Hvis jeg skrur og limer tre stk 45x220 og bruker disse som en limtrebjelke, hvor mye last kan jeg forvente å belaste midten av bjelken med hvis jeg har en spennvidde på 470 cm? Trenger jeg kanskje ytterligere høyde på bjelkene for å klare spennvidden?
 
Årsaken er ikke større enn at jeg har en bunt 220:er liggende hjemme, men jeg må kanskje bite i det sure eplet og kjøpe litt ordentlig limtre i stedet.
 
Hva skal du ha bjelkene til?
Spørsmålet om hvor mye du kan belaste er egentlig ikke relevant. Man belaster aldri trekonstruksjoner opp til bruddgrensen. Det er svai og nedbøyning som setter grensen, lenge før bruddgrensen er nådd. Du må også ha en solid margin, for defekter i treet, insektangrep, råte osv.
 
Ja det er sant, nedbøyningen er nok problemet for meg i dette tilfellet. Jeg skal ha bjelken for å veksle av en mønebjelke ytterst i en veranda. Det blir en åpen konstruksjon så jeg vil ikke ha en W formet takstol av utseendemessige årsaker. Mønebjelken har 2,5 m fritt spenn inn til yttervegg på huset og 4m lange takåser, c/c 120. Takvinkel 27 grader.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.