3.417 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Lage dypt hull i gammel yttervegg av "mørtel"
Hei,
Hva skal jeg bruke for å fylle igjen hullet?
Gammelt hus i Nord-Skåne på steingrunn med ujevn kesoliknande type rappet (?) & trolig kalket fasade. Ytterveggene er ca. >30 cm tykke & består av vanlig gråstein samt noen type mørtel/puss som er hvit & sandlik & liksom renner bort når man f.eks. borer mm. Det er mer mørtel enn stein...
Nå har jeg hatt elektriker der som har boret rett gjennom veggen & trukket en ledning. Dermed er det et som en dyp krater. Noen sier c-mørtel, andre sier at jeg skal bruke b-mørtel & noen sier silikon. Hva er det rette?
MVH
Rådvill Jessica
Hva skal jeg bruke for å fylle igjen hullet?
Gammelt hus i Nord-Skåne på steingrunn med ujevn kesoliknande type rappet (?) & trolig kalket fasade. Ytterveggene er ca. >30 cm tykke & består av vanlig gråstein samt noen type mørtel/puss som er hvit & sandlik & liksom renner bort når man f.eks. borer mm. Det er mer mørtel enn stein...
Nå har jeg hatt elektriker der som har boret rett gjennom veggen & trukket en ledning. Dermed er det et som en dyp krater. Noen sier c-mørtel, andre sier at jeg skal bruke b-mørtel & noen sier silikon. Hva er det rette?
MVH
Rådvill Jessica
Man bør bruke samme type puss som allerede sitter på veggen og ut fra din beskrivelse å dømme ser det ut til å være en form for kalkmørtel. Jeg hadde brukt en kalkmørtel istedenfor. Eksempelvis noe av mørtelene på denne siden: http://www.weber.se/fasad-puts-och-...uts-utan-isolering/weber-kalkbrukssystem.html. Det finnes flere produsenter av kalkmørtel.
Takk! Jeg tror at det over tid har blitt brukt alle typer av mørtel /sement ved reparasjoner. Denne gangen tenkte jeg imidlertid å prøve å reparere selv (siden fasaden uansett er helt ujevn) & siden jeg nå skal peke inn mørtelen flere desimeter, føles det viktig å velge riktig materiale. Reiser forbi en bedrift som selger kalkmørtel i morgen.
Klikk her for å svare