sune73 skrev:
Det står c-c mått på takreglar 195mm. c-c 200 innfesting i spånt & c-c 400 midt på platene.

Du har nok gått glipp av noen vesentlige deler i monteringen, kjedelig!

Gjør om gjør rett, fordelen er at man lærer seg :thumbup:
det er ikke brandens skiver jeg har kjøpt.

i deres monteringsinstruksjon står cc95, i bildet står det dog cc195..

akkurat, får ta det som en lærpenge, platene ser riktig hele ut så sannsynligvis får jeg opp dem igjen

men da er spørsmålet hvordan man skal gjøre det, taket er reglet med ca cc350, platene passer altså ikke på bredden uten de ble lagt på tvers. siden de er kappet for å passe den retningen tenkte jeg å sette dem opp slik igjen.

tanken er å legge til en bærelatter så det blir ca cc180 og deretter feste et slikt klipps på hver lækt, dvs cc 180 da ca.

https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/panelclips-p22934

vil jo unngå spikring midt på platene, men det kanskje er et must?

Montasjelim som ekstra forsikring høres ut som en god idé. Jeg kommer til å bruke noe MS-polymerbasert neste gang det skal monteres denne typen takplater. De harde PL400 og PL600 synes jeg ikke holder mål. MS-polymer er best til nesten alt. (Jeg er nesten religiøs i den saken) Takk for at man fikk lære noe bra i denne tråden!

• Liker
Schneider69
  • Laddar…
jeg er jo ikke så begeistret for lim. tenker at det kanskje kan være bra å kunne demontere en gang..

men kanskje får ta på litt montasjelim å...

Du har jo fasit. Det var for få festepunkter. Det blir nok vanskelig å komme unna både spiker midt på panelene og lim. Men det holder kanskje med det ene.

• Liker
Schneider69
  • Laddar…
jajjemen!

kjøper clips og lim i dag..

synes clipsene, som festes med 1 (en) dykket ser veldig spinkle ut... men dykkert holder kanskje bedre enn jeg tror.

så kanskje jeg kan skyte litt med dykkertpistolen midt på platene også, og dra litt latexfugemasse over. spikrer man i perlesponten så burde det ikke synes altfor mye.

• Liker
Pagno
  • Laddar…
thestrut skrev:
jajjemenn!

kjøper clips og lim i dag..

synes clipsene, som festes med 1 (en) spiker ser veldig svakt ut... men spiker holder kanskje bedre enn jeg tror.

så kanskje jeg kan skyte litt med spikerpistolen midt på platene også, og dra litt lateksfug over.
spikrer man i panelen så burde det ikke synes for mye
Skal du spikre midt på bruk plate-stift/spiker direkte på platen dra lett igjennom,men i tre sitter spiker kanonhardt.

thestrut skrev:
skivehode dykkert? er det en spesiell type?

sitter disse [lenke]
kjempehardt i tre?

ja jeg leter på byggmax siden jeg ikke orker å dra til så mange steder =)
TTyp denne Byggmax men det er jo bare små pakker der 2420051,

D09
fremax skrev:
Typ Huntonit?:)

Med vennlig hilsen, fremax
Ha ha, gikk glipp av at det ikke var gipstak ;)

Jeg kjøpte helt glatte plater, men de ble montert med spiker og klips. Skrudde i ytterkanter der listen skjuler hullene.

Har ikke falt ned enda ;)

Edit

Klipsene og dykkerten fra Hornbach var verdiløse syntes jeg. Kjøpte nytt på Beijer i stedet som var kraftigere.

Sist redigert:
  • Liker
camaro1969
  • Laddar…
Dykkert heter det, trådspiker kan være en form for dykkert, trådspikeren er klippet tråd, dykkert er det du skal ha, så om de ulike selgerne foretrekker det ene eller det andre det vet jeg ikke, dykkert med et konisk hode er det du bør bruke.

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
peternicklas
Kunne du ikke bruke en stiftepistol og stifter?

Pagno skrev:
Dykkert heter det, trådspiker kan være en form for dykkert, trådspikeren er klippet tråd, dykkert er det du skal ha, så om de forskjellige selgerne foretrekker det ene eller det andre det vet jeg ikke, dykkert med et konisk hode er det du bør bruke.
Det er ikke det samme, skivespiker er liknende pappspiker men forzinkede og tynne ca1,4 mm rundt flatt hode

peternicklas skrev:
Skulle du ikke kunne bruke en stiftepistol og stifter?
ja kanskje det, kan dere anbefale det? isåfall hvor grove stifter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.