90.076 lest ·
74 svar
90k lest
74 svar
Lage eget trebeskyttelse / impregnering (Sioo, Organowood, Everwood)
Så her 2 uker inn i testen kan jeg se at det begynner å bli litt grå overflate etter mye regn.
Så også at Biokleen har kommet med lignende middel som sioo:x. Den sistnevnte overflateforsegling hadde lignende innhold som Beckers regnstopp V, samt tallolje tror jeg. Tenkte man kunne fortynne regnstopp v med vann og noe genuin såpe. Kanskje kan man få den perleaktige effekten av dette? Bør bli bra m2 kostnad.
Så også at Biokleen har kommet med lignende middel som sioo:x. Den sistnevnte overflateforsegling hadde lignende innhold som Beckers regnstopp V, samt tallolje tror jeg. Tenkte man kunne fortynne regnstopp v med vann og noe genuin såpe. Kanskje kan man få den perleaktige effekten av dette? Bør bli bra m2 kostnad.
Slik ser testen ut etter ca. 7 måneder
De smale bitene er av Al. De med mest påvekst er behandlet med 2 strykninger, 1:1 combimix vannstopp og vann.
De øvre liggende Al-bitene og den ytterste stående har også fått 2 strykninger med 1:1 Beckers regnstopp V, vann og en liten skvett grønnsåpe.
De øvrige bitene med vanlig z panel har fått begge behandlingene. Ingen påvekst overhodet.
Baksiden har bare fått trinn 1 og der er det litt påvekst.
Det er imidlertid nordsiden.
Oppå ligger en trykkimpregnert bit som begynner å bli fint grå.
Den har også fått begge strykningene.
De smale bitene er av Al. De med mest påvekst er behandlet med 2 strykninger, 1:1 combimix vannstopp og vann.
De øvre liggende Al-bitene og den ytterste stående har også fått 2 strykninger med 1:1 Beckers regnstopp V, vann og en liten skvett grønnsåpe.
De øvrige bitene med vanlig z panel har fått begge behandlingene. Ingen påvekst overhodet.
Baksiden har bare fått trinn 1 og der er det litt påvekst.
Det er imidlertid nordsiden.
Oppå ligger en trykkimpregnert bit som begynner å bli fint grå.
Den har også fått begge strykningene.
Sist redigert:
Hei har en nybygd terrasse på 64m/2 (skal bygge til 20m/2 senere), har kikket litt på SIOO:X og kom over denne tråden.
regnet litt raskt og
Men blander dere vann, vannstopp, PH-senkere og såpe? blir det tilsvarende behandlingstrinn 1 eller 2 av SIOO:Xs?
regnet litt raskt og
Men blander dere vann, vannstopp, PH-senkere og såpe? blir det tilsvarende behandlingstrinn 1 eller 2 av SIOO:Xs?
Imponerende med en sånn grundig test. Bra gjort!H hbspeedshop skrev:Slik ser testen ut etter ca7 måneder
De smale bitene er av Al. De med mest påvekst er behandlet med 2 strøk, 1:1 combimix vannstopp og vann.
De øvre liggende Al-bitene og den ytterste stående har også fått 2 strøk med 1:1 Beckers regnstopp V, vann og en liten skvett grønnsåpe.
De øvrige bitene med vanlig z panel har fått begge behandlingene. Ingen påvekst i det hele tatt.
Baksiden har bare fått steg 1 og der er det litt påvekst.
Dessuten er det nordside da.
På toppen ligger en trykkimpregnert bit som begynner å bli fint grå.
Den har fått begge strøkene også.
Noen spørsmål for å forstå bedre
Er det riktig oppfattet at alle trebiter er av tresorten Al bortsett fra Z-panelet og den liggende trykte biten på toppen?
Med "fått begge strøkene" mener du at de er behandlet med både Combimix Vannstopp og Beckers Regnstopp?
Å ta "en skvett grønnsåpe" er en veldig god idé, synes jeg. Det skal jeg ta og teste neste gang
Det ligner antagelig mest på trinn 1 av Sioo:x. Dog må man vite at det ikke er ordentlig testet så ingen vet hvor bra/dårlig det er.M MegakriL skrev:
Testen av @hbspeedshop kanskje kan gi en god pekepinn. Selv tror jeg ikke at man ville trenge en pH-senker, den rollen kan CO2 i luften ta.
Ja, nettopp, alle smale liggende og stående er Al. Ville teste med Al da jeg kunne ha saget mengder og brukt som panel om jeg ville, men det viste seg å være mindre egnet. Synes det oppfører seg som fabrikkbehandlet Sioo panel som jeg har lest i en annen tråd. Masse påvekst og man må vaske og holde på. Da forsvinner det helt. Det skal være vedlikeholdsfritt. Hvilket mine små biter har vært.Y YWa skrev:Imponerende med en sånn ordentlig test. Bra gjort!
Noen spørsmål for å forstå bedre
Er det riktig forstått at alle trebitene er av treslaget Al bortsett fra Z-panelet og den liggende trykkede biten på topp?
Med "fått begge strykningene" mener du at de er behandlet med både Combimxi Vattenstopp og Beckers Regnstopp?
Å ta "en skvett grønnsåpe" er en veldig god idé, synes jeg. Det skal jeg prøve neste gangkanskje sammen med en skvett linolje også.
Så best resultat har vært på granbitene og den trykkede på toppen.
Begge strøk mener jeg Steg 1 og steg 2.
Steg 1. 1:1 Combimix - Vann (sioo1).
Steg 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vann (Nitor Wood sealer), veldig liten skvett såpe (skummet ganske bra)
Alternativt som jeg skal prøve for å få den mer lik Nitor Wood sealer.
Steg 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vattenglas, vann
At Beckars regnstopp-vann skulle være som Sioo steg 2 får man vel ta med en klype salt.
trietoxioktylsilan som inngår i Regnstopp V inngår også i Nitor wood sealer.
Så det er mest den jeg har ønsket å etterlikne da den også inneholder tallolje. Derav såpen i steg 2.
Jeg skal utvide tester med å sette ut litt større planker samt at jeg skal kjøpe riktig Sioo for å sammenligne med.
Synes min lille test har klart seg så bra at det blir nok egenblandet på hele huset når det er tid for det.
Jeg hadde gjort slik:M MegakriL skrev:
STEG 1 – Hillbilly Speedshop Wood Protect
Påfør H.S.W.P på tørr overflate, stryk ut med bred pensel, la tørke i minst 2 timer. Påfør enda ett lag H.S.W.P, la tørke i minst 4 timer. Særlig viktig å legge rikelig på endetre for å forsegle det.
STEG 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal, 1. SESONG:
Legg på rikelig med H.S.W.S og la det trekke i cirka 3 minutter, arbeid deretter inn Overflatebeskyttelsen med penselen inntil treverket er mettet. Overflaten kan brukes når den er helt tørr, etter ca 30 – 60 minutter.
STEG 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal, 2. SESONG:
H.S.W.S legges på enda en gang etter 10 –14 måneder. Rengjør overflaten skånsomt med Vedlikeholdsvask og myk børste. La overflaten tørke. Påfør Premium Overflatebeskyttelse Terrasse i henhold til instruksjonen for 1. sesong. Produktet er en slitasjeoverflate og kan trenge å legges på noen flere ganger i løpet av systemets levetid.
Den er nok akkurat like bra som Sioo ville jeg tro.M MegakriL skrev:
Jeg liker Biokleens øvrige produkter etter hva jeg har testet.
Den egen blandingen koster omtrent 1200 kr. Regnet på 70m2.
(2 stk femliters Combimix vannstopp, 1 stk femliters Beckars Regnstopp V)
Om det nå er lignende forbruk når det blir større flater?
Sist redigert:
Interessant! Ble det noe utvidet test?H hbspeedshop skrev:Ja precis, alle smale liggende og stående er Al. Ville teste med Al da jeg kunne saget mengder og ha som panel om jeg ville, men det egner seg mindre bra viste det seg.
Synes det oppfører seg som fabrikkbehandlet Sioo panel som jeg har lest i en annen tråd. Masse påvekst og man må vaske og holde på. Da går det bort helt. Det skal være vedlikeholdsfritt. Hvilket mine små biter har vært.
Så best resultat har vært på granbiterne og den trykte oppå.
Begge strøk mener jeg Steg 1 og steg 2.
Steg 1. 1:1 Combimix - Vann (sioo1).
Steg 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vann (Nitor Wood sealer), veldig liten skvett såpe (skummet riktig bra)
Alternativt som jeg skal prøve for å få den mer lik Nitor Wood sealer.
Steg 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vann-glass, vann
At Beckers regnstopp-vann skulle være som Sioo steg 2 får man vel ta med en klype salt.
Trietoksyoktylsilan som inngår i Regnstopp V inngår også i Nitor wood sealer.
Så det er mest den jeg har ønsket å etterlikne da den også inneholder furutjære. Derfor såpen i steg 2.
Jeg skal utvide tester med å sette ut litt større planker samt at jeg skal kjøpe riktig Sioo for å sammenligne med.
Synes min lille test har klart seg så bra så det blir nok egenblandet på hele huset siden når det er tid for det.
Ja, og det ser lovende ut. Har hatt fasadebord satt opp nå i ca ett år på tomten der huset skal stå.R RJMS skrev:
Man ser tydelig påvekst på kontrollbordet mot de behandlede. Best har combimix med regnstopp klart seg. Fint grånet overflate uten påvekst eller skitt.
Så det kommer jeg til å kjøre på hus og garasje.
Hei
Har ved en tilfeldighet funnet dette innlegget om Sioo.
Da jeg bygde terrassen i 2010 så vurderte jeg nettopp dette med å slippe å olje treverket støtt og stadig.
Jeg bestemte meg for å bruke vanlige fasadeplanker som terrassebord. Impregnert med Na-silikatløsning. Husker ikke helt konsentrasjonen, men tror det var 10-20% samt en dråpe oppvaskmiddel. Påførte dette og lot det tørke noen timer. Deretter tenkte jeg å felle ut silisiumet med et metall og påførte en alunlösning (aluminium). Det ble en hard overflate som var grå, men noe flekket (mørkere partier).
Terrassebordene er fortsatt der og har ingen råte og ser ut til å holde mange år til, men ser ut til å begynne å tørke ut (sprekker). Er fortsatt litt flekket der jeg påførte mest alun. Der er den best (hardest).
Kan tilføyes at jeg impregnerte en gang med Sioo steg 1 og 2 for omtrent fire år siden. Orket ikke lete frem Na-silikat.
Må vaskes rent hvert år da det vokser alger på de skyggelagte delene. Bruker oppvaskmiddel og høytrykksspyler (terrassedyse).
Håper dette kan være til hjelp for dere som ikke vil bruke dyre midler.
Da jeg bygde terrassen i 2010 så vurderte jeg nettopp dette med å slippe å olje treverket støtt og stadig.
Jeg bestemte meg for å bruke vanlige fasadeplanker som terrassebord. Impregnert med Na-silikatløsning. Husker ikke helt konsentrasjonen, men tror det var 10-20% samt en dråpe oppvaskmiddel. Påførte dette og lot det tørke noen timer. Deretter tenkte jeg å felle ut silisiumet med et metall og påførte en alunlösning (aluminium). Det ble en hard overflate som var grå, men noe flekket (mørkere partier).
Terrassebordene er fortsatt der og har ingen råte og ser ut til å holde mange år til, men ser ut til å begynne å tørke ut (sprekker). Er fortsatt litt flekket der jeg påførte mest alun. Der er den best (hardest).
Kan tilføyes at jeg impregnerte en gang med Sioo steg 1 og 2 for omtrent fire år siden. Orket ikke lete frem Na-silikat.
Må vaskes rent hvert år da det vokser alger på de skyggelagte delene. Bruker oppvaskmiddel og høytrykksspyler (terrassedyse).
Veldig interessantL Livio skrev:Hei
Da jeg bygde terrassen i 2010, funderte jeg på dette med å slippe å olje treet hele tiden.
Jeg bestemte meg for å bruke vanlige fasadeplanker som terrassebord. Impregnert med Na-silikatløsning. Husker ikke riktig konsentrasjonen, men tror det var 10-20% samt noen dråper oppvaskmiddel. La dette på og lot det tørke noen timer. Så tenkte jeg å felle ut silisiumet med et metall og la på en alunløsning (aluminium). Det ble en hard overflate som var grå men noe flammete (mørkere partier).
Terrassen er fortsatt der og har ingen råte og ser ut til å holde i mange år til men ser ut til å begynne å tørke ut (sprekker). Er fortsatt litt flammete der jeg la på mest alun. Der er den best (hardest).
Det kan tilføyes at jeg har impregnert en gang med Sioo steg 1 og 2 for ca. fire år siden. Orket ikke å finne fram til Na-silikat.
Må vaskes ren hvert år da det vokser alger på de skyggelagte delene. Bruker oppvaskmiddel og høytrykksspyler (terrasselanse).
Kan jeg spørre hvor du kjøpte Na-silikat og alunløsning?
Var tvunget å dra til en kjemikaliebedrift som produserer vattenglas (Na-silikatløsning) rett utenfor Göteborg. Husker ikke hva den heter, men ligger et sted ved Nol. Alun kan man kjøpe i hvilken som helst matbutikk, blant krydderne tror jeg det finnes.
Det jeg har fundert på, er om jeg ikke først skulle fylle treverket med kaliumaluminiumsulfat (alun). La det tørke, og deretter legge på silikatene. Så kan man jo legge på ytterligere litt svakere alunløsning.
lykke til
Det jeg har fundert på, er om jeg ikke først skulle fylle treverket med kaliumaluminiumsulfat (alun). La det tørke, og deretter legge på silikatene. Så kan man jo legge på ytterligere litt svakere alunløsning.
lykke til