Det kommer jo til å grise noe djevelsk å sage spor:( og det blir statisk og sååå slitsomt å rydde opp... Hvorfor ikke bare legge varmen oppå? Det finnes plastklips med haker som er ment for å feste slange/kabel i vanlig eps(frigolit) som fungerer utmerket i eps-betongen.
 
jeg sparer en del flytesparkel på å frese/sage ned slangen.
skal jeg ha min 20mm sparkel over slangen så blir det jo noen 100kg mindre...
i og med at det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hvordan det blir...
 
Mikael_L
nino skrev:
jeg sparer en del flytsparkel på å frese/sage ned slangen.
skal jeg ha min 20mm sparkel over slangen så blir det jo noen 100kg mindre...
iom at det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hvordan det blir...
Og du får også et mer hurtigregulert varmesystem, som i min mening er bedre.
 
nino skrev:
jeg sparer enheldel flytavrettingsmasse på å frese/sage ned slangen.
skulle jeg ha min 20mm avrettingsmasse over slangen så blir det jo noen 100kg mindre...
selv om det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hvordan det blir...
Jeg er tvilende til at det blir bra med å legge ned slangen i EPS-betongen.
Hvis jeg ikke husker feil, har EPS-betong omtrent halv varmeisolasjonsevne som isopor. Det betyr at EPS-betong er en ganske dårlig varmefordeler.

Jeg fant følgende på Uponors nettside:

Legging av innstøpt gulvvarme

Når man velger å støpe inn rørene, er det vanligst å støpe inn Uponor Gulvvarmesystem 20 siden det ofte er billigere. Hvis man er begrenset av byggehøyden på installasjonen, kan man velge Uponor Gulvvarmesystem 12 som kun trenger å dekkes med 15 mm inkludert eventuell flis.

Hvis du velger 12mm slange, trenger du å dekke den med 5mm flytavrettingsmasse, hvis du skal legge fliser.
 
nino skrev:
jeg sparer en hel del flytavretting på å frese/sage ned slangen.
skal jeg ha mine 20mm avretting over slangen så blir det jo noen 100kg mindre...
med tanke på at det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hvordan det blir...
Mm sånn er det jo, synes bare det virker så slitsomt og "rydde" for deg:(
Kan man ikke finne ut en måte å lage sporene direkte ved eps-støpingen..? Typ ikke støpe alt på en gang så du kan flytte med deg et "raster" av lekter eller noe med riktig mål :S?
 
RC: jo jeg har tenkt på det men ikke kommet på no bra måte...
Spørsmålet er om det støver så mye? det er jo ikke mye cement... kulene støver nok ikke så mye

magnu: i og med at det er ganske stor overflate tror jeg 12mm rør blir for smalt,
Ja ifølge Uponor ja... er det nok med 5mm, men det tror jeg ikke noen sparkelprodusent går med på i og med at slangen "beveger" seg ganske mye.
Jeg skal ikke støpe inn slangen i EPS, men den kommer jo stort sett til å ligge i flytsparkel, siden sporet blir 5-10mm større enn slangen og holdes på plass med ROT-nettet.
Skal ringe EPScement og sjekke om de har fått frem noen konstruksjoner
 
Nei det blir nok kanskje vanskelig å forberede sporene...men det er ikke cementens bidrag til støv/søppel jeg bekymrer meg om men akkurat eps:en..blir statisk og fester seg og flyr overalt, det blir jo omtrent som å sage i isopor.
Men kjør på og lykke til, det blir kjempebra når det er klart og da har man glemt strevet:)
 
Jeg la ut EPS med sleiv og sverd. Det burde ikke være noe problem å legge ut lekter for sporene. Jeg brukte plastkabelklammer for å holde fast slangen, men jeg måtte bruke 5x50mm skruer for å få klammeret til å sitte i EPSen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.