Hei!

Jeg har flyttet en innerdør i huset vårt og måtte da sage opp et hull for døren i en eksisterende gipskledd innervegg.
Til dette arbeidet brukte jeg en sirkelsag med tilkoblet støvsuger, noe som gikk bra, bortsett fra at jeg la igjen en gipsrøykdis i den delen av huset jeg jobbet :-?

Nå trenger jeg å sage opp et par snitt til i den gamle veggen for å frilegge en del av reisverket slik at jeg kan skru gips der den gamle døren har vært.

Er det noen som har råd og tips om hvordan man gjør dette uten å fylle halve huset med gipsstøv?

;) Ja, sage gips med maskin er ikke å anbefale, men det vet du jo allerede.....

Sag gjerne med f.eks. en gammel fogsvans eller gjør noen dype snitt med gipskniven og knekk platen.

Jeg finnes på innsiden (fogsvans) og broren min på utsiden....
fonster_smal.jpg

Jo så gjorde jeg når jeg sagde opp gipsplatene der vinduet til garasjen skulle sitte, fungerer fint.

Men i mitt tilfelle nå så vil jeg sage bort en del av platen og snittet skal ligge der jeg har en regel bak.
Den gamle platen går over til halve regelbredden og den nye går over på resterende regelbredde. På den måten bør jeg få god støtte og en stabil skjøt mellom ny og gammel veggplate.

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Jeg ville tatt fogsagen også her. Litt slitsomt å ikke kunne sage gjennom, men å sage langs med går også. Gips er jo heldigvis ikke så hardt, så det går nok fort. Det siste papiret er kanskje lettere med en kniv.

Gipsen spiser opplager til frokost, så rengjør maskinen grundig etterpå. Helst la være å bearbeide maskinelt....for maskinens skyld. Jeg lånte ut min blå Bosch stikksag til en kompis. Han skulle "sage plater". Tenkte ikke mer på det. Fikk tilbake maskinen totalglapp i pendlingen og måtte bytte ut hele forenheten på . Alt på grunn av at "sage plater" betydde sage gipsplater. Viste ham deretter hvordan man bruker en tapetkniv for jobben.

Selv jeg ville tatt en fuchsschwanz eller en stikksag, altså en håndsag og ingenting elektrisk.

Takk for deres svar!

Jeg skal prøve med fogsagen når det blir dags for denne jobben så får vi se hvordan det går.

Kniv eller stemjern.

Jeg har en stikksag kjøpt på coopforum for ca en hundrelapp som jeg pleier å bruke til gipsplater, knekker den så er det det samme men den holder overraskende bra :) + fuktsvans som har gjort sitt i tre.

Stikksag er nok ikke et alternativ hvis du skal sage der det er bjelke bak. En liten japansk sag vil jeg anbefale, har jeg brukt til det formålet og mange flere. Er nok mitt favorittverktøy for øvrig. Finnes på CO for noen hundrelapper. En god investering for renovereren :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.