Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg ville ha valgt 45x70 eller 45x90, eller muligens 35mm tykk.
Får dessverre ikke plass med mer enn 45 på høyden, og selv det er på grensen. Og når jeg måler opp 45x45 på veggen ser det selvfølgelig ingen høydare ut, så jeg sikter på 25x38 og håper at det holder. Når jeg ser på materialet ser det ut til å være rimelig dimensjonert, men det er samtidig vanskelig å vite hvilke krefter det vil bli utsatt for.

Uten å forsénke franskskruen i trelekteren så er skruen nesten litt kort, hadde ikke skadet om den hadde vært 100 lang.

http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf

Jeg hadde begynt med å bore med et 10mm betongbor for deretter å forstørre med et 11mm eller eventuelt 11,5mm metallbor. Å bore med et 12mm betongbor i lettbetong for deretter å sette i en 12mm plugg, så er det stor risiko for at pluggen ikke fester men snurrer rundt i hullet.

Nesten all belastning på pluggen/hullet/skruen blir trekkende belastning, minimalt med hengende belastning.

Jeg tenkte på forsenkning, men jeg er redd for at styrken på regelen blir svekket da den kun er 25 mm tykk. Forsenkningen bør være 10 mm, og da gjenstår det bare 15 mm materiale.

Lengre skrue betyr lengre plugg, antar jeg?

Ja, har boret et par ganger i veggene og boret skjærer som regel gjennom det som smør, så det gjelder å være forsiktig og unngå å kjøre boret for mye frem og tilbake.

Min tanke var også å bruke et 11,5 mm bor og så gjøre det større manuelt med samme bor, men har ikke sjekket om jeg virkelig har den størrelsen.

Mikael_L
S snowjim skrev:
Jeg vurderte forsinking men jeg er redd for at holdfastheten på lekten blir svekket da den kun er 25 mm tykk.
For 25mm materialtykkelse har du valgt helt perfekt skrue og plugg.
Skruen skal gå gjennom bunnen på pluggen med noen mm. Og borehullet skal være litt dypere enn hva hele skruen trenger i plass.
Plugg 60mm, skrue 90mm materiale 25 gir at skruen går 5 mm gjennom pluggen = perfekt.
Hullet i veggen skal altså være minst 65mm, men litt over det, dvs 70mm blir bra.
(Men da tenker jeg at det er skruens lengde minus hodet, er det total lengde så er den litt for kort for å gi maksimal innfestningskraft)

Har du betongvegger så blir det der hvor kjempefint stabilt som helst, du trenger ikke engang 8mm skrue, 6 mm ville vært nok med en god innfestning i betongvegg.
Er det litt mykere veggmateriale, type tegl, betonghullstein, slaggvegg osv så er det nok bra å gå for 8 mm for litt sikkerhet.
Har du lettbetongvegger så er det spørsmål om det i det hele tatt er egnet materiale for innfestning, da finnes det spesielle lettbetong-dingser.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Jeg vurderte forsenkning, men jeg er redd for at styrken på reglen blir svekket da den kun er 25 mm tykk. Forsenkningen bør være 10 mm og da er det bare 15 mm materiale igjen.

Lengre skrue innebærer lengre plugg antar jeg?

Jo, har boret et par ganger i veggene og boret skjærer ofte gjennom det som smør så det gjelder å være forsiktig og unngå å føre boret for mye frem og tilbake.

Min tanke var også å benytte 11,5 mm bor og så gjøre det større manuelt med samme bor, men har ikke sjekket at jeg virkelig har den størrelsen.
Bor med maks 10mm og slå i pluggen med hammer. Virker det tregt så kjør boret litt inn og ut. Risikoen med 11,5 er at hullet blir for stort allerede på første forsøk.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Skal legge ett lag med maling til på listene, så skal de opp på veggen.

3wVfAAR.png

Listen er 2300 mm, de blå markeringene viser hvor det vil starte og slutte. Min tanke er å sette skruer på de røde pilene. Egentlig hadde jeg ønsket å sette dem rett over døren der den grønne markeringen er. Problemet er at jeg ikke vil bore i veggene for nær åpninger, da det kan føre til sprekker.

Den venstre røde vil være 5 cm fra kanten, mens den høyre røde vil være 10 cm. Dette fordi det går et avløpsrør på venstre side i nærheten.

Hvordan ville dere satt skruene?

S snowjim skrev:
Skal legge ett strøk maling til på lektene, så skal de opp på veggen.

[bild]

Lektene er 2300 mm, de blå markeringene viser hvor det vil starte og slutte. Min tanke er å sette skruer på de røde pilene. Egentlig hadde jeg ønsket å sette akkurat over døren der den grønne markeringen er. Problemet er imidlertid at jeg ikke vil bore i veggene for nær åpninger da det kan føre til sprekker.

Den venstre røde vil være 5 cm fra kanten, mens den høyre røde vil være 10 cm. Dette for at det går et avløpsrør på venstre side i nærheten.

Hvordan ville dere satt skruene?
Den røde pilen til høyre på bildet ser ut til å være omtrent i linje med strømbryteren innenfor den døren? Kanskje sitter det en koblingsboks i veggen over bryteren? Til 99,99% sjanse går røret fra bryteren oppover...

P petererlandsson1194 skrev:
Den røde pilen til høyre på bildet ser ut til å være omtrent i linje med lysbryter innenfor den døren? Kanskje sitter en koblingsboks i veggen over bryteren? Til 99,99% sjanse så går røret fra bryteren oppover...
Akkurat, på den andre siden sitter det en lysbryter som går opp til en koblingsboks, alt ligger dog utenpå, i alle fall hva jeg kan se. Dette burde bety at det ikke er noen problemer å bore her om det nå ikke går annen elektrisitet inne i veggen.

• Liker
petererlandsson1194
  • Laddar…
Ellers er den beste måten å være helt sikker på hvor du har alle ledninger å ansette en hulltager, de vil garantert finne dem. :)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ellers er den beste måten å være helt sikker på hvor du har alle ledninger å ansette en hulltaker, de vil garantert finne dem. :)
Finnes spesialister innen alt, her er det dog sannsynligvis Overkill. Spørsmålet er hvordan de lokaliserer, er det varmekamera som gjelder?

Spørsmålet er dog hvor nær andre åpninger man tør å sette skruen?

S snowjim skrev:
Det finnes spesialister i alt, her er det dog trolig Overkill. Spørsmålet er hvordan de lokaliserer, er det termisk kamera som gjelder?
Jeg tror @Dowser4711 mener at hulltakerne finner ledninger/rør/etc ved å bore/sage i dem.

• Liker
  • Haha
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
Viste seg at jeg ikke hadde noen betongbor størrelsen 11, og de er ikke så vanlige heller. Men jeg tror jeg har funnet en lokal butikk som har, så jeg skal dit og kjøpe en i dag.

En tanke er kanskje ellers å lime den ene siden på plass? D.v.s. bare sette 2 bolter i veggen og la resten holdes av limet. Ulempen er såklart at om det blir noe feil, så er det kjørt, pussen vil trolig følge med ned. Fordelen er at jeg ikke trenger å bekymre meg for å bore i avløpsrøret eller vannledningene.

Jeg hadde montert reglen med lange smale spikerplugger i stedet og kanskje vinklet dem annenhver opp og ned litt. Porøse vegger er jo håpløse på den måten, og med litt vekt som trekker rett ut, så vil det kanskje med tid og lengde løsne. Med lange spikerplugger som går inn en 100-150mm og vinklet oppover nedover, så tyr de mot hverandre.

Har nå fått den kluriga på plass, slik ble det:

6BwRb1a.jpg
HDCJE5J.jpg
sDASyWV.jpg
t0232O8.jpg
dXadd96.jpg
UQSdnEY.jpg
J08gkGt.jpg
7VxBv4q.jpg

Satte litt no nails pattex lim bak hver bolt og over døra. Dog glemte jeg å skrape bort malingen først, men jeg håper at det holder rimelig bra likevel. Akkurat over døra så er det nå i press for å få bedre bæreevne.

Som man kan se på det siste bildet, gikk en av skruene skjevt (kom ikke så godt til med borhammeren) hvilket selvfølgelig gjorde at den skar seg inn i treet litt.

Jeg var dum nok til å legge litt lim i de borede hullene også, hvilket raskt viste seg å bli et problem for 2 av hullene, pluggen gikk ikke å få inn hele veien, den stakk ut nærmere 10 mm. Fantes ikke noe annet enn å skjære den av. Boltene festet dog bra, så jeg håper at det ikke forårsaker noen problemer.

Nå skal bare neste opp også, den er klart enklere å sette opp, må dog holde øye med at ikke boret går gjennom veggen til badet på andre siden.

• Liker
Maria T og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.