10.741 lest ·
32 svar
11k lest
32 svar
Kunsten å ikke bore i strøm, vannledninger og avløp?
Side 1 av 3
Hei,
Jeg planlegger å sette opp tørkesnorer i vaskerommet (kjelleren) med 6x80 mm øyekroker (8x50 plugg). Veggene er bygd med en eller annen form for hulstein (ikke blåbetong) som er veldig lett å bore i. Slik ser det ut:

Vannrør går som man kan se hovedsakelig utenpå veggene, men det er ikke umulig at det ligger noen rør i veggene også. Hvor strømmen går i veggene har jeg ingen anelse om, men det finnes ingen stikkontakter eller lignende på disse to veggene (uansett side).
Det finnes multidetektorer som er ment å hjelpe til med å minimere risikoen for å bore i viktige deler, men hva jeg forstår fra forumet og omtaler så gjør de generelt en dårlig jobb uansett prisklasse?
Så hvordan gjør man dette? Tør man i det hele tatt sette opp tørkesnor i dette rommet?
Edit: Tillegge at huset er bygget på 1970-tallet og er produsert av Gullringshus. Kjelleren er som sagt en type hulstein mens inngangspartiet i hovedsak er tre med teglbekledning. Husprodusenten husker jeg dessverre ikke, men det er et "standardhus", dvs. ikke egen tegnet.
Jeg planlegger å sette opp tørkesnorer i vaskerommet (kjelleren) med 6x80 mm øyekroker (8x50 plugg). Veggene er bygd med en eller annen form for hulstein (ikke blåbetong) som er veldig lett å bore i. Slik ser det ut:

Vannrør går som man kan se hovedsakelig utenpå veggene, men det er ikke umulig at det ligger noen rør i veggene også. Hvor strømmen går i veggene har jeg ingen anelse om, men det finnes ingen stikkontakter eller lignende på disse to veggene (uansett side).
Det finnes multidetektorer som er ment å hjelpe til med å minimere risikoen for å bore i viktige deler, men hva jeg forstår fra forumet og omtaler så gjør de generelt en dårlig jobb uansett prisklasse?
Så hvordan gjør man dette? Tør man i det hele tatt sette opp tørkesnor i dette rommet?
Edit: Tillegge at huset er bygget på 1970-tallet og er produsert av Gullringshus. Kjelleren er som sagt en type hulstein mens inngangspartiet i hovedsak er tre med teglbekledning. Husprodusenten husker jeg dessverre ikke, men det er et "standardhus", dvs. ikke egen tegnet.
Sist redigert:
Vannet er utenpåliggende, og du ser verken uttak eller bokser på veggen? Jeg vil si at det bare er å kjøre på.
Visst finnes det en risiko for at det går et elektrisk rør som mater en annen del av kjelleren, men den risikoen hadde jeg tatt. Om du vil være litt mer sikker kan du jo sjekke hvilken høyde koblingsboksene sitter på i resten av kjelleren, et eventuelt rør ligger sikkert på omtrent den høyden.
Visst finnes det en risiko for at det går et elektrisk rør som mater en annen del av kjelleren, men den risikoen hadde jeg tatt. Om du vil være litt mer sikker kan du jo sjekke hvilken høyde koblingsboksene sitter på i resten av kjelleren, et eventuelt rør ligger sikkert på omtrent den høyden.
Jeg ville absolutt ha boret i disse veggene. Risikoen for at du treffer en ledning er veldig liten siden det ikke finnes uttak på veggene. Det burde vel finnes en lysbryter ved siden av døren man ser på det nederste bildet? Det er jo på den andre siden av døren du skal bore antar jeg, så du skal være safe vil jeg nok påstå.
Hmm ja nå når du sier det, på den veggen med døren så finnes det faktisk en lysbryter (til taklampen) og et vegguttak nede ved gulvet. Kan man gjette at disse går rett oppover? I så fall er det bare til å ikke sette noe feste akkurat i den retningen.
Japp, troligst rett opp og rett ned.S snowjim skrev:
Og markarbeiderens tips er mye bra!
Ja det er en vanlig løsning som hva jeg forstår ofte brukes der veggene er skjøre eller generelt vanskelige å feste i? Det blir like mye boring men visst burde det bli mindre hull i veggen med en list. Hva hadde du for mål på listen? Trengte du behandle listen på noen måte? Hvilken avstand hadde du mellom boltene? Og hva brukte du for bolter?M Markarbetaren skrev:
Vira veier har en tendens til å sprekke, så en regel som minimerer antall hull i den er helt klart interessant. Det er dog litt trangt på den veggen der det går masse rør. Kan en vanlig 45x45 regel være tilstrekkelig? Og bør man behandle den på noen måte? male? Lakke?
jeg ville tatt noen tynnere type 28x70 men det går bra med 45x45 ogsåS snowjim skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Jeg har betonghulstein. Reglene er 45x95, 150cm lange og avstanden mellom veggene er 200cm. Hver regel sitter med 3 solide skruer med plugg. 13 kroker (eller øyne rettere sagt da de er lukket) i hver regel med 10 cm CC. Klestauet er stramt slik at det ikke blir slakk når tunge klær henges opp. Reglene malte jeg hvite da jeg malte vaskerommet om igjen. Klestauet løper maksimalt 3 ganger, deretter er det knyttet og startet på nytt igjen. Drar man det for mange ganger frem og tilbake så får man mye slakk.S snowjim skrev:Ja det er en vanlig løsning som, etter det jeg forstår, ofte brukes der veggene er skjøre eller generelt vanskelige å feste i? Det blir like mye boring, men det burde bli mindre hull i veggen med en regel. Hva hadde du for mål på regel? Trengte du å behandle reglen på noen måte? Hvilken avstand hadde du mellom boltene? Og hva brukte du for bolter?
Jeg ville valgt 45x70 eller 45x90, eller muligens 35mm tykk.S snowjim skrev:
Jeg ville boltet fast med et cc på noe rundt 60-120cm, litt avhengig av hvor stramt jeg planlegger å spenne linene, hvor mange kg vask jeg tror det blir, samt hvor godt innfestingen tar i veggen.
Male og slikt er jo fritt valg. Men selvsagt er malt hyggelig, støv blir jo lettere å tørke vekk.
Vi har droppet tradisjonelle vaskeliner, vi bruker rør som vi henger vasken over.
Fordelen med rør er at man slipper foldene fra linene på vasken.
Vi kjøpte et antall runde gardinstenger på Ikea som vi har hengt opp i taket. Disse svaier ikke.
https://www.byggahus.se/forum/threads/galvade-roer-som-tvaettlina.236422/#post-2043548
https://www.byggahus.se/forum/threa...aettstuga-torkstaellning.268463/#post-2377646
Fordelen med rør er at man slipper foldene fra linene på vasken.
Vi kjøpte et antall runde gardinstenger på Ikea som vi har hengt opp i taket. Disse svaier ikke.
https://www.byggahus.se/forum/threads/galvade-roer-som-tvaettlina.236422/#post-2043548
https://www.byggahus.se/forum/threa...aettstuga-torkstaellning.268463/#post-2377646
Har du muligens noe bilde? Føles 10 cm CC passelig for krokene?M Markarbetaren skrev:Jeg har betonghullstein. Lektene er 45x95, 150cm lange og avstanden mellom veggene er 200cm. Hver lekt sitter med 3 solide skruer med plugg. 13 kroker (eller øyer rett og slett da de er lukket) i hver lekt med 10cm CC. Klessnoren er strammet så det ikke blir heng når tunge klær henges opp. Lektene malte jeg hvite da jeg malte om vaskerommet.
Klessnoren går maks 3 ganger, så er den knyttet og startet på nytt igjen. Drar man den for mange ganger frem og tilbake så får man mye slakk.
Var på Hormbash i dag og kjøpte materialene. Slik ser skrue, plugg, skive og krok ut:

Treskrue 8x90 mm
Skive 8,4
Nylonplugg Barracuda 12x60 for tegl og lettbetong. Skruen bør være 8-10 mm
Skruvkrokar Böjd 4,8x60
Reglene ble for store, så jeg gikk for lektene som i dette tilfellet er 25x38 mm og 2300 mm lange. Disse er nå sandpapiret og skal grunnes og males hvite.
Håpet er at det holder med 3 bolter i de 21 cm tykke lettbetongveggene. Jeg føler meg imidlertid litt usikker da jeg har fått inntrykk av at på enkelte steder har det vært hulstein. Er det slik at det er hulstein så må jeg kanskje presse inn en type lim før jeg setter inn pluggen siden den ikke er laget for hulstein?
Høres dette rimelig ut?

Treskrue 8x90 mm
Skive 8,4
Nylonplugg Barracuda 12x60 for tegl og lettbetong. Skruen bør være 8-10 mm
Skruvkrokar Böjd 4,8x60
Reglene ble for store, så jeg gikk for lektene som i dette tilfellet er 25x38 mm og 2300 mm lange. Disse er nå sandpapiret og skal grunnes og males hvite.
Håpet er at det holder med 3 bolter i de 21 cm tykke lettbetongveggene. Jeg føler meg imidlertid litt usikker da jeg har fått inntrykk av at på enkelte steder har det vært hulstein. Er det slik at det er hulstein så må jeg kanskje presse inn en type lim før jeg setter inn pluggen siden den ikke er laget for hulstein?
Høres dette rimelig ut?