4.409 lest ·
39 svar
4k lest
39 svar
Kjelerom som skal bli 3 rom
Trenger hjelp med innerveggene nå 😊 Har aldri gjort lignende før, så beklager feilaktige begreper mm
1. Skal man sette de nye veggene mot eksisterende himling eller sage opp spor i denne og sette mot undertaket? For å dele opp frigolitisolering rom for rom
2. Regler, er det en god idé å bruke stålregler i gulv, tak og vegg og resten treverk. I og med kjellermiljø. Trengs det noe mellom regler og betongvegger? Hvordan feste dem, har for eksempel flisgulv. Er det greit med 70mm regler?
4. Plater, vil ikke bruke gips og vil ha ganske bra lydisolasjon fra bergvarmepumpen. Hvilken type plate ville fungert best? Doble plater? Isolasjon?
1. Skal man sette de nye veggene mot eksisterende himling eller sage opp spor i denne og sette mot undertaket? For å dele opp frigolitisolering rom for rom
2. Regler, er det en god idé å bruke stålregler i gulv, tak og vegg og resten treverk. I og med kjellermiljø. Trengs det noe mellom regler og betongvegger? Hvordan feste dem, har for eksempel flisgulv. Er det greit med 70mm regler?
4. Plater, vil ikke bruke gips og vil ha ganske bra lydisolasjon fra bergvarmepumpen. Hvilken type plate ville fungert best? Doble plater? Isolasjon?
Kunne du tegne en illustrasjon, slik at det blir enklere å forstå hvordan det ser ut? Jeg har i hvert fall litt vanskelig for å se hvordan det ser ut nå og hvordan du har tenkt å gjøre det både med hensyn til brannrisiko og innvendige vegger. Hvilke materialer skal hvor osv.
Da skal vi se, jeg vedlegger 3 bilderViktor.J skrev:
1 Viser hvordan det ser ut under det eksisterende taket, er altså frigolitisolasjon der og den er gjennomgående i hele fyrrommet
2 Omtrent hvordan jeg ser for meg hvor jeg skal sette takbjelkene mm
3 To alternativer for montering av takbjelken, den venstre om jeg setter den på det eksisterende innertaket = frigolitisolasjonen vil da fortsette mellom rommene, eller den høyre om jeg skal sage opp et spor i eksisterende innertak og sette takbjelken slik at frigolitisolasjonen deles opp = frigoliten deles opp i hvert enkelt rom
Materialvalg vet jeg ikke ennå, lærer meg etter hvert, men jeg forsto at man kan bruke metallbjelker mot tak, gulv og yttervegger og bruke trebjelker for resten av veggkonstruksjonen og da blir det jo en metallbjelke i taket så skulle isolasjonen brenne og om jeg har gjort ifølge alternativ 2 så trenger ilden å komme forbi en bjelke i metall = sikrere
Så å sette en takbjelke i metall slik at frigoliten deles opp i hvert enkelt rom føles som en brannsikker løsning men jeg overtenker kanskje
Hei, trenger hjelp
2D- og 3D-bilder av tenkt planløsning, ikke nøyaktig på centimeteren, men veldig nærme. Det som styrer veggenes plassering er ting i det tenkte teknikkrommet, ventilasjonsdon, avløpsrør, vannmåler osv. Så spørsmålet er om man kan plassere alt som på bildet, eller er det noe her som er big nono?
1 bilde av et snitt av hvordan jeg ser for meg veggene mot tak og gulv, ok?
Tar gjerne imot synspunkter om jeg tenker riktig før jeg setter i gang.
2D- og 3D-bilder av tenkt planløsning, ikke nøyaktig på centimeteren, men veldig nærme. Det som styrer veggenes plassering er ting i det tenkte teknikkrommet, ventilasjonsdon, avløpsrør, vannmåler osv. Så spørsmålet er om man kan plassere alt som på bildet, eller er det noe her som er big nono?
1 bilde av et snitt av hvordan jeg ser for meg veggene mot tak og gulv, ok?
Tar gjerne imot synspunkter om jeg tenker riktig før jeg setter i gang.
Jobber på så smått, får bli fridager når det dessuten passer med ungene så det får ta den tid det tar 😊👍
Nå har jeg i alle fall saget opp et spor i taket, tatt ut ca 5cm ekstra isopor på hver side. Neste steg er å sette kortlinger 45 lekter i mellomrommene og så kommer jeg til å tette med mineralull på sidene, blir da ca 7cm mineralull på hver side. Hvis det skulle brenne ta i tre så blir det en bedre stopp sammenlignet med isoporen som var der før.
Føles bra å gjøre det sånn.
Nå har jeg i alle fall saget opp et spor i taket, tatt ut ca 5cm ekstra isopor på hver side. Neste steg er å sette kortlinger 45 lekter i mellomrommene og så kommer jeg til å tette med mineralull på sidene, blir da ca 7cm mineralull på hver side. Hvis det skulle brenne ta i tre så blir det en bedre stopp sammenlignet med isoporen som var der før.
Føles bra å gjøre det sånn.
Laser eller med et lodd
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/lod/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/lod/
Klikk her for å svare