Hei!
Lurer på om det finnes en konstruktør her på forumet som kan hjelpe meg med et spørsmål?

Jeg trenger et 2500 mm langt firkantrør som skal være 30 mm bredt med godstykkelse på 3 mm som jeg skal belaste i henhold til følgende;

0 mm støtte
1250 mm støtte
1875 mm 100 kg last

Spørsmålet er:
Hva trenger jeg å ha for høyde på firkantrøret for at nedbøyingen på 2500 mm skal bli mindre enn 5 mm henholdsvis 0 mm

Takk på forhånd.
Himneck

Bjelkehøyde 83 mm gir ca 5 mm nedbøyning, (om jeg har regnet riktig).

Hei Naboen!
Takk for ditt svar. Det var veldig snilt å hjelpe meg med dette. Blir det så pass "høy" profil for å oppnå maks 5mm nedbøyning? Det var som f..n. Trodde at det skulle nærme seg 0mm ved den høyden. Hadde håpet å havne rundt 50mm høyde for å holde meg under 5mm. Kanskje dumt spørsmål, men jeg antar at du har regnet på stående profil?!
// Himneck

Kommer det sitte synlig?
Hvor høyt får det være?

Himneck skrev:
Kanskje dumt spørsmål, men jeg antar at du har regnet på stående profil?!
// Himneck
Ja, jeg antok stående profil, (last og utbøyning i bjelketverrsnittets stive retning).
Du trenger et treghetsmoment I på ca. 504 000 mm4 for ikke å overskride 5 mm nedbøyning i bjelkeenden. Firkantprofil KKR80x40x3 har I = 523 000 mm4.

Hei Enk Prosjektet!
Den vil sitte helt skjult. Det er en del av en skyvedørskonstruksjon. Prinsippet er det samme som i store frittstående industrigitterporter. Helst vil jeg ikke at høyden skal overstige 50mm. Jeg kan poste en prinsippskisse når jeg kommer hjem i dag. Det finnes også en mulighet for å motvirke nedbøyning med en spennvaier.

Sist redigert:
Granngubben skrev:
Ja, jeg antok stående profil, (last og utbøyning i bjelkens stive retning).
Du trenger et treghetsmoment I på ca 504 000 mm4 for å ikke overskride 5 mm nedbøyning i bjelkeenden. Firkantsrør KKR80x40x3 har I = 523 000 mm4.
Trodde jeg skulle komme enkelt unna ved å bare få bekreftet at det ville være nok med en 50mm bjelke i bunnen av konstruksjonen for å holde meg innenfor rammene og la resten av konstruksjonen holdes utenfor, men jeg tror det er enklest om jeg kommer tilbake med en komplett skisse på hva jeg vil konstruere. De resterende delene av konstruksjonen motvirker nedbøyningen så det kanskje går å klare seg med en tynnere bjelke likevel om jeg har flaks!

Sist redigert:
Det ville vært interessant å få se en skisse av din konstruksjon.

Hei Granngubben!
Skissen er på vei. Vi opplevde et strømbrudd på lørdag som resulterte i at datamaskinen min krasjet totalt. Tror at jeg har fått orden på den nå, så jeg kan nok sende et par bilder i kveld hvis alt går bra!

Her kommer et par skisser på konstruksjonen.
Nedbøyningen av den nedre bjelken i rørsystemet bør holdes under 5mm i punkt A for å kunne kompenseres ved innfestingen av bjelken i den andre enden, punkt B. Dessverre kan ikke punkt B og C kobles sammen for å stabilisere opp konstruksjonen.
Skisse av rørkonstruksjon med dørblad på 50 kg, viser punkter A, B, C og spennevaier til venstre for motvekt, målet 2750 mm er angitt. Skisse av konstruksjon med en skyvedør i en hall, motvekt og spennvaier til venstre, og markering av infesting til stabilisering.
Det som er synlig til venstre for motvekten er en spennvaier som en ekstra mulighet for å kompensere nedbøyningen.

Sist redigert:
Da forstår vi hva du tenker å bygge. Et par betraktninger:

I ditt første innlegg skriver du 100 kg last. Skissen viser et dørblad på 50 kg.

Dørbladet burde kunne fungere som en stiv plate. Hvis dørbladet festes sammen med bjelken slik at bjelkebøyning hindres mellom 1250 og 2500 får du et helt annet lastfall. Da klarer du deg med en lavere bjelke.

Granngubben:
Jeg fikk en foreløpig vekt fra snekkeriet på nesten 100 kg, men da jeg fikk den levert veide den bare 49 kg, noe som jo selvfølgelig er positivt. Fikk for meg at jeg allerede hadde nevnt dette i tråden, men det hadde jeg jo ikke!

Høres bra ut om bladet fungerer som en stiv plate. Den vertikale bjelken samt overleien kommer til å skrus fast i dørbladet, men i underkanten blir det litt vanskeligere å komme til og feste fast 2500 bjelken i uk-blad. Hele stålrallen kommer i deler og monteres sammen på stedet inne i innerveggen som skjuler skyvedøren i åpen posisjon. Om det ikke er et must for stabiliteten unngår jeg gjerne innfesting i underkant.

Jaha, håper at også prisen på døra ble halvert:)

Jeg forstår at du ikke vil feste døra i bjelken, men kanskje kan du få til et festepunkt i bjelkeenden, (mot dørsiden).

Den foreslåtte vaierstagningen er en god idé som gir deg mulighet til å justere dørens helling, (kan bli enda mer effektiv hvis festepunktet i bjelken plasseres nærmere motvekten).

Hvis motvekten belaster bjelken, slik det ser ut i skissen, så kompenserer det for en del av nedbøyningen fra dørens vekt.

S
synd at jeg ikke skisset av mine "motvekts"dører.
i prinsippet bare noen trinser og en større motvekt i selve døren.
iallfall dobbelt så liten som din konstruksjon

Granngubben:
Dessverre på prisen. Derimot kom momsen i tillegg. :(
Jeg kan nok få på plass et par skruer i underkanten med litt arbeid.

Tanken med vaieren er først og fremst for å kunne finjustere vinkelen på dørbladet. Jeg kan plassere festet for vaieren helt bakerst ved motvekten om det trengs.

Det finnes også en annen mulighet som et alternativ til motvekt, og det er å la de bakre hjulene "henge" i overkanten av skinnen. Skinnen er en opp og ned vendt takskinne for hengende skyvedører, så den er jo egentlig laget akkurat for denne typen belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.