Satt og funderte på om man ikke skulle kunne lage en egen variant av EPS-cement ved å blande vanlige cellplastkuler med vann og sement. Tenkte at man skulle teste seg fram til riktig proporsjoner.

Både EPS-cement og thermisol hevder jo at deres kuler har noen slags spesialbelegg for å ikke "flyte opp", men så vidt jeg vet er ikke dette materialet direkte flytende, men mer tørt og formbart. Har gjort lignende støpninger med lecakuler og det fungerte fint. Og eps-en har jo betydelig bedre isolasjonsverdier. Tørketiden vil derimot sannsynligvis bli betydelig lengre enn for EPS-cement med mindre man blander kulene med en hurtigsement. Cellplastkuler kan man visstnok kjøpe i storsekk.

Slik sier thermisol om sin cellebetong:

"På betongstasjonen blander man vanlig
Portland-sement med vann etter oppskrift.
Cellplastkulene blandes deretter med
slurren i betongbilen. Dette kan gjøres
enten på betongstasjonen eller på byggeplassen. enklest er å blåse opp cellplastkulene i betongbilen med vår spesielle
blåsemaskin"

http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf

Hva tror ekspertpanelet? :)
 
Sist redigert:
Hvor er ekspertene? :)
 
hva jeg fikk høre er at disse spesial midler som kulurna er behandlet med er vanlig oppvaskmiddel/såpe, når jeg blandet epc sement så var det viktig med riktig proporsjon for mye vann flyter de opp for mye sement så blandes ikke kulurna så bra.
 
Sist redigert:
Skulle ikke overraske meg om spesialbehandlingen består av helt vanlig såpe... Egentlig handler det vel bare om å bryte overflatespenningen.
 
  • Liker
DCofMalmoe
  • Laddar…
läppglans skrev:
hva jeg fikk høre er at disse spesialmidlene som kulene er behandlet med er vanlig oppvaskmiddel/såpe, når jeg blandet epc sement var det viktig med riktig proporsjon for mye vann flyter de opp for mye sement så blandes ikke kulene så bra.
Lagde du egen EPS-sement med sement og isoporkuler eller mener du at du blandet den du kjøpte på sekk?
 
Gøt med EPS for første gang i går. Veldig trivelig materiale bortsett fra at det var litt grisete å rengjøre betongblanderen. Ser man på innholdsdeklarasjonen så står det 85% ekspandert polystyren og 15% portlandsement, det er alt. Da burde man jo kunne lage det selv uten større problemer. Da sekken på 50 liter veier 17 kg, burde det være rundt 16,5 kg sement (ca 12-13 liter?) og resten celleplastkuler.

Kanskje burde man ta og teste :)
 
jeg er også en forkjemper for egne løsninger, så jeg synes det du skriver høres veldig interessant ut. har ikke støpt med epssement selv, men har et par slike gulv på gang fremover. det vanskelige kanskje blir at hvis man ikke klarer å blande kulene jevnt i massen så blir holdfastheten annerledes? har eps-kulene noen spesiell holdfasthetsklassifisering (om det finnes på kule-nivå) som annen isolasjon har?
 
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Støpte med EPS for første gang i går. Veldig hyggelig materiale bortsett fra at det var litt arbeid å rengjøre betongblanderen. Hvis du ser på innholdsdeklarasjonen, står det 85% ekspandert polystyren og 15% portlandsement, det er alt. Da burde man jo kunne gjøre det selv uten større problemer. Da sekken på 50 liter veier 17 kg, burde det være rundt 16,5 kg sement (ca 12-13 liter?) og resten isoporkuler.

Kanskje man burde ta og teste :)
Er det ingen ballast i EPS-sementen?
 
Nei, bare sementpulver og minimale celleplastkuler.
 
  • Cementblanding med små cellplastkulor på en flat overflate.
freddeh skrev:
jeg er også en forkjemper av egne løsninger, så jeg synes det du skriver høres veldig interessant ut. har ikke støpt med EPS-sement selv, men har et par slike gulv på gang fremover. det finurlige kanskje blir at om man ikke lykkes med å blande kulene jevnt i massen, så blir holdfastheten annerledes? har EPS-kulene noen spesiell holdfasthetsklassifisering (om det finnes på kule-nivå) som annen isolasjon har?
Ingen anelse, men kulene er veldig små, betydelig mindre enn de celleplastkulene jeg tenker på (typ de som finnes i sakkosekker)
 
O
Jeg tenkte å ta opp der du kanskje sluttet jeppe - eller gjorde du noen gang din egen eps betong?
Kan du anslå størrelsen på de eps kulene som inngikk i den ferdigblandede posen?
 
Interessant. Nei, jeg har ikke trengt EPSen igjen, ikke ennå. Men kanskje snart. Tror ikke kulene er mer enn 1-2mm i diameter.
 
Det mest interessante spørsmålet er jo hvor mye billigere det blir å lage egen EPS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.