P
Er lecabjelker kappbare eller er de konstruert slik at de blir skrot hvis man forkorter en for lang bjelke?
 
D
maxmsm skrev:
Er lecabjelker kappbare eller er de konstruert slik at de blir skrot hvis man forkorter en for lang bjelke?
Når vi bygde med leca var det ingen problemer å sage i blokkene.
 
  • Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
maxmsm skrev:
Er lecabjelker kapbare eller er de konstruert sånn at de blir skrot om man korter ned en for lang bjelke?
Er det en bjelke som er ment å ta last over en åpning, eller er det vanlige blokker du tenker å kappe?
 
P
D datja skrev:
Når vi bygde med leca var det ingen problemer med å sage i blokkene.
Takk, det var hva jeg håpet på.
 
P
Rejäl skrev:
Er det en bjelke som er ment å ta last over en åpning, eller er det vanlige blokker du har tenkt å kappe?
En bjelke akkurat som det står i innlegget, kappe blokker har jeg gjort mange ganger, bjelken skal selvfølgelig kunne ta en last og i dette tilfellet er det over en åpning.
 
P
maxmsm skrev:
En bjelke akkurat som det står i innlegget, kappe block har jeg gjort mange ganger, bjelken skal selvfølgelig kunne ta en last og i dette tilfellet er det over en åpning.
Ok, hvor mye er det du trenger å kappe?
 
P
Rejäl skrev:
Ok, hvor mye er det du må kappe?
Det vet jeg ikke, jeg har funnet en bjelke til en fornuftig pris som er 2400mm så jeg må se hvordan det går å åpne veggen, det kanskje kan gå å åpne 2400 uten problemer.
 
AXS
Går jo ellers ganske smidig å støpe selv eller sette inn noe i stål.
 
  • Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
P
Et par bilder av det som skal bort og gjøre at jeg kommer inn i neste rom i kjelleren, forsterkningen skal da inn i veggen over er det tenkt, nåværende takhøyde i kjelleren er ca 162cm og idiot som jobber der er 187cm.....
Steinene som ligger under den murede tegelveggen går ca 70cm ned.
Jeg skal ned i rommet på den andre siden og begynne å rive der i løpet av dagen.

Hul i en mur av teglestein og stein, eksponerer jord og stein i kjeller. Plank og rør synlige. Byggearbeid pågår i kjelleren.




Kjellerrom med murvegg, delvis revet, eksponert jord og stablede steiner; ledninger og lamper synlig i taket.
 
AXS
Skulle absolutt satse på en jernbjelke og støpe sidene som gir støtte til den.
 
  • Liker
jawen
  • Laddar…
Ingenting rart med å kappe en murbjelke, men den er jo armert så det enkleste er en skikkelig betongsag. Ellers må man skjære med forskjellige kapskiver på vinkelsliperen.

Men i all vennlighet: Du har kontroll på murens bærende evne og konstruksjon? Hva hviler det nederste murskiftet på? Bare så du ikke underminerer veggen. I normaltilfellet støtter man jo også opp før man river en bærende vegg.
 
P
AXS AXS skrev:
Skulle absolutt satse på en jernbjelke og støpe sidene som gir støtte til den.
Hvordan skal jeg da gjøre, min tanke er å plukke ut et par skift i bunnen på veggen og stoppe i en lecabjelke og evt litt ekspanderbetong for å ikke risikere setninger i veggen.
Mener du at en lecabjelke ikke holder?
 
maxmsm skrev:
Mener du at en lecabalk ikke holder
Det er vanskelig å svare på. Hva finnes over veggen du river?

Tenk også på at du har jordtrykk fra veggene rundt omkring som kan spille inn i hvilke krefter veggen tar opp.
 
P
mexitegel mexitegel skrev:
Det er vanskelig å svare på. Hva er over veggen du river?

Tenk også på at du har jordtrykk fra veggene rundt som kan spille inn på hvilke krefter veggen tar opp.
En teglvegg, murt for ganske nøyaktig 150 år siden så det bør være murt med kalkmørtel, jeg har reparert en skade i gavlveggen som slurvete håndverkere forårsaket og ble da anbefalt å bruke Finjas hydrauliske fugemørtel pga alder på huset.
 
P
Veggen bør være ca 130mm tykk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.