Hei.
Håper jeg kan forklare dette nå.

Skal lage et gulv som er 1,4x1,5m som en liten gang. Har i dag et garderoberom i kjelleren som grenser til en gammel garasjedel i kjelleren. Dette skal gjøres i stand etter hvert, men et stort prosjekt. Vi har et toalett som er rett utenfor garderoberommet som en liten gang. Der rev jeg noen gulv som noen vegger for en vannlekkasje ovenfor. Da så jeg treverk direkte mot betong, noe jeg nå vil gjenopprette. Tenkte å bruke stålstendere i bunnen samt trestendere for å oppnå fastheten. Ingen treverk mot betong. Må opp til tilstøtende roms høyde, som er 10 cm høyere fra betonggulvet. Er det riktig fremgangsmåte, eller hva er alternativet? Grunnen er at døren til toalettet er på det høyere nivået. Tips mottas gjerne.
Håndtegnet skisse av romdiagram som viser ny gulvhøyde i forhold til eksisterende betongnivåer, med dører og vegger markert.

En illustrasjon. Det i blått er det jeg skal gjøre.
Skal jeg bruke gulvspån eller gips på gulvet? Tenkte bare å legge en plastmatte akkurat der på det lille området

3D-modell av romoppdeling, med blått område som markerer fremtidig byggeprosjekt. Vurdering av gulvtriplex eller gulvgips for den innrammede delen.

Sist redigert:
Karl.s Karl.s skrev:
Sørg for at rommet under gulvet ventileres også, f.eks. via soklene.

Et alternativ er f.eks. Platon eller lignende:
[bild]
[lenke]
Hei. Har gjort det på en annen del med Platon men da hadde jeg ingenting som jeg må opp til, da var det enkelt. Trengte ikke å legge bjelker som i dette tilfellet.

Bruker nok et Subfloor da denne delen er så liten. Kan justere høyden også. Når jeg gjør garasjedelen får jeg tenke videre.

Jeg har løst det i henhold til vedlagte bilder… er funksjonelt og isolert, spalte ved vegg for avlufting… frigoliten hviler på distansene

• Trebjelker plassert på avstandsstykker på et betonggulv, med åpning mot veggen for ventilasjon.
  • Frigolitplater montert på gulv med trebjelker og avstandsstykker for isolasjon og avluftning.
  • Gulvbygging med treplanker lagt på distanser, isolasjon under. Verktøy og materialer er synlige på treverket. Vegger har luftspalte.
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
M MaM skrev:
Jeg har løst det ifølge vedlagte bilder… er funksjonelt og isolert, spalte ved vegg for avlufting… frigolit hviler på distansene
Flott, hva er det i bunnen? Solid spalte, blir ikke svikt ved veggen?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Stilig, hva er det i bunnen? Kraftig spalte, blir det ikke svikt ved veggen?
Formentlig, men hvem står der og gynger? En bokhylle kanskje?
Ser veldig gjennomtenkt ut iaf :-)

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Formentlig, men hvem står der og gynger? En bokhylle kanskje?
Ser veldig gjennomtenkt ut iaf :)
Kan være tjærepapp. Ser nå hvorfor det ser ut som en skikkelig spalte de ligger på en klack der så blir nok ingen svikt. Formoder det er flytende serbs ut.

Sist redigert:
Det har vært en tjæret/kald asfaltert bunn siden lenge tilbake, med gammel isolering oppå... nå er den gamle isoleringen borte, asfalten igjen og nye distanser med asfaltpapp for å redusere fuktvandring. Stemmer at det er en støpt "klakk" rundt rommet, også her hviler gulvet på plastdistanser.

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vurderer om jeg skal teste disse..det er bare 1,5x 1,4m der jeg må komme opp 10cm i nivå til en dør. Disse hever 3,5 -6,5cm
Svarte plastknotter brukt til nivåjustering av gulv, vist liggende på en hylle i en butikk. Skiltet viser justeringsområde på 3,5 - 6,5 cm.

Hvorfor ikke bare støpe? Det er ikke altfor mange sekker å blande.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hvorfor ikke bare støpe? Det er ikke altfor mange sekker å blande.
ja hadde vært best, men det er litt ting som skaper problemer. Skal fikse hele gulvet etter hvert, men om det blir neste år eller om 2 år vet jeg ikke. Et større prosjekt totalt er det. Dette blir et del prosjekt og jeg vil fjerne det når jeg støper hele gulvet.

• Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.