Nå har jeg et spørsmål som kanskje er det dummeste dere noen gang har hørt, men sk*t samma - jeg stiller det uansett!
Jeg holder på å bytte gulv og har derfor alt oppbrutt ned til plata, og i forbindelse med dette har jeg undersøkt syllens status. Den ser fin ut og jeg kjenner ingen lukt, men den ligger på grenseverdien 15 % i fuktighet så jeg kan ikke la være å fundere på ulike forsiktighetsregler.
Vi skal legge et ventilert gulv (JAPE) så plata kommer til å tørkes ut på en annen måte enn i dag, og vi skal drenere rundt huset, så forutsetningene kommer til å bli bedre - men er det nok?
Dette har foranlediget febril aktivitet i hjernekontoret, og i dag slo det meg at man kanskje kunne legge en type varmeslynge langs med syllen?! Altså noe som bare øker temperaturgraden noe og sørger for å tørke ut toppen av fuktigheten i syllen.
Så, hva tenker dere om dette? Er det realistisk? Finnes det rett og slett "syllvarmeslynge" å kjøpe? Eller var det blant det dummeste dere har hørt???

15% er et helt ok verdi og det foreligger ikke noen risiko for påvekst ved de nivåene. Det er først etter ~17% som man kan si at verdiene er noe forhøyede og bør undersøkes nærmere. Jeg antar at huset har stått i en del år med tanke på at du skal bytte gulv; hadde det vært en risikokonstruksjon ved svillen burde verdiene være høyere. Jeg ville vært helt rolig og ikke forske videre rundt svillesløyfer :)

• Liker
Bödde
  • Laddar…
Oasis skrev:
15% er en helt ok verdi og det foreligger ingen risiko for påvekst ved de nivåene. Det er først etter ~17% at man kan si at verdiene er noe forhøyede og bør undersøkes nærmere. Jeg antar at huset har stått et antall år med tanke på at du skal bytte gulv; hadde det vært en risikokonstruksjon ved bunnsvillen burde verdiene vært høyere. Jeg ville være helt rolig og ikke forske videre på bunnsvillelister :)
Takk for det svaret! Ja, huset er fra 1895 og nåværende konstruksjon fra 1978. Siden jeg skrev innlegget har jeg avdekket så mye jeg kunnet av bunnsvillen, og akkurat som du sier har det vist seg å være helt ok! Nå er snart det ventilerte gulvet klart så alt føles lysere og det er betydelig lettere å sove om natten - og med dine synspunkter føles det faktisk enda bedre :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.