Jeg skal sette opp en 3200mm lang HEB 160 som skal hvile på stålstolpe i den ene enden men som havner i en korridor-åpning i den andre enden. Derfor skal jeg sette en kort bjelke i åpningen (900mm) som bjelken får hvile på.

HEB-160-bjelken skal erstatte en bærende vegg og bære opp et gulvbjelkelag pluss at annenhver gulvbjelke også er takstol (svensk takstol).

Er det noen som kan gi en pekepinn om hvor kraftig oppleggsbjelken må være? Den blir ca 1200mm lang inkl dens egne opplegg.

Men fortsett med HEB 160 balk.

Protte

Ja, jeg gjør vel det om ikke noen kan gi et svar på hva som er tilstrekkelig for denne korte spennet...

Jeg har dog ikke 1200mm over av eksisterende bjelken, men skal til skroten og skaffe meg en ny bjelke for dette formålet. Selvfølgelig klarer jeg meg med en tynnere dimensjon, spørsmålet er bare hvor tynn som er sikker uten å måtte regne på det.

:)

Har dessverre ikke engang gått på teknisk videregående skole, men selvfølgelig kan man lære seg hvis man vil. Har imidlertid ikke helt tid til å lære det nå for denne anledningen, men jeg er enig i at det hadde vært gøy og fornuftig å kunne!

Mikael_L
Jeg begynte å kikke litt på det nå. F** så rusten man er ... :o

Men får jeg litt tid over i kveld tror jeg at jeg skal forsøke å regne litt raskt. :)

Ville vært gøy å få en indikasjon! Vil altså vite hvilken bjelke jeg kan ha som tynnest uten å forringe konstruksjonen for øvrig.

Ellers gjør jeg som Protte foreslår og tar i utav h-vete :)

Gjetter uten å vite at det funker bra med alt fra Hea 100 og oppover men sveise inn en liv plate der Heb160 havner.

Gjorde en rask beregning, og Hea 100 holder med god margin kan regne mer nøyaktig i morgen og se hva det svakeste mulige er.

Hvor bredt er huset? Altså hvor mange kvadratmeter overetasje hviler på bjelken?

Trenger også en bjelke. Ca 4 meter lang. Skal fjerne bærevegg. Bare tak over. Én-etasjes hus.

Mikael_L
Claesk skrev:
Trenger også en bjelke. Ca 4 meter lang. Skal fjerne bærende vegg. Bare tak over. Enetasjes hus.
Finnes hos bl.a. Tibnor. :p

larsbj skrev:
Gjorde en rask beregning, og Hea 100 holder med god margin kan regne mer nøyaktig i morgen og se hva den minste mulige er.

Hvor bredt er huset? Altså hvor mange kvadratmeter av overetasjen hviler på bjelken?
Takk :) Huset er nesten 7m bredt men knevegger gjør at gulvet i overetasjen bare er 4,2m bredt.

Sist redigert:
Hvorfor velger man en H bjelke i disse situasjonene?
Er det ikke enklere med et firkantrør? VKR eller KKR?

Da burde man vel ikke trenge å sveise på livplate?

Finnes det noen fordel med firkantrør sammenlignet med H-bjelke for dette formålet så velger jeg det i stedet, ingen problem :)

På 1200mm spennvidde ville jeg ikke vært bekymret for å bruke en HEA100 i denne applikasjonen uten livavstivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.