SBH:
Interessant. Du kan gjerne legge opp en enkel principskisse på din konstruksjon. Trenger ikke å være noen avansert tegning. Alle tips og ideer mottas med takk :)

Med døren festet i bjelken får du:
En håndskrevet beregning av nedbøyning i en bjelke med diagram over kraft F, lengder mellom punktene A, B, C, D og formel for moment og inerti.
En KKR 50x30x3 har I = 128000 mm4, som gir en nedbøyning på 6 mm.
Beregningen gjelder uten vajerstag.

Med vajerstagene kan du løfte opp dørens nedheng.

Hopper du over motvekten blir det lettere å åpne og stenge døren.

Sist redigert:
Ja, men det er jo helt strålende!
Det er en fordel å få ned totalvekten ved å droppe motvekten. Døren vil fortsatt føles stabil og solid, som vi ønsker, da jeg mistenker at totalvekten vil ende opp rundt 80kg med rør og alt.

Et lite aber er imidlertid om jeg kan justere den vinkelendringen av bunnbjelken som oppstår når jeg fjerner motvekten og lar de bakre hjulene hvile mot overkanten av skinnen i stedet. Forskjellen mellom hjuldiameteren og den innvendige høyden på skinnen er ca 6mm, og det er veldig lite justeringsmulighet i innfestingen av bjelke mot hjul!

Om det ikke går, er det jo bare å sette på motvekten i stedet!

Har du noe forslag på en enklere konstruksjon enn denne? Jeg refererer til SBHs innlegg! Har vanskelig for å se hvordan man skal oppnå stabilitet i bunnen og toppen samt justeringsmuligheter med en enklere konstruksjon når det gjelder et såpass tungt dørblad!

Det burde gå an å justere en hel del med vaieren. La vaierkraften ledes inn i dørbladet uten omveier, og sett det andre festepunktet nær forhjulene så blir det nok bra. Med en vantskrue kan du finjustere hellingen.

Om du vil kompensere glipen i skinnen på annen måte kan du legge inn en metallremse, for eksempel 5 mm tykk, i bunnen av skinnen, bakhjulene vil da komme opp litt. Forutsetter selvfølgelig at hjulene skal gå mot en flat overflate.

Har for øvrig ingen bedre forslag på strak arm, men det ville vært interessant å se SBHs løsning.

Tusen takk for tipsene og enormt stor takk for hjelpen. Legger opp et par bilder når det er klart så du får se sluttresultatet.
Med vennlig hilsen,
Himneck

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.