D daugaard skrev:
Om det blir så varmt så det spruter gnistor om tigersagen så gjør du nok noe feil. ;)

Jeg avråder også fra å kappe med vinkelsliper/rondell!
Gnistorna fra en vinkelsliper har ingenting med varmen å gjøre. Det har blitt diskutert to eventuelle problemer - varmeutvikling og gnistor.

C C.Lundin skrev:
Gnister fra en vinkelsliper har ingenting med varmen å gjøre. Det har vært diskutert to mulige problemer - varmeutvikling og gnister.
Instruksjonsbilde fra Lindab som viser verktøy for platearbeid, inkludert nibblingsmaskin, vater, og saks. Advarer mot bruk av vinkelsliper. Dette kan finnes hos lindab

S sixten88 skrev:
[bilde] Dette går å finne hos lindab
Jeg forstår helt ærlig ikke hvor du vil hen.
Tråden handler om en rimelig måte å kappe flere lakkerte korrugerte plater samtidig. Anbefalingene fra forskjellige produsenter har sikkert TS allerede lest.
Hadde man strengt lest og fulgt anbefalinger fra aktuell produsent så hadde jeg ikke engang kunnet utføre jobben min.

Jeg vil forklare at man ikke kapper belagt plåt med vinkelsliper fordi man skader plåten. Uansett hvor dyktig man er med vinkelsliperen. Så har jeg gitt TS et alternativ på å kappe plåtene i bunt med en sirkelsag.

Hei alle, og takk for en engasjert diskusjon!

Jeg er godt kjent med hvordan man BØR gjøre, men ville spare litt tid da det bare gjelder taket på en ganske sliten redskapsbod. Den er bygget mot en eksisterende bygning, og taket går inn under utstikket på den andre bygningen med ca 0,5m, så en halvmeter nærmest snittet vil verken synes eller bli spesielt belastet av fukt.

Så for meg var det ikke hele verden om platene eventuelt skulle bli litt skadet, så det ble vinkelsliper til slutt. Legger ved noen bilder. Til tross for skruetvinger og beskyttelse for den øverste platen så jeg at det kom inn en del spon også mellom platene, så hvis man er redd for platene ville jeg ikke anbefale metoden. Men i mitt tilfelle er jeg fornøyd!

• Arbeidsområde med vinkelsliper og bølgeblikk, sikret med skruvtvinger på planke. Arbeidet gjøres i hagen, kabel utstrekes over treplaten.
  • Stabel med bølgeblikkplater og treverk, med en vinkelsliper i bakgrunnen, brukt på et half-ferdig takprosjekt nært et hus.
  • Trebord med spon fra vinkelsliping. Mørkere område tydelig med treverkets årer. Kant av større treplate i forgrunnen.
  • Liker
Simsu og 2 andre
  • Laddar…
Det var for øvrig 7st skivor fra Lindab som ble kuttet på samme gang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.