37.265 lest ·
70 svar
37k lest
70 svar
Kommer hjem og hele innertaket har rast inn:(
Tak & veggplate eller noe sånt het det i hvert fall...
siden de er spontet så dro de vel med seg naboene, og derfor falt hele taket ned, unntatt første og siste raden som er skrudd rett gjennom hele platen og ikke bare i spontetKlicka skrev:
Hva er det for merke og hvor har du kjøpt dem? Tenkte om du hadde sjekket med leverandøren. At de føltes "porøse" høres jo nesten ut som en konstruksjonsfeil. Min erfaring med mdf-panel er også at det er steinharde plater. Går selv i takmonteringstanker og har ikke engang reflektert over at noe sånt her kan skje :x
Jeg har noe lignende som jeg kjøpte på Beijerbygg. De føltes litt skrøpelige når jeg monterte, så jeg stiftet litt ekstra her og der på steder som uansett ville bli skjult av taklist. Veldig bra å høre at de er litt for svakt konstruerte for større tak. Takk for at du rapporterer! Dessverre kan jeg ikke være til noen hjelp for deg i denne saken.
jeg har sendt e-post til leverandøren og spurt hva de mener, det fantes ingen monteringsanvisning for akkurat denne platen, og heller ikke på deres hjemmeside...
det er denne platen det gjelder... https://www.byggmax.se/skivmaterial/panelskivor/tak-och-vaggpanel-parlspont-vit-p10231
men nå når jeg har sjekket på andre lignende plater sier monteringsinstruksjonene at man skal spikre eller skru eller feste med clips på cc150
det er denne platen det gjelder... https://www.byggmax.se/skivmaterial/panelskivor/tak-och-vaggpanel-parlspont-vit-p10231
men nå når jeg har sjekket på andre lignende plater sier monteringsinstruksjonene at man skal spikre eller skru eller feste med clips på cc150
til denne platen ville jeg valgt klips, eller platespiker (skrue ødelegger sponten)thestrut skrev:jeg har sendt e-post til leverandøren og spurt hva de mener, det fantes ingen monteringsanvisning for akkurat denne platen, og heller ikke på deres hjemmeside...
det er denne platen det gjelder... [lenke]
men nå når jeg har sett på andre lignende plater, sier deres monteringsinstruksjoner at man skal spikre eller skru eller feste med klips på cc150
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Her får du en lenke for monteringsanvisning for brandens plate:
http://brandens.se/userfiles/files/montanv_topp_2013.pdf
http://brandens.se/userfiles/files/montanv_topp_2013.pdf
jo jeg fant deres...
men der står det at man skal spikre også midt på platen?
og at stendene skal være cc95 ? forstår ingenting...
men der står det at man skal spikre også midt på platen?
og at stendene skal være cc95 ? forstår ingenting...
Sist redigert:
Uhum! For å strø litt salt i sårene så bruker jeg montasjelim og dykkert i kombinasjon, disse platene er harde men porøse i sponten, de er ikke direkte tilpasset å skru, dykkert skal helst spikres også på platen ikke bare gjemmes, vil man ikke ha synlige spiker så er det lim som gjelder. Montasjelim beregnet for nettopp dette formålet, ikke hvilket som helst lim. Platene skal ikke limes sammen i hverandre men kun mot lekter/reglering. Trist, men selv den beste gjør feil iblant, det blir en morsom historie å fortelle men kanskje ikke akkurat nå. Se det som en ny sjanse.... (jomment, jeg kan ikke la være å le, ikke vondt ment men så utrolig dumt å skru platene, skulle ønske jeg kunne hjelpe deg, har ikke så mange prosjekter hjemme akkurat nå). Lykke til, ikke vær så mandig neste gang, sjekk beskrivelsen eller hør etter hvordan neste tak skal monteres... Mvh P-A
kul type du 
som jeg skrev før så spikret en bekjent taket, etter en stund syntes han det hang ned, da kjente han på taket og vips så raste det ned...
så da var jo spiker utprøvd i min vennekrets, og da syntes jeg at skruer ikke kunne være verre...
vanskelig å sjekke beskrivelsen når det ikke finnes noen
bra man kan glede noen
som jeg skrev før så spikret en bekjent taket, etter en stund syntes han det hang ned, da kjente han på taket og vips så raste det ned...
så da var jo spiker utprøvd i min vennekrets, og da syntes jeg at skruer ikke kunne være verre...
vanskelig å sjekke beskrivelsen når det ikke finnes noen
bra man kan glede noen
Det står c-c mål på takbjelker 195mm. c-c 200 innfesting i not & fjær c-c 400 midt på platene.thestrut skrev:
Du har nok gått glipp av noen vesentlige deler i montasjen, kjedelig!
Gjør om gjør rett, fordelen er at man lærer seg