Jeg har støpt med lecakuler og det blir jo kanon... må prøve isoporkuler...
Skal man støpe mindre flater så blir det nok for dyrt å bestille ferdigblandet...
Så hvis man kan gjøre det selv er det jo kanon. Blir kanskje litt rart hvis man vil slipe overflaten...
så da blir det vel til å helle et til lag oppå. Dette må prøves...

Tenkte litt på dette:

jeppeknaster skrev:
[...] Da sekken på 50 liter veier 17 kg burde det være rundt 16,5 kg sement (ca 12-13 liter?) og resten cellplastkuler.[...]
Sement har en densitet på 3,1 t/m3. Om det stemmer med 16,5 kg sement per sekk så tilsvarer det omkring 5,3 liter. (5,3 x 3,1 = 16,43 kg)

Det kan jo tenkes at de har i noe tilsetningsmiddel også. Kunsten er vel å ikke ha en alt for lettflytende pasta.

Når det gjelder lengre tørketid som noen skrev om tidligere i tråden - jeg vet ikke om det er uttørkningen som menes eller om det er fasthetsveksten. Mange blander sammen det der når det gjelder betong. Sement er som kjent et hydraulisk bindemiddel - det innebærer at det reagerer med vann og skaper et sluttprodukt som igjen ikke er vannløselig. Betong må således ikke tørke før tilstrekkelig fasthet er oppnådd. Om betongen tørker for tidlig finnes det ikke nok vann til sementreaksjonene, og i verste fall oppstår tørkesprekker på grunn av volumavgang.

Når det gjelder herdningstiden så burde denne være uforandret (i det minste ikke lengre) - EPS-kulene påvirker ikke sementreaksjonene og dermed heller ikke hydrasjonstiden. Man skulle til og med kunne spekulere i at det kunne gå raskere takket være EPS'ens isolerende egenskaper. Hydrasjonsvarmen kunne tenkes bevares bedre i konstruksjonen og ettersom fasthetsveksten er direkte avhengig av temperaturen så kanskje det har en positiv påvirkning vis-à-vis en normalbetong under visse forhold.

Når det gjelder uttørkningen (etter den initiale tilstivningen og den første tidens herding) så kan det tenkes at den også går raskere. Jeg antar at EPS er mer diffusjonsåpent enn hva betong er - gitt samme vannsementforhold.

O
Jeg gjorde denne øvelsen om høsten (altså laget og brukte egenblandet EPS betong).

Siden jeg bare trengte å bruke betongen som en stum isolasjon mellom en nyoppsatt lettbetongvegg og gammel murvegg i tegl, var mine krav til bæreevne lave.

EPS kuler bestilte jeg via distributør til Cellplast Direkt for omtrent 200 kr/300l. Dette, pluss den sementen jeg trengte, gjorde at jeg endte opp med en tredjedel av kostnaden for hva jeg ville fått for ferdigblandet EPS betong i sekk. (For meg var ferdigblandet EPS betong fra sentral ikke et alternativ siden betongen måtte skopes/hinkes på plass. En distributør av tørrmørtel i bulk fantes ikke.)

Arbeidsgangen jeg til slutt syntes var best var:
1: hell i passende mengde (50 l) EPS kuler
2: hell i noen liter vann og bland slik at alle kulene blir våte
3: hell i sement - bland horisontalt slik at sementen ikke går ned til bunnen med en gang
4: hell på mer vann og bland til riktig konsistens er nådd (bland gjerne lenge)

Resultatet var forholdsvis bra synes jeg - jeg brukte en brocka (selv om instruksjonene for EPS betong er at man skal bruke håndblander).

Jeg vil si at vannmengden var det som var vanskeligst å få riktig, men man fikk en grei følelse for det etter noen runder.

Jeg prøvde å ha i oppvaskmiddel da det ble antydet at å bryte vannets overflatespenning var viktig - men jeg opplevde ikke at det gjorde noen større forskjell.

Jeg kjøpte også et par tre sekker ferdigblandet cellplastbetong fra Finja for sammenligning. Størrelsen på kulene i disse sekkene er absolutt mindre enn de jeg fikk fra Cellplast Direkt. Jeg synes dog at det gikk an å få til en lignende konsistens på det egenblandede som på det ferdigblandede, men det er fullt mulig (sannsynlig) at holdfastheten er bedre på det ferdigblandede.

Jeg ville nok gjort samme øvelse igjen - men man skal absolutt stille seg spørsmålet om det er verdt anstrengelsen og ta i betraktning at bæreevnen sannsynligvis blir dårligere enn ferdige sekker.

Stickan56
At folk lager eget øl, vin og sprit forstår jeg, men egen EPS-sement er for meg ubegripelig.:O
Det er ikke rart at det finnes så mange havarerte byggeprosjekter som aldri blir ferdige.:D

MVH Stickan

Med tanke på at de ser ut til å ha økt prisen på EPS Cement med drøyt 50% siden i sommer så blir det vel stadig mer rimelig å lage den selv om man nå får til det. Betalte 160 kr i sommer og nå skal de ha mellom 230-290 kr/sekk....

Jeg blandet egen eps med hjelp av sacco sekker og sement for noen år siden.
Brukte blandingen for å grovutjevne et betonghvelv ca 100-150 mm før flytesparkling-klinker.
Det fungerte bra og har ikke sunket eller gitt opphav til sprekker. Opplevde dog at overflatefastheten var litt dårligere på min blanding enn på "ekte", dvs. overflatekulene slapp litt lett, men det gjorde meg ingenting etter flytesparklingen.

Mikael_L
Stickan56 skrev:
Att folk gjør eget öl, vin og sprit forstår jeg men egen EPS-cement er for meg ubegripelig.:O
Det er ikke underlig at det finnes så mange havarerte byggeprosjekter som aldri blir ferdige.:D

MVH Stickan
Tvert imot synes jeg. EPS-cementen trenger jo ikke engang å smake godt. :cool:

• Liker
rein85viss og 1 annen
  • Laddar…
RoughChuck skrev:
Jeg blandet egen eps med hjelp av sacco sekker og sement for noen år siden. Brukte blandingen til å grovavrette et betonghvelv ca 100-150 mm før flytsparkling-fliser. Det fungerte bra og har ikke sunket eller gitt opphav til sprekker. Opplevde dog at overflatefastheten var litt dårligere på min blanding enn på "riktig", dvs. overflatekuler løsnet litt lett, gjorde jo ikke meg noe etter flytsparklingen.
to spørsmål:
-tar man av skinnet?
-hva sa barna?

Orix skrev:
to spørsmål:
-tar man av skinnet?
-hva sa barna?
1: kommer an på hvordan man vil tråkke til med mikseren senere...:P

2. fikk reklamerte av en møbelhandler, så det ble ingen strid..

1kbm kostet 1500:- på beanbag det bør rekke til ca 20sekker (1000/50) og da trengs det ca 330kg stdsement som koster 42:- / 25 kg sekk 14sekker * 42:- = 588:- så ca 2100 + frakt blir rundt 100-120:- /sekk inkl moms man sparer ca 1000:- på 20sekker / 1kbm altså mot sekk prisen (som man kan forhandle ned ved pallkjøp)

Om du leser ovenfor så fikk Osfo 300 liter kuler for 200 kr, hvilket gir en m3-pris på drygt 700 kr. Dette går sikkert å få ned til 500 kr om man skal ha en hel kubikk. Da blir det plutselig halve prisen.

Sist redigert:
Oi, det gikk jeg glipp av...
Da ble det enda bedre

Jeg har ca 50-60kvm som skal fylles med ca 6-7cm, eller kanskje mer
Har et veldig ujevnt gulv som skal rettes opp, skal bli gulv i leilighet

Hadde tenkt å fylle med sementbundet leca til en rimelig plan nivå, flytsparkle plant, legge 50mm cellegummi og på det 22mm spon

Vurderer egen EPS nå (har eget så jeg kan kjøpe ferdig EPS til nettopris men det blir for dyrt)
Spørsmålet er om man skal ta sjansen og sparkle ca 10-13cm med EPS og frese ned vannbåren varme og flytsparkle og legge fliser i stedet...

nino skrev:
Vurderer egen EPS nå (har eget så jeg kan kjøpe ferdig EPS til netto pris men det blir for dyrt)
Spørsmålet er om man skal dra til og sparkle ca 10-13cm med EPS og frese ned vannbåren varme og flytesparkle og legge fliser i stedet...
Frese i EPS?

frese eller rett og slett sage spor med en sporfrese? eller hva heter det typ en vinkelsliper med doble skiver med ca 2cm mellomrom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.