P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Isolering eller kun betongplate?
Ingenting gjort med platen siden det ble bygd i 1970 så vidt jeg vet, så da er det nok bare betongplate

P
huch skrev:
Ingenting gjort med platen siden det ble bygget i 1970 hva jeg vet, så da er det nok bare betongplate
Skal legge til huset er tørt og fint ellers

huch skrev:
Ingenting gjort med platta siden det ble bygd i 1970 hva jeg vet, så da er det nok bare betongplate
Du tror ikke det blir kaldt å være i? Hvis jeg husker riktig tenkte du å ha et soverom der? En uisolert betongplate kjøler veldig ifølge meg (jeg driver med å isolere gulvet mitt)

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du tror ikke det blir kaldt å være i? Hvis jeg husker riktig tenkte du å ha et soverom der, ikke sant? En uisolert betongplate kjøler veldig etter min mening (jeg holder på å isolere gulvet mitt)
Bra tips. Vi har dog allerede tre soverom på samme plan med samme gulv. Og det fungerer bra uten å være for kaldt 👍
Får være et åpent spørsmål for fremtiden 😊

Bygg ingenting som ikke går enkelt å rive ut når rommet skal tilbakeføres til fyrrom. Det er mitt råd.

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bygg ingenting som ikke går enkelt å rive ut når rommet skal tilbakeføres til fyrrom.
Tenker du at man kan få lyst til å bytte bergvarme mot ved? Er nok ikke så vanlig.

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Bygg ingenting som ikke går enkelt å rive ut når rommet skal tilbakeføres til fyrrom. Det er mitt råd.
Forklar mer takk 😊 Jeg tror aldri det kommer til å trengs 30kvm fyrrom igjen.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
huch skrev:
Bra tips. Vi har imidlertid allerede tre soverom på samme plan med samme gulv. Og det fungerer bra uten å være for kaldt 👍
Får være et åpent spørsmål for fremtiden 😊
Oh fan, kanskje isolert da? Mitt gulv holder liksom 5-10 grader om vinteren

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Oh fan, kanskje isolert da? Mitt gulv holder liksom 5-10 grader om vinteren
Har du sokkeletasje? Eller vanlig kjeller? Har ikke fundert i de banene iom det ikke er kaldt. Har 22 grader i hele huset det kanskje gjør en del. Får være glad så lenge det ikke forstyrrer samboeren 😊

huch skrev:
Har du sokkelhus? Eller vanlig kjeller? Har ikke tenkt i de banene siden det ikke er kaldt. Har 22 grader i hele huset det kanskje gjør en del. Får være glad så lenge det ikke plager samboeren 😊
Det er sokkelhus, varmest er det der det er under jord da jeg har 20cm isodrän utenfor. Men platen blir skikkelig jævla kald. Temp på ca 18 grader om jeg har 22 grader oppe men oppleves som kaldere da gulvet kjøler så mye.

Men uansett, bra at det ikke er et problem hos dere 👍🏻 bare fortsett i følge planen 👍🏻

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
huch skrev:
Forklar mer takk 😊 Jeg tror aldri det vil bli nødvendig med 30kvm fyrrom igjen.
Om du skal ha inn en vedkjele og akkumulatortank. Verdier har en tendens til å forandre seg uavhengig av om vi ønsker det eller ikke, og derfor er det bra å være forberedt på forandringer.

Om elektrisitetsprisen blir høy og ustabil over lang tid, er kombinasjonen varmepumpe og vedkjele ideell. Da kjører man på varmepumpe fra april til oktober når elektrisiteten er billigere, og på ved november-mars når det er elektrisitetsmangel.

Ingen vet hvordan det blir, men det er bra å ha evnen til å håndtere forandringer når de kommer.

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om du skal ha inn en vedovn og akkumulatortank. Verdier har en tendens til å endre seg uavhengig om vi vil det eller ikke og derfor er det bra å være forberedt på endringer.

Om elektrisitetsprisen blir høy og ustabil over lang tid er kombinasjonen varmepumpe og vedidealisk. Da kjører man på varmepumpe fra april til oktober når elektrisiteten er billigere og på ved november-mars når det er elektrisitetsmangel.

Ingen vet hvordan det blir, men det er bra å ha evnen til å håndtere endringer når de kommer.
Snark, ved hvilke strømpriser blir en bergvarmepumpe dyrere enn vedovn ?

• Liker
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Om du skal ha inn en vedovn og akkumulatortank. Verdiene har en tendens til å forandre seg uavhengig av om vi vil det eller ikke, og derfor er det bra å være forberedt på forandringer.

Hvis elektrisitetsprisen blir høy og ustabil over lang tid er kombinasjonen varmepumpe og vedovn ideell. Da bruker man varmepumpe fra april til oktober når elektrisiteten er billigere og ved november-mars når det er elektrisitetsmangel.

Ingen vet hvordan det blir, men det er bra å ha evnen til å håndtere forandringer når de kommer.
Ok skulle det bli så ille så river jeg veggene igjen takk for tips 😊👍

P
Dagens jobb ble å spraye to runder med klorin på veggene, 1 del klorin 4 deler vann i blandingen
Ingen mugg igjen nå, før maling
Nå får det tørke

I morgen skal alle skader fikses med husfix

Og til helgen skal alt males

Så tenker jeg meg at fyrrommet er ok å sove i, bortsett fra at det er et fyrrom med en bergvarmepumpe 😊 Dags da for neste steg å sette opp innervegger mm

P
Spørsmål, innertaket som skal være igjen er regulert og isolert med isopor, på grunn av brannfare og spredning vurderer jeg derfor følgende:

Tenkte først å bygge vegger med lekter satt i innertaket, men da blir isoporen gjennomgående i flere rom, så nå vurderer jeg i stedet å sage/åpne opp et spor i det regulerte taket og sette lekter mot bjelkelaget, og da på en måte la den nye veggen dele opp isoporen mellom rommene. Håper jeg forklarer greit.

Tenker meg da også stålregler i tak og gulv og trelekter for resten. Så blir en stålregel som deler opp isoporen til respektive rom.

Synspunkter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.