Hei!

Skal kappe et knippe tp20-plater som er ca 20 cm for lange. Finnes det noen bra måte å kappe mange plater på en gang? Tenkte om man klemmer med en planke oppe og nede og sager etter planken med stikksag med metallblad?
Antar at man bare kan nibble en plate av gangen? Bryr meg ikke så mye om at snittet blir perfekt, den kappede enden vil uansett ikke synes. Vil bare ikke skade platene (eller verktøyene).

Ellers er vel planen å nibble dem en for en, men det tar jo litt tid, og de er uhåndterlige å flytte på alene når de er 4 m lange.

Forslag?
 
C
M Markus P skrev:
Tänkte om man klämmer med brädde oppe og nede og sager etter brædden med stikksag med metallblad?
Funker å gjøre som du tenker. Kan være vanskelig å få stikksagen til å gå rett, så en brædde er en god idé. Overhodet er det litt riskabelt å sage korrugert plåt med stikksag.
 
Avhengig av hvor mange det er, kan det jo være verdt å dekke over den øverste greit og kjøre med vinkelsliper. Det føles gitt.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Sirkelsag for metall
 
  • Liker
Martin.M
  • Laddar…
C
Ja, eller tigersag. Stikksagen er nok det "dårligste" alternativet da den fungerer best når emnet ligger mot sålebordet.
 
Ja, jeg tenkte nok at stikksag ikke er det beste alternativet, men bladene er jo fasen så mye billigere enn å kjøpe en metallklinge til sirkelsagen...

Det der med vinkelsliper hørtes jo interessant ut. Man skal jo ikke bruke den til å kappe rustbeskyttet plate, men om de ligger tett inntil hverandre og man dekker den øverste så er det kanskje ikke noe problem? Blir jo garantert enklest å skjære gjennom så i alle fall, og billigst =). Noen flere som har noe å tilføye om det alternativet? Kjennes jo som sagt "gitt" ellers =D.
 
Stickisen fungerer hvis du spenner to planker med en glipe mellom både over og under, sagbladet løper i spalten og hele sagen har et plant underlag å kjøre over.. ellers er vinkelslipen enklest bortsett fra all gnist sprut.
 
C C.Lundin skrev:
Avhengig av hvor mange det er kan det jo være verdt å dekke over den øverste greit og kjøre med vinkelsliper. Det føles gitt.
Absolutt ikke vinkelsliperen, da blir platene varme og overflatebehandlingen slipper også langt fra snittet.
 
  • Liker
Martin.M
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
Absolutt ikke vinkelsliperen, da blir platene varme og overflatebehandlingen løsner selv langt fra snittet.
Forutsatt at det ikke er for tykk plate så er en 0.8mm skive kanon om man skal kappe lakkert plate.
Ikke samme varmeutvikling, så fargen pleier å klare seg overraskende bra.
 
S sixten88 skrev:
Absolut ikke vinkelsliperen, da blir platene varme og overflatebehandlingen løsner også langt fra snittet.
Da kan man ikke kappe korrekt med en vinkelsliper om det skulle bli et problem.
 
C C.Lundin skrev:
Da kan man ikke kappe korrekt med en vinkelsliper om det skulle bli et problem.
Finnes ikke en blikkenslager som kapper med rondell uansett hva du synes. Så er det risiko for at gnister brenner fast og ruster.
 
En illustrasjon som viser verneutstyr, bemanning, riktig verktøy, transport og håndtering, samt gåbarhet for Planjas takplater. Bilde fra planjas brosjyre
 
S sixten88 skrev:
Finnes ikke en blikkenslager som kapper med vinkelsliper uansett hva du mener. Dessuten er det risiko for at gnister brenner fast og ruster.
Du kanskje overså den delen hvor det ble diskutert å dekke til den øverste platen.
Det blir ofte mer varmeutvikling med en bajonettsag f.eks.
 
Uansett så blir det for varmt så malingen slipper nærmest snittet. Å kjøre hardt med stikksag eller bajonettsag er heller ikke bra. Mitt råd er at TS kjører veldig forsiktig med en håndsirkelsag med blad for metall.
 
C C.Lundin skrev:
Du kanskje gikk glipp av den delen der det ble diskutert å dekke den øverste platen.
Det blir ofte mer varmeutvikling med en tigersag f.eks.
Om det blir så varmt at det spruter gnister om tigersagen så gjør du nok noe feil. ;)

Jeg fraråder også fra å kappe med vinkelsliper/rondell!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.