Jeg skal sette opp en 3200mm lang HEB 160 som skal hvile på stålstolpe i den ene enden men som havner i en korridor-åpning i den andre enden. Derfor skal jeg sette en kort bjelke i åpningen (900mm) som bjelken får hvile på.
HEB-160-bjelken skal erstatte en bærende vegg og bære opp et gulvbjelkelag pluss at annenhver gulvbjelke også er takstol (svensk takstol).
Er det noen som kan gi en pekepinn om hvor kraftig oppleggsbjelken må være? Den blir ca 1200mm lang inkl dens egne opplegg.
HEB-160-bjelken skal erstatte en bærende vegg og bære opp et gulvbjelkelag pluss at annenhver gulvbjelke også er takstol (svensk takstol).
Er det noen som kan gi en pekepinn om hvor kraftig oppleggsbjelken må være? Den blir ca 1200mm lang inkl dens egne opplegg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Men fortsett med HEB 160 balk.
Protte
Protte
Ja, jeg gjør vel det om ikke noen kan gi et svar på hva som er tilstrekkelig for denne korte spennet...
Jeg har dog ikke 1200mm over av eksisterende bjelken, men skal til skroten og skaffe meg en ny bjelke for dette formålet. Selvfølgelig klarer jeg meg med en tynnere dimensjon, spørsmålet er bare hvor tynn som er sikker uten å måtte regne på det.

Jeg har dog ikke 1200mm over av eksisterende bjelken, men skal til skroten og skaffe meg en ny bjelke for dette formålet. Selvfølgelig klarer jeg meg med en tynnere dimensjon, spørsmålet er bare hvor tynn som er sikker uten å måtte regne på det.
Lær deg litt nytt (eller frisk opp de gamle kunnskapene): 
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/education/VSMA10/tabell.pdf

Selv føler jeg sterkt at jeg vil/burde/kan friske opp mine gamle kunnskaper, jeg kunne jo faktisk dette en gang i tiden. :|
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/education/VSMA10/tabell.pdf
Selv føler jeg sterkt at jeg vil/burde/kan friske opp mine gamle kunnskaper, jeg kunne jo faktisk dette en gang i tiden. :|
Har dessverre ikke engang gått på teknisk videregående skole, men selvfølgelig kan man lære seg hvis man vil. Har imidlertid ikke helt tid til å lære det nå for denne anledningen, men jeg er enig i at det hadde vært gøy og fornuftig å kunne!
Gjorde en rask beregning, og Hea 100 holder med god margin kan regne mer nøyaktig i morgen og se hva det svakeste mulige er.
Hvor bredt er huset? Altså hvor mange kvadratmeter overetasje hviler på bjelken?
Hvor bredt er huset? Altså hvor mange kvadratmeter overetasje hviler på bjelken?
Takklarsbj skrev:
Sist redigert: