Hva skal jeg bruke for å reparere dette hullet i fundamentet til garasjen min? Trenger å vite den eksakte termen som det heter i byggvarehandelen.
Først gjetter jeg en form for betongblanding og ytterst en form for puss, men jeg vet ikke hvilken type av alle de forskjellige :(

Er det noe jeg bør passe meg for å gjøre når jeg utfører arbeidet? Noe å tenke ekstra mye på? Andre tips? Jeg er lutter øre.

Stort stort takk på forhånd til deg som orker å ta deg tid til å hjelpe meg. Jeg setter enormt stor pris på det!

• Et stort hull i grunnmuren på en garasje, omringet av sprukne betongrester og stein.
Tomture61
Er lettbetongstein som du har i din grunn.
Vanskelig å få et helhetsbilde av hvor på grunnen dette er.

• Liker
Eufori
  • Laddar…
B
Man pleier å bruke lågalkaisk bruk til lettbetong. Men jeg har litt vanskelig for å se ut fra bildet hvordan man bør gå frem, så jeg kan ikke foreslå nøyaktig produkt.

Jeg gjetter også at det finnes en fuktproblematikk i hjørnet, en hengerenne eller et nedløpsrør som burde utbedres så feilen ikke oppstår igjen.

• Liker
Eufori
  • Laddar…
Åh takk så mye, supersnilt av dere å svare! :) Det er akkurat i hjørnet, og jeg har utbedret fuktproblematikken som skyldtes et utett papptak, en stor del av vannet rant ikke ned i takrennen, men i stedet ned langs veggen PLUSS feil helling på bakken som også var dekket med en masse vegetasjon. Tanken var å legge grus nærmest grunnmuren etter at jeg har fikset dette. (Skal også bytte kledningen inkludert den slitte hjørnebordet man ser her på bildet)

• Sprukket grunnmur ved hjørnet av et hus, avslørt bak rester av utvendig kledning, omgitt av steiner og jord.
Tomture61
E Eufori skrev:
Åh takk så mye, supersnilt av dere å svare! :) Det er nettopp i hjørnet, og jeg har utbedret fuktproblematikken som skyldtes utett paptak, en stor del av vannet rant ikke ned i takrennen, men i stedet ned etter veggen PLUSS feilaktig helling på bakken som også var dekket med masse vegetasjon. Tenkte å legge grus nærmest grunnmuren etter jeg har reparert dette. (Skal også bytte kledningen inkludert den slitte hjørnebordet man ser her på bildet)
Hvordan er grunnmuren konstruert?
Er det plate direkte på bakken eller hva?
Hva gjør lettbetongsteinen?

• Liker
Eufori
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hvordan er grunnen konstruert?
Er det plate direkte på marken eller hva?
Hva gjør lettbetongsteinen?
Jo det er plate direkte på mark bygget 1970 og jeg vet ikke hva lettbetongsteinen gjør. Fram til i dag visste jeg ikke at det var lettbetongstein jeg hadde der 😆

Tomture61
E Eufori skrev:
Jo det er plate rett på bakken bygget 1970 og jeg vet ikke hva lettbetongsteinen gjør. Fram til i dag visste jeg ikke at det var lettbetongstein jeg hadde der 😆
Av og til plasserer man en rad lettbetongstein på betongplaten, og treveggen kommer da opp et stykke fra bakken.
Eller så er betongplaten frittstående fra yttervegger.
Yttervegger står da på lettbetongsteiner.
I alle tilfeller må steinen erstattes for en fremtidig god holdbarhet av garasjen.
Men vanskelig å avgjøre uten å være på stedet for å forstå konstruksjonen.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Noen ganger så setter man en rad lettbetongstein på betongplaten, treveggen vil da komme litt opp fra bakken.
Eller så er betongplaten frittstående fra ytterveggene.
Yttervegger står da på lettbetongstein.
I alle tilfeller så må steinen erstattes for en framtidig god holdbarhet av garasjen.
Men vanskelig å avgjøre uten å være på stedet for å forstå konstruksjonen.

• Byggetegning for betongplate på mark med kantmur, viser detaljer om armering, stålslipning, drenering og grunnsula.
Tomture61
Helt klart må den ødelagte stenen erstattes i sin helhet.

• Liker
Eufori
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.