Så var det klart for garasjebygging. Det har oppstått noen spørsmål om hvordan vi best fester/kobler takstoler og veggregler mot bolighuset (se vedlagte bilder).
Rett meg om jeg er helt på villspor. Jeg tenker at jeg fjerner panel, spiklekter og hunton så jeg kommer inn til masonittbjelkene. Deretter felles kottlinger inn mellom masonittbjelkene for etterfølgende moment, hva nå det blir... så langt har jeg tenkt.
Naboen (tømrer) derimot sier at det går like bra å gjøre som jeg har tenkt fram til kottlingene men i stedet bare skru fast en bærende lekt utenpå masonittbjelkene, deretter la takstolene hvile oppå denne.
Blir litt bekymret for at det ikke er nok materiale å skru i da masonittbjelken består av
45x45 - masonitt - 45x45
Hvordan ville dere kyndige folk gjort om dere var i samme situasjon? Tips og kunnskap mottas med glede!
Takk på forhånd!
Jeg har gjort en garasjeutvidelse lik din og ikke festet noen bærende deler i hovedbygningen (huset). Garasjen står helt alene, noe jeg innbiller meg kan være ganske bra. Har sett eksempler på når en utvidelse "har dratt" og forårsaket sprekker og forskyvninger.
Men det var enklere for meg siden taket er takstolene går på den andre ledden.
Jeg har gjort en garasjeutvidelse lik din og har ikke festet noen bærende deler i hovedbygningen (huset). Garasjen står helt fritt, noe jeg innbiller meg kan være ganske bra. Jeg har sett eksempler på når en utvidelse har "trukket" og forårsaket sprekker og forskyvninger. Men det var enklere for meg siden taket er takstolene går på den andre ledden.
Ja, det kunne kanskje vært en fornuftig løsning, men i dette tilfellet ikke mulig for min del av mange grunner. Stenderverket og takstolene er målsatt og ferdigkappet fra fabrikk, så det er lite rom for endringer. Dessuten skal det være terrasse på garasjen, så konstruktøren oppfordret oss til å koble den til huskroppen. Antar at sunn fornuft og god ettertanke får regjere her. Det skal nok løse seg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.