3.038 lest ·
31 svar
3k lest
31 svar
Kutte Lecabjelke
Den murede veggen går en etasje opp og ovenpå det ligger det en trebjelke som loftets gulv lå på.mexitegel skrev:
Ikke noe rart å kutte en murbjelke, men den er jo armert så enklest er en skikkelig betongkutter. Ellers får man skjære med ulike kappskiver på vinkelslipen.
Men i all vennlighet: Du har kontroll på murens bæreevne og konstruksjon? Hva hviler nederste murskifte på? Bare så du ikke undergraver veggen. I normaltilfeller stempler man jo også før man river en bærende vegg.
Veggen hviler på en rad med steiner som er ca 70cm høy og hviler på bakken eller et lite stykke ned i bakken.
Uten å svare på ditt egentlige spørsmål; Da jeg var i en lignende situasjon (og jeg er for gjerrig til å konsultere en konstruktør eller hvem som nå regner på sånt), så dro jeg til det lokale skrapmetallet. De hadde noen jernbaneskinner liggende, og det kostet ikke så mye å få dem til å kappe 2 meter for meg.
Støttet opp alt, fjernet to lag med tegl og sikret "jernbjelken" på beste måte før jeg la nett over og pusset. Tror den bjelken overlever huset og med tidobbel styrke sammenlignet med en lecabjelke. Tror jeg.
Så kommer det jo annet inn, bøying ved brann og så videre, så skal man gjøre det rett, så bør noen regne på det selvfølgelig.
Støttet opp alt, fjernet to lag med tegl og sikret "jernbjelken" på beste måte før jeg la nett over og pusset. Tror den bjelken overlever huset og med tidobbel styrke sammenlignet med en lecabjelke. Tror jeg.
Så kommer det jo annet inn, bøying ved brann og så videre, så skal man gjøre det rett, så bør noen regne på det selvfølgelig.
Jeg har god kontakt med en pensjonert konstruktør som sannsynligvis kommer til å få siste ordet i spørsmålet.Maveric77 skrev:
Uten å svare på ditt egentlige spørsmål; Da jeg var i lignende situasjon (og jeg er for gjerrig til å konsultere en konstruktør eller hvem som nå regner på slikt), så dro jeg til den lokale skroten. De hadde litt jernbaneskinner liggende og det kostet ikke så mye å få dem til å kappe 2 meter for meg.
Støttet opp alt, fjernet to skift med tegl og sikret "jernbjelken" på beste måte før jeg nettet over og pusset. Tror den bjelken overlever huset og med tidobbelt styrke mot en lecabjelke. Tror jeg.
Så kommer jo annet inn, bøying ved brann og så videre, så skal man gjøre det riktig så må noen regne på det selvfølgelig.
Gjør det samme men med en jernbjelke i stedet, H, I, U eller t.o.m. 2 L kan fungere bra.maxmsm skrev:
Leca funker nok, men det virker veldig omstendelig. Spesielt hvis du ikke har riktig lengde.
Hva som er riktig lengde kan nok bare en konstruktør svare på, åpningen under veggen kommer til å bli maks 150cm så i min tanke bør jeg ha minst 50cm bjelke på hver side av åpningen.AXS skrev:
Med steiner mener du da naturstein og ikke teglstein og dette nivået graver du ikke under? Blir dog litt nervøs over at veggen er åpnet så mye når det er en gavlvegg over. Snakk med din konstruktør, men jeg er enig i at en stålbjelke nok er mer passende og lettere.maxmsm skrev:
Ja, det er en rad med naturstein i forskjellige størrelser under veggen, det er en helt vanlig innervegg (ikke gavl) som da huset ble bygget var mellom de daværende leilighetene som fantes i huset så den murede veggen er enkelstein og rundt 2,5m høy.mexitegel skrev:
Jeg var inne hos en lokal bygghandler som jeg handler en del av som har bra kompetanse og diskuterte dette litt og fikk noen dag senere en mail der de har spurt sin leverandør som også er produsent av lecabjelker og de ville ikke gjøre en konstruksjonsberegning på en slik bjelke.....
Da vet man hvilken produsent som skal boikottes resten av renoveringen...
Da vet man hvilken produsent som skal boikottes resten av renoveringen...
Synes det føles veldig mye som å gå over bekken etter vann med denne bjelken. Det er et gammelt hus og en vanskelig vegg å beregne. Du vil ikke få fornuftige verdier da inngangsverdiene er umulige å beregne.
Det rimelige er å erstatte den murede veggen med en rimelig bjelke som får plass. Sørg for å feste den godt og så forsterke rundt omkring.
Det rimelige er å erstatte den murede veggen med en rimelig bjelke som får plass. Sørg for å feste den godt og så forsterke rundt omkring.
Mener du at man skal rive veggen?AXS skrev:
Synes det føles veldig mye som å gå over bekken etter vann med denne bjelken. Det er et gammelt hus og en vanskelig vegg å beregne. Du vil ikke få fornuftige verdier da inngangsverdiene er umulige å beregne.
Det rimelige er å erstatte den murede veggen med en rimelig bjelke som får plass. Sørg for å feste den godt og så forsterke opp rundt om.
Ingenting er borte, jeg skal igjennom mellom kjellerrommene under veggen og vil ikke ha en teglvegg i hodet.....AXS skrev:
Planen nå er å fjerne 3 skift i bunnen av veggen og erstatte med en lecabjelke på 2,4m over en åpning på ca 1,5m som støtte under arbeidet så tenkte jeg å fjerne en stein ca 80cm fra enden og en til ca 160cm fra enden i det 4. laget og sette inn stendere der som støtter veggen før jeg fjerner de 3 skiftene under.
Bilde vedlegges på en test på å løsne en stein.

Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 063 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.063 innlegg
Jeg hopper til det opprinnelige spørsmålet. Det virker tvilsomt å kutte lecabjelke. Første treff på google er spennarmert, og da bør man rimeligvis ikke kutte den, hvis den skal beholde sin funksjon. Opplagslengde skal være 250mm per side, og da kan man regne med at armeringsfestet er et sted innenfor den lengden fra begge ender. Kutt 0mm i enden - ok! Kutt 250mm i enden -ikke ok. Et sted derimellom går grensen 
https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
Tror en Lecabalk er "Kalle anka" i ditt tilfelle, bruk en H-bjelke eller lignende. (jern)
Du må jo også sørge for at lasten kan bæres av veggene H-bjelken ligger på.
Lecabalk i all ære, men den klarer vel 3 MPa fra fabrikk, & bør jo ikke sages av for å holde disse MPa.
Tro meg, du kommer til å gråte mange tårer om huset ditt begynner å "bevege seg", så better safe than sorry.
Mvh jawen
Du må jo også sørge for at lasten kan bæres av veggene H-bjelken ligger på.
Lecabalk i all ære, men den klarer vel 3 MPa fra fabrikk, & bør jo ikke sages av for å holde disse MPa.
Tro meg, du kommer til å gråte mange tårer om huset ditt begynner å "bevege seg", så better safe than sorry.
Mvh jawen