P
Karrock Karrock skrev:
Jeg hopper til det opprinnelige spørsmålet. Det virker tvilsomt å kappe lecabjelke. Første treff på google er spennarmert, og da bør man rimeligvis ikke kappe den, hvis den skal beholde sin funksjon. Opplagslengde skal være 250mm per side, og da kan man regne med at armeringsinnfestingen er et sted innenfor den lengden fra begge ender. Kappe 0mm i enden- ok! kappe 250mm i enden - ikke ok. Et sted derimellom går grensen :)

[lenke]
Mine mistanker var at de kunne være spennarmert men det er mange på dette forumet som har gjennomgått diverse byggeprosjekter så jeg ville stille spørsmålet her.

Jeg har konsultert min konstruktør og skal i dag bestille en passende bjelke 2400mm lang og da blir det 4-500mm med støtte på hver side av åpningen.
 
P
J jawen skrev:
Jeg tror en Lecabjelke er "Donald Duck" i ditt tilfelle, bruk en H-bjelke eller lignende. (jern)
Du må også sørge for at lasten kan bæres av veggene H-bjelken ligger på.

Lecabjelke i all ære, men den tåler vel 3 MPa fra fabrikken, og bør jo ikke skjæres av for å holde disse MPa.

Tro meg, du vil gråte mange tårer hvis huset ditt begynner å "bevege seg", så bedre føre var.

Mvh jawen
Selvfølgelig vil jeg ikke at huset skal bevege seg, derfor skal det en bjelke under veggen, over åpningen i henhold til konstruktørens instruksjoner.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.