Hei
Jeg har et hus fra 30-tallet. Huset er bygget av stående plank. Fasaden/veggene er bygget opp som følger.
Utenfra: Puss, bakematte og nett, sprikkpanel, papp og stående plank.

Jeg er halvveis gjennom en ompupping og tilleggsisolering med systemet Serporoc. Planen er å fjerne alt inn til plankeveggen. Altså sprikkpanelet også. Nå slår det meg at sprikkpanelet kanskje trengs for å støtte opp plankeveggen!?

Spørsmålet er altså. Trengs sprikkpanelet for veggens bæreevne?

(Jeg vil fjerne sprikkpanelet for at veggen ikke skal bli så tykk etter isoleringen.)

Takknemlig for svar før hjemmet mitt raser sammen. :-)

• Stående plankvegg med fjernet sprøkkpanel, del av omputsingsprosjekt. Synlig papp og kledning, samt reisverk med stillas på siden.
  • Restene av puss og vassmatte avsløres i en vegg fra et hus på 1930-tallet under renovering, med delvis synlig plankvegg.
  • Veggen på et 30-tallshus med fjernet pusslag, viser vassmatte og plank. Omfatter gjenstående elementer under renovering av fasaden.
Kalle,

Fikk du noe svar på dette spørsmålet. Gikk du videre med ompusningen?
Jeg er i samme situasjon og har ikke funnet noen som kan svare.

/ Carl

Kalle_odenplan skrev:
Hei
Jeg har et hus fra 30-tallet. Huset er bygd av stående plank. Fasaden/veggene er bygget opp som følger.
Utenfra: Puss, vassmatte og nett, sprøpanel, papp og stående plank.

Jeg er halvveis gjennom en ompussing og tilleggsisolering med systemet Serporoc. Planen er å fjerne alt inn til plankveggen. Altså sprøpanelet også. Nå slår det meg at sprøpanelet kanskje trengs for å støtte opp plankveggen!?

Spørsmålet er altså. Trengs sprøpanelet for veggens holdbarhet?

(Jeg vil fjerne sprøpanelet for at veggen ikke skal bli så tykk etter isoleringen.)

Takknemlig for svar før mitt hjem raser sammen. :-)
Nei, den trengs ikke.
Den er til for den gamle pussen.

Hei Carl

Jeg fjernet sprøpanelet og pusset opp huset mitt. Ingen kjedelige overraskelser har dukket opp. Plankveggen (stående) burde virkelig ikke bevege seg, plankene er jo skråspikret i hverandre. Jeg vurderte å stive opp veggen med spikerbånd på diagonalen, men jeg kom aldri så langt som å gjøre dette.

Lykke til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.