten stabilisere (blå) i henhold til bildet.
¨Hullet er for en trapp, og tror nok jeg kan få stolpen slik at den ikke er i veien.
Har vel fått innse at det ikke ble så enkelt som jeg hadde tenkt.
Planen nå blir en stolpe (lilla) og dessuten stabilisere (blå) i henhold til bildet.
¨Hullet er for en trapp, og tror nok jeg kan få stolpen slik at den ikke er i veien.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det lumske med så gamle hus er blant annet at de er ganske usystematisk bygd. For å kunne avgjøre hva som kan kappes av eller ikke, skulle jeg gjerne sett en komplett opptegning av alle bjelker og vegger. Spørsmålet er om det er realistisk å lage en slik?
Hei
Se mitt bilde ovenfor. Så skal det tillegges at det er mange vegger (betong/tegel) i kjelleren under bjelkelaget, og det går ingen vegger tvers over de grønne kortlingene.
De er typisk cc 65 på de grønne og de er i alle fall 5 meter lange.
Se mitt bilde ovenfor. Så skal det tillegges at det er mange vegger (betong/tegel) i kjelleren under bjelkelaget, og det går ingen vegger tvers over de grønne kortlingene.
De er typisk cc 65 på de grønne og de er i alle fall 5 meter lange.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva bra! Har du dimensjonene på bjelkene også?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Svarer senere. Må bruke litt tid på familien først.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kommer ikke til min datamaskin akkurat nå, men jeg tror at avvekslingen kan fungere. Avvekslingsbjelken er så kort at den klarer punktlasten på midten. Gjenstår å sjekke om de omkringliggende bjelkene gjør det også. Jeg er optimist.
Med tanke på at hullet er såpass trekantet så er det litt vanskelig å få inn en avveksling uten å rive hele taket i kjelleren.
Det er nok mye enklere med en stolpe (limtre 90x90). Den kommer faktisk ikke til å være i veien om jeg er litt taktisk med hvor jeg plasserer den.
Hullet er for en spiraltrapp og stolpen kommer til å gå rett ved siden av/bak senterpinnen på trappen.
Det er nok mye enklere med en stolpe (limtre 90x90). Den kommer faktisk ikke til å være i veien om jeg er litt taktisk med hvor jeg plasserer den.
Hullet er for en spiraltrapp og stolpen kommer til å gå rett ved siden av/bak senterpinnen på trappen.
Det er en prefab trapp som dessuten allerede er kjøpt og den er ikke dimensjonert for den lasten med. Om jeg hadde visst dette før hadde jeg nok bygd en trapp rundt stolpen. Men som det ser ut nå får jeg nok leve med dette.
Men jeg tror jeg kan smyge inn stolpen akkurat ved siden av/bak, så male den i samme farge så smelter det sammen bra.
Men jeg tror jeg kan smyge inn stolpen akkurat ved siden av/bak, så male den i samme farge så smelter det sammen bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En stolpe i midten forenkler betydelig. Ellers fungerer den tenkte avvekslingen med liten margin. Det viktigste i det tilfellet er å bruke et tilstrekkelig syvt materiale, foreslått limtre 56x225m til avvekslingsbjelken slik at den avsagde bjelkens endepunkt ligger nær i nivå med omkringliggende bjelker. Innfestingene må tåle de lastene som oppstår, ca 00 kg henholdsvis 300 kg.