H Hhallden skrev:
Har du muligens noen bilder?

• To pappesker på et bord i et loftrom, med isolasjon under. En eske er åpen med en grønn gjenstand inni, den andre er lukket. Lys fra lommelykt.
  • Pappeske på tregulv nær isolasjon, med svak belysning.
  • Liker
Hhallden
  • Laddar…
Når jeg først flytter inn i huset, kommer jeg nok til å skaffe plastkasser med lokk i stedet for esker. De trekker nok til seg en del fuktighet, selv om det nok absolutt ikke er noen fare 🙂

• Liker
RolfoHelena og 1 annen
  • Laddar…
Fordi det ikke er osb over hele er fordi restbitene tok slutt😁 unnskyld for mange svar her alle andre 👍😅

H Hhallden skrev:
Har du muligens noen bilder?
dessverre ikke.
jeg la spikerslag parallelt med takstolene, dvs festet dem i takstolene og deres støtter slik at oversiden havnet i høyde med løsullen. Satte vinkeljern under disse spikerslagene for å gi ekstra støtte. De havnet jo da på en avstand ganske nær 120 cm, dvs i prinsippet en bredde på platen. (Ved å kappe ut platene for støttene med stikksagen ble "gulvet" tett selv når jeg hadde lagt to fag ved siden av hverandre.) Deretter la jeg en omgang spikerslag på tvers av disse spikerslagene, som fikk bli bærere av kryssfinerplatene. Disse måtte jeg legge ganske tett fordi jeg ikke kunne få opp hele plater gjennom luken i taket. Måtte altså kappe opp platen i mindre biter så jeg havnet på ca 70-80 cm (men det kan også bli tettere. Kommer jo an på hvor tungt det blir som skal ligge der!) Lagde en skisse (om den går an å åpne...)

Som allerede nevnt kan man legge litt OSB, plywood eller råspont på takstolene for lagring. Når man fester disse kan det være lurt å bruke skruer. Hvis man spikrer, kan det gynge og vibrere slik at sparkelen i himlingen på etasjen under sprekker.

Dessuten er det ikke sikkert at takstolene er dimensjonert for å bære så mye last i den retningen. Tomme kofferter og litt lysestaker går sikkert bra. Men man skal passe seg for å begynne å laste opp en masse tunge ting.

• Liker
Hampusca og 1 annen
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Du har ventilasjonen i taket. Du lufter ut under taksteinene i hver takstolfag. Kalles mögelstopper og skal vel erstatte ventiler i gavlene
👍
Satte sånne ventiler da vi la om taket på et 70-tallshus. Ble Knallbra!

Loftet med nye ventilasjonsåpninger og røde piler peker på dem, lys trepanel og metallplater forsterker konstruksjonen.

H Hhallden skrev:
Spørsmål 1. Burde det ikke være hull på hver gavl for ventilasjon? Huset bygget 2021
Før jeg satte disse ventilene var det bare ventiler på gavlene, og det gikk knapt å oppholde seg der oppe uten gassmaske.

blackarrow blackarrow skrev:
👍
Satte slike ventiler da vi la om taket på et 70-tallshus. Ble Kjempebra!

[bilde]

Før jeg satte disse ventilene var det bare ventiler på gavlene, og det var nesten umulig å oppholde seg der oppe uten gassmaske.
Aha så det er ventilasjon, jeg har noen slike hull. 👍🏻

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.