Hei på dere alle i byggahus.se forumet.

Jeg sitter i disse dager og planlegger mitt kanskje største prosjekt i livet, akkurat som for mange andre, nemlig å bygge et hus, og som privatperson er det ganske mye å sette seg inn i, noe som i seg selv ikke er et problem, bare utfordrende ;), og nå befinner jeg meg på et punkt hvor jeg gjerne vil få litt hjelp og jeg skal prøve å forklare mitt "dilemma" så godt jeg kan.

For en tid siden oppdaget jeg materialet skumglass, eller celleglass som det også kan kalles, og har lest en del om det. Jeg har blitt like forelsket i dette materialet som i trefiberisolasjon, og begge er i seg selv ganske enkle å ha med å gjøre. I hovedsak kan man jobbe med dem som man gjør med celleplast og mineral- og glassull. Men nå er det ikke akkurat dette som er dilemmaet, så la meg forklare.

Koljern (KL Nordic AB) utviklet en betongfri "plate-på-mark" løsning som består av galvaniserte plåt-lettbjelker og celleglassisolasjon som bygges i deres fabrikk som deretter fraktes og legges på plass. Syllen monteres i plåtregeln som så huser veggkonstruksjonen, mens gulvet legges utover stålbjelke-celleglassisolasjonselementene. Her nevnes det ingen problemer med eventuell fukt eller lignende i gulvet som jeg kommer tilbake til.

Ser vi på Leif Tjälldén AB som utviklet Hybridgrunnen, så er dette rett opp og ned, en isolert torpar- eller krypkjeller med bjelkelag over grunnen og jeg siterer:

Bjelkelaget over hybridgrunnen, dvs. rommet mellom plastfolien og gulvsponet, skal ikke fullisoleres, men kun trinnlydisoleres med 70 mm mineralull. Dette fordi isolasjonen ligger i grunnen, og bjelkelaget havner da på den varme siden. Trinnlydisoleringen kan enten festes i overkant eller underkant bjelkelag. Hvis den ligger i underkant, kan man legge den på tverrgående lekter eller på bjelkeskiva.
Teksten kommer fra informasjon under "montering" fanen.

https://koljernnordic.se/faq https://tjallden.se/produkter/hybridgrund/

Og nå til mitt spørsmål.
Hvorfor finnes ikke fuktproblemet for Koljurgrunnen, men for Hybridgrunnen? Antas Koljurgrunnen å være bygget på den kalde siden, slik at fukt ikke akkumulerer som den kan gjøre for Hybridgrunnen?

Altså, ser man litt rundt så virker Koljurgrunnen, akkurat som betongplate, for det meste bygget nedover slik at "trelaget" finnes like over bakkenivå, mens Hybridgrunnen eksisterer stort sett over bakken, og bjelkelaget utsettes da for større temperatursvingninger og dermed isoleringsanbefalingen?
 
I koljernalternativet finnes ingen materialer som er fuktfølsomme, noe det ofte gjør i "krypkjellere" der disse ofte kombineres med organiske materialer. Koljernalternativet er også garantert lufttett. Det Hybridgrunnen gjør, er å skape et miljø "egnet" for organiske materialer i bjelkelaget samt å sikre et hygienisk innemiljø, en noe krampaktig løsning på et problem man mange ganger kan unngå ved å ikke bygge en "krypkjeller".
Vet du hvilke geotekniske forutsetninger som råder på stedet? Hvis ikke, er det lurt å finne ut av dette da det styrer valget av grunn.
 
  • Liker
Erik JL og 1 annen
  • Laddar…
Hei bossespecial, og takk for responsen. Litt kort så eier jeg for øyeblikket ingen tomt, men ser kun på fundamentet med utgangspunkt i å bygge selv, dels "for at" og dels for å redusere totalkostnaden.

1.) Jeg setter stor pris på ditt perspektiv av "hensiktsmessig" da jeg mistenkte litt at dette kunne være en av hovedårsakene. Om det finnes et stykke luftrom så kan fuktigheten komme og gå mellom isoleringen og gulvet. Kan det også være slik at i og med at plast-siden er diffusjonstett nedover så kan dette skape et lag av fuktsamling og fukt?

2.) Når det kommer til Koljerngrunden så skal det tas i betraktning at cellglassisolasjon er kapillærbrytende og deres konstruksjon som du påpeker er helt lufttett, dels fordi de bygger et klimaskall rundt "plata" (se bilde) som er ytterligere isolasjon, fukt og lufttetthet, noe som Hybridgrunden i seg selv ikke tilbyr... men hva om den gjorde det???

Bygningsfundament med cellglasicolasjon, plastfolie og Leca-blokk på grusunderlag, fra et prosjekt om bærekraftig bygging.

2.1) Hva om vi tar utgangspunkt i krypkjeller men i stedet for celleplast bruker cellglass, bygger bjelkelaget med Leca-blokker som hviler på *Foamglas Perinsul, og deretter lager et klimaskall som inkluderer bjelkelaget likt Koljern-metoden over. Burde ikke da det organiske trematerialet være omsluttet, fukt- og lufttett og dermed unngå fuktproblemene?

Byggeplass med grunnarbeid, viser skumglass plater på en plastdekket overflate, omgitt av uferdige betongformer og natur i bakgrunnen.

* Foamglas Perinsul er godkjent som byggeelement i henhold til [Eurokode 6: Prosjektering av murkonstruksjoner - Del 1-1: Generelle regler for armert og uarmert murverk]. Perinsul er et kombinasjonsord av Perimeter (omkrets) og insulation (isolasjon)

https://www.foamglas.com/sv-se/produkter/fgbhlperinsul
https://www.sis.se/produkter/byggna...-6-murverkskonstruktioner/SS-EN-1996-1-12022/
 
Mens jeg sov (som man pleier å si) så kom jeg fram til hvordan jeg skal bygge grunnmuren med så lite mas som mulig men likevel ta utgangspunkt i Koljern / plate-på-mark perspektivet og da ender jeg opp med KL-treplate på celleglass med bitumen eller lignende som forbindelse. Den lenkede artikkelen som dere kan se under denne teksten går gjennom hvorfor en slik grunn har mye mindre klimapåvirkning og potensielt kan holde lenger enn Koljern-grunnen. Selvfølgelig er det samme person som står bak både Koljern og Trelicell, hvilken fyr :)

https://www.svenskbyggtidning.se/20...gteknik-med-100-ganger-mindre-klimatpaverkan/
 
O Oneminde skrev:
Mens jeg sov (som man pleier å si) så kom jeg frem til hvordan jeg skal bygge grunnlaget med så lite krangel som mulig men likevel utgå fra Koljern / plate-på-mark perspektivet og da ender jeg opp med KL-treplate på cellglass med bitumen eller lignende som forbindelse. Den lenkede artikkelen som dere kan se under denne teksten går igjennom hvorfor en slik grunn har mye mindre klimaforduft og potensielt kan vare lenger enn Koljern-grunnen. Selvfølgelig så er det samme person som står bak både Koljern og Trelicell, hvilken snubbe :)

[lenke]
Hei. Hvordan går det med grunnplanene?

Jeg sonderer for å bygge nytt og er akkurat som deg inne på alternativer til den elskede betongplaten, det bør også være i lignende prisklasse eller billigere. Kikket kort på lenken og opplever at trelicell fortsatt er i konseptstadie. Finnes det å kjøpe og har du fått noen prisopplysning?
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej. Hur går det med grundplanerna?

Jag sonderar för att bygga nytt och är precis som du inne på alternativ till den älskade betongplattan, det bör även vara i liknande prisklass eller billigare. Kikade kort på länken och upplever att trelicell fortfarande är i konceptstadie. Finns det att köpa och h
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej. Hur går det med grundplanerna?

Jag sonderar för att bygga nytt och är precis som du inne på alternativ till den älskade betongplattan, det bör även vara i liknande prisklass eller billigare. Kikade kort på länken och upplever att trelicell fortfarande är i konceptstadie. Finns det att köpa och har du fått någon prisuppgift?
ar du fått någon prisuppgift?
Hej. Jag skapade en blogg i somras där jag gick igenom en del saker som vilket isoleringsmaterial för vägg och grund, vilket ledde fram till en hel del intressant fakta som jag är glad jag spenderade tid på. Medan jag jobbade på det så tog jag fram en grund som bygger på arbetet koljern gjorde när de utvecklade sin grund, men eftersom stål balkarna dom använder kostar flera gånger mer än en träbalk, så gick jag tillbaka till ett hederligt träbalks fundament ovanpå skumglaset. Detta kan du läsa om under [That which everything rests upon.] inlägget. Men nu sitter jag och funderar på om jag ändå ska gå tillbaka till Leca sula/betong och mur men behålla skumglas & fibercement skalet medan Perliten naturligt följer med (som du kan läsa om).

Att bygga med Leca och trä är betydligt billigare och enklare då jag inte behöver ta in hjälp och jag kan förhandskapa allt material innan jag lägger ut och monterar. Så i skrivande stund så har jag två alternativ att jobba med. Nu ligger mitt bygge några år bort då jag tänkte spara till allt istället för att ta lån, men inte bara det, jag ska hitta min tomt me, bara det är en resa ... :)

https://patriklovstrom.wixsite.com/thelongestdream
 
  • Liker
tomasf og 2 andre
  • Laddar…
Onemind. Hybridgrunn som jeg leste om i din lenke er interessant!! Men perlite er ikke fornybart. Erstatt cellglasskivene med skumglasgranulat 300mm og perlite med skumglasgranulat 300mm gir 600mm isolasjon til lavere kostnad (alternativt linisolering i øverste bjelkelag?). Eventuelle lekkasjer renner rett gjennom skumglasset ned i grunnen! Gulvvarme i installasjonsbjelkelaget gir spillvarme ned i bjelkelagene som holder treet tørt? Hva tror du? Skal selv bygge i Västergötland og vurderer den mest passende grunn. Hilsen tomas.fredholm@hotmail.com
 
Merk at jeg tidligere i tråden nevnte at når jeg først skal bygge, vil det ikke bli med Skumglasskiver, men med tradisjonell Leca-blokker. Jeg vil imidlertid tilpasse skumglasskiveisoleringen langs sidene, ifølge Koljern-grunnlaget.

Siden Perlite er løs masse, kan den fjernes og "gjenbrukes" et annet sted, akkurat som med skumglass. Det fine med Perlite er at den er kapillærbrytende etter 6 mm. Jeg tror ikke skumglass granulat er det, og det er mye mer tomrom mellom granulatene siden de er såpass store, noe som kan føre til at vanndamp går begge veier. Gulvvarme hjelper til med å holde unna en del, men det er viktig å isolere under sløyfene slik at det blir så lite spill som mulig ned i grunnen. Så lenge fuktigheten ikke finner veien inn, trengs ingen oppvarming der nede. Siden den er uventilert, får man heller ingen problemer med duggpunkt og fukt-tilstrømning som en tradisjonelt ventilert krypkjeller har. Det finnes riktignok aktive systemer som kan drive bort fuktighet, men det beste er å strupe tilførselen.

Hybridgrunnen er hyggelig på den måten at den er ferdig (Lego), mens Leca-perspektivet er mer tradisjonell bygging. Hva som er best blir personlig. Det er alltid en ekstra kostnad ved kjøp av ferdige systemer, noe som er som det skal være siden noen andre har brukt tid på utvikling, produksjon osv. Men dette gjelder vel også for selve huset, å kjøpe ferdig kontra løsvirke. Tid er en faktor, absolutt, og har man lite tid, må man rett og slett kjøpe tjenestene.
 
  • Liker
tomasf
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.