5.970 lest ·
20 svar
6k lest
20 svar
Kutte mange plater samtidig?
Hei!
Skal kappe et knippe tp20-plater som er ca 20 cm for lange. Finnes det noen bra måte å kappe mange plater på en gang? Tenkte om man klemmer med en planke oppe og nede og sager etter planken med stikksag med metallblad?
Antar at man bare kan nibble en plate av gangen? Bryr meg ikke så mye om at snittet blir perfekt, den kappede enden vil uansett ikke synes. Vil bare ikke skade platene (eller verktøyene).
Ellers er vel planen å nibble dem en for en, men det tar jo litt tid, og de er uhåndterlige å flytte på alene når de er 4 m lange.
Forslag?
Skal kappe et knippe tp20-plater som er ca 20 cm for lange. Finnes det noen bra måte å kappe mange plater på en gang? Tenkte om man klemmer med en planke oppe og nede og sager etter planken med stikksag med metallblad?
Antar at man bare kan nibble en plate av gangen? Bryr meg ikke så mye om at snittet blir perfekt, den kappede enden vil uansett ikke synes. Vil bare ikke skade platene (eller verktøyene).
Ellers er vel planen å nibble dem en for en, men det tar jo litt tid, og de er uhåndterlige å flytte på alene når de er 4 m lange.
Forslag?
Ja, jeg tenkte nok at stikksag ikke er det beste alternativet, men bladene er jo fasen så mye billigere enn å kjøpe en metallklinge til sirkelsagen...
Det der med vinkelsliper hørtes jo interessant ut. Man skal jo ikke bruke den til å kappe rustbeskyttet plate, men om de ligger tett inntil hverandre og man dekker den øverste så er det kanskje ikke noe problem? Blir jo garantert enklest å skjære gjennom så i alle fall, og billigst =). Noen flere som har noe å tilføye om det alternativet? Kjennes jo som sagt "gitt" ellers =D.
Det der med vinkelsliper hørtes jo interessant ut. Man skal jo ikke bruke den til å kappe rustbeskyttet plate, men om de ligger tett inntil hverandre og man dekker den øverste så er det kanskje ikke noe problem? Blir jo garantert enklest å skjære gjennom så i alle fall, og billigst =). Noen flere som har noe å tilføye om det alternativet? Kjennes jo som sagt "gitt" ellers =D.
Stickisen fungerer hvis du spenner to planker med en glipe mellom både over og under, sagbladet løper i spalten og hele sagen har et plant underlag å kjøre over.. ellers er vinkelslipen enklest bortsett fra all gnist sprut.
Du kanskje overså den delen hvor det ble diskutert å dekke til den øverste platen.S sixten88 skrev:
Det blir ofte mer varmeutvikling med en bajonettsag f.eks.
Uansett så blir det for varmt så malingen slipper nærmest snittet. Å kjøre hardt med stikksag eller bajonettsag er heller ikke bra. Mitt råd er at TS kjører veldig forsiktig med en håndsirkelsag med blad for metall.

