B
hei

Hentet noen limtrebjelker på trelastlageret i går og kjørte dem 10 mil i regn. Det hadde kommet inn litt vann, men spørsmålet er om det har gått så fort at de har begynt å svelle?

Burde det ikke tatt lengre tid enn 2 timer?

Dvs. Er det sannsynlig at de allerede var fuktskadet?

Og hva gjør jeg? Har innsett nå at jeg burde ha sjekket mer, men det er ikke lett når de hadde pakket dem før jeg kom...

Limtrebjelker i tre stablet på gulvet, sett fra enden, viser tekstur og kuttflater av treverket.
 
B
De står i et rom nå som er 18-19 grader med en avfukter. Hva tror dere? Bare å vente?
 
Om du er usikker kan du sjekke fuktighetsprosenten. En måler for det kan du kjøpe billig på et byggevarehus. Ifølge Hus AMA bør limtre ved montering ikke ha en fuktighetsprosent som er høyere enn 16%. Personlig tror jeg ikke dine bjelker har tatt skade. Det kreves mer regn og lengre tid for det.
 
B
Akkurat, men har konkludert med at en av dem har blitt skadet tidligere og fått inn fukt... den skal jeg få bytte ut. Så skal disse males med utendørsfarge siden de skal være for et skjermtak, så akkurat risikoen for å bygge inn er jo liten.

Spørsmålet er om de kan gå tilbake til ordinær form? Føles helt utrolig med tanke på hvor bøyd den er...
 
Ble bjelken skjev på vei hjem? Det har jeg vanskelig for å tro på. Jeg ville ha reklamert alt som er skjevt. Vanligvis lagres limtre plastet på trelastlager. Jeg mistenker at de har håndtert materialet slurvete. Skal du bruke bjelkene utendørs bør du overflatebeskytte dem på en eller annen måte. Ikke bruk akrylmaling, siden den er diffusjonstett og uegnet å legge på flere sider av samme bjelke.
 
B
Tenkte male med Beckers Oljefarge. Har jo deres hvite fasadeoljefarge, men skal kanskje se på ren snickerifarge da. Grunnolje og grunnfarge skal jo ikke være noen konstigheter.

Nei, ikke krokete, men den ene siden er 4 mm høyere.. typ 229 mm i stedet for 225... den har en skikkelig skade som sannsynligvis er forårsaket av truck... synes det er litt for ofte de bommer med trucken... og så har den nok fått inn fukt der...
 
Alle former for oljefarger går bra.

Sammenlignet med vanlig treverk er limtre tørrere når det forlater fabrikken. Jeg har ikke sett uplastet limtre på veldig lenge. 229 mm i stedet for 225 synes jeg er uakseptabelt akkurat for limtre. Det må være slurv i produksjonen. hva heter produsenten?
 
B
Beijers RAW, vet ikke hvem av de store som produserer den for dem, men alt tyder på at de har skadet den, så har det kommet inn der. Litt kan det jo bevege seg, om jeg har forstått riktig er det "stabilere" med 90 brede og oppover, da de har to lag lameller, som gjør at de motvirker hverandre på en annen måte.

Men det blir litt vel tykt å ha på et skjermtak :)
 
Det er alltid mest økonomisk å velge den smaleste dimensjonen. Noe annet skal man ikke behøve å tenke på når det gjelder limtre. Har du virkelig kjøpt dem på Beijers?
 
B
jepp, men det var alle de hadde igjen, så det pleier jo alltid å være noen som har fått seg en smell, hadde jeg bare kjøpt en så hadde jeg nok sjekket mer nøye... var litt hastverk da jeg hentet dem.. 8 stk...

men de er bra, de skulle fikse en ny.
 
B
Lurer på, hva er toleransene for limtre? På noen er den ene siden 226, den andre 230. 56 tykk. Bjelken er rett i lengden.
 
Moelven skriver på sin hjemmeside at det virkelige målet kan være 1-2 mm mindre enn det nominelle. Deretter finnes det en svensk standard for limtre SS-EN 14080:

Mål toleranser for limtre
Tabell 3 Mål toleranser for limtre i henhold til SS-EN 14080
Mål toleranser for limtre
Måleenhet b
± 2 mm
Måleenhet h
≤ 400 mm > 400 mm
+ 4 mm til – 2 mm +1 % til - 0,5 %
Lengde L
≤ 2,0 m
> 2,0 ≤ 20 m > 20 m
± 2 mm ± 0,1 % ± 20 mm
Vinkler
Tverrsnittsvinkler kan avvike maksimalt 1:50 (omtrent 1°) fra rett vinkel.
Rettlinjethet
(for rette elementer)
Av to vilkårlig valgte punkter med 2 m mellomrom, på hvilken som helst av limtreets kanter, kan avviket være maksimalt 4 mm. Overhøyde bjelker er unntatt.
 
B
Ganske store toleranser
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.