JOW skrev:
Hvorfor velger man en H-bjelke i disse situasjonene?
Er det ikke enklere med et firkantrør? VKR eller KKR?

Da burde man vel ikke trenge å sveise på livplate?
Fordelen med Hea er først og fremst når man skal binde sammen to bjelker med hverandre, det går lett å bolt H-bjelker mot hverandre, men med vkr må man sveise, noe man noen ganger vil unngå. Ellers går det like bra med vkr innvendig i huset der det ikke ruster.
 
Ja, det er sant, flensene er jo lett tilgjengelige.
 
Valsad bjelke er billigere, dessuten har den bare et "liv" og livet kan være tynnere enn flensene, noe som gjør at man får høyere bæreevne per kg bjelke.

VKR er bra til stolper da den har samme fasthet i alle retninger.

Protte
 
Valsad bjelke er billigere, dessuten har den bare et "liv" og livet kan være tynnere enn flensene, noe som gjør at man får høyere bæreevne per kg bjelke.

VKR er bra til stolper da den har samme holdfasthet i alle retninger.

Protte
 
  • Liker
injonil
  • Laddar…
Jeg fant en bit HEB140 på skraphaugen. Overkill, men det spiller jo ingen rolle...
 
Den kommer holde i alle fall.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.