Kommer trolig trenge å legge en limtrebjelke i mønet. ca 90x400

gavl til gavl er 6,4 meter.

limtre er "prisgunstig" opp til 6 meter

jeg tenker da litt...

den skal ligge på stolper med tenkt dimensjon 90x145 (2 stk 45x145)

da mangler det ca 5 cm på hver side for at limtreet skal nå stolpen.

hvis jeg heller bruker 90x195 (2 stk 45x195) som stolper, rekker limtrebjelken akkurat til kanten av stolpen.

vet at man kan spesialbestille lengre limtre.

men hva tror dere om å legge en bit regel under limtreet og på den måten forlenge det med 20 cm i hver ende?

og deretter spikre sammen med kryssfiner på hver side likt skissen jeg har laget.

siden forlengelsen blir rett ved opplaget bør belastningen bli ganske liten føles det som.

• Skisse av takkonstruksjon med limtrebjelke på 6 meter, understøttet av stendere (ca 45x145), med forslag om forlengelse ved å legge regelstykker under bjelken.
Sist redigert:
Gå inn på en seriøs byggevarehandel og bestill, blir ikke så stor forskjell

Akkurat fordi forlengelsen er rett ved opplegget, blir belastningen størst der. Synes det er en ytterst dumsnål idé.

Sånn kan man gjøre....

jo visst blir påkjenningen som størst der... men det blir i min tanke omtrent som å prøve å presse sammen virket der belastningen blir stor.

jeg som syntes min ide var så bra :D

S Sinologen skrev:
Såhär kan man gjøre....

[media]
jo visst men jeg trenger å forlenge omtrent halvparten av hva limtreet er høyt...

jeg har jo et alternativ til her i en annen tråd... og det er å gå til skogs og hugge en gran som er 6,4 meter lang.

så sparer jeg typ 5000:- per bjelke...

men det virker å være vanskelig med styrkeberegninger på stokker... til tross for at de har blitt brukt til store byggverk i tusenvis av år.

har ikke slottet spennvidde på ca 15 meter med stokker?
edit: slottet hadde tydeligvis spennvidder på 31 meter som lengst...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.