Vurderer å lage en åpning i en vegg mellom kjøkken og VR i et rekkehus fra 60-tallet. Vet ikke hva slags materiale det er i veggen og heller ikke om den er bærende. Kan man se slikt hvis jeg kan få frem en tegning over huset? Eller må jeg få en byggfirma til å sjekke? Om det er lettbetong og ikke "helekstøpt" betong, kan jeg avgjøre det før jeg går i gang med arbeidet?
Jeg er maler, ikke byggmester ... Kan bidra med svar på deres malerspørsmål!!!

Tegningen kan gi den informasjonen men om det ikke gir svaret så kan du nok om du er maler sikkert enkelt lappe sammen overflaten etter å ha gjort en liten prøve. Spøk til side, best pleier å være å demontere og kikke inn i konstruksjonen.

Bore og danne deg et bilde av om det er hulrom (sannsynligvis gips på trestendere).
Hvis ikke, fjern overflaten (formentlig puss) og studer om innermaterialet er tegl eller kanskje lettbetong (myk og kan lett smuldres opp med for eksempel en spiker eller meisel). Hvis du ikke kan fjerne overflaten er nok veggen av betong.

Tvers takstolen sannsynligvis bærende, avhengig av takstolkonstruksjon. Langs med takstolen trolig ikke bærende. Men ta aldri sjanser! Ta med deg en snekker hjem fra et byggeprosjekt og gi ham en pose øl som takk for hjelpen for at han ser på det for deg.

Takk for svarene! Kommer tilbake i saken...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.