Hei,

Helt ukjent,

Spørsmål 1. Burde det ikke være hull på hver gavl for ventilasjon? Huset bygget 2021

Spørsmål 2. Kan jeg med noen planker her over løsullen bygge et luftig gulv for å oppbevare noen kofferter?

Med vennlig hilsen, Henrik

• Loft med trepaneltak, isolasjon og en plankevei i midten. Ventilasjonsgitter synlig øverst i mønet.
  • Alternativt materialvalg for isolasjon, inkludert PAROC Løsull og Knauf Supafil, med boks for sertifikatnummer, på en bakgrunn av tre og isolasjonsmateriale.
Hei,

Helt uvitende,

Spørsmål 1. Burde det ikke være hull på hver gavl for ventilasjon? Huset bygget 2021

Spørsmål 2. Kan jeg med noen bord her over løsullen bygge et luftig gulv for å ha noen kofferter?

Spørsmål 3. Er min loft "uisolert"? Kan jeg forbedre?

Med vennlig hilsen, Henrik

Det er ingen problem å oppbevare kofferter på et kaldloft. Det er bare å legge dit et par bord eller en plate. For svar på de andre spørsmålene må du presentere mer informasjon.

• Liker
lewkiz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finnes et bilde i TS:ens andre tråd om samme sak: [lenke]
Har det blitt 2 tråder?

• Liker
Pomal
  • Laddar…
Det ser ut som at du kan ha muggsopper installert, i hvert fall kan det være hva som synes øverst på det første bildet.
Har man det tror jeg ikke at gavlventiler trengs.

• Liker
Berndtan
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det ser ut som at du kan ha muggestopper installert, i det minste kunne det være det som sees øverst på det første bildet.
Har man det tror jeg ikke at gavlventiler trengs.

• Loftet av et hus med trekonstruksjon og en gangvei av treplanker omgitt av isolasjonsmateriale.
  • Liker
Eld og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Ja, en med bilde og to spørsmål og en uten bilde og tre spørsmål. Kanskje moderator/eiere kan slå dem sammen hvis du spør.

Jeg leste overskriften som "Kan man bygge noe kan skape forvirring?". Tenkte at nå blir det interessant på ordentlig 🤓

• Liker
  • Haha
Berndtan og 5 andre
  • Laddar…
Ikke organiske ting kan du forvirre på et kaldloft men ikke så mye at sirkulerende blir dårlig

• Liker
Berndtan
  • Laddar…
Hei!
Jeg selv har en kaldloft og satte da biter av overflødig lekter fra taket over 2 takstoler på loftet og deretter OSB-plate over det. Ble ca 2 cm mellomrom fra isolasjonen til platen. Så klart nær loftsluken så man ikke trenger å krype for å hente ting🙂

• Liker
Berndtan
  • Laddar…
H fisgris8 skrev:
Hei!
Jeg har selv en kaldloft og satte da biter av overflødig lekter fra taket over 2 takstoler på loftet og deretter osb-plate over det. Ble ca 2 cm mellomrom fra isolasjonen til platen. Selvfølgelig nær loftslugen så man ikke trenger å krype for å hente ting🙂
Har du bilde muligens?

Hei
Jeg har lagt kryssfinerplater på en større del av loftet. Først spikerslag festet mot takstolene, deretter kryssende spikerslag slik at det dannes et stødig underlag for platene. Dette bygger ca en desimeter, så flaten man kan utnytte uten å blokkere luftcirkulasjon ble ikke veldig stor siden høyden opp til yttertaket minker. Men man må jo selv få plass når man skal håndtere tingene, så det gjorde ikke så mye. Jeg har ikke endret ventilasjonen min. Den er med de opprinnelige inntakene ved takfoten og fire hull i mønet (som på bildet som er vist og lagt merke til tidligere). Disse hullene ser ut til å munne ut under taksteinene på yttertaket, for det finnes ingen synlig del som metallhatt eller rør som stikker opp på taket.
Min erfaring er at man må se opp med hva man oppbevarer på loftet, da klimaet styres av hvordan været er utenfor. Det blir veldig varmt om sommeren. Da er det selvfølgelig ordentlig tørt, men jeg opplevde at en myk veske, som hadde en slags plastplater som stabilisering i sidene, ble ødelagt. Disse plastplatene ble sprø og ble til smuler når vesken skulle brukes. Tror de ble brutt ned av varmen.
Om høsten (og delvis våren) sykluser temperaturen opp og ned, hvorfor det blir ganske fuktig av og til. Jeg hadde flytteesker stående oppe, som ble såpass fuktige at de buktet seg noe. Innholdet klarte seg derimot bra.
Har nå vesker og ryggsekker, julebelysning, også noen esker, demonterte IKEA-skap, og det fungerer bra. Men da har jeg plassert det litt mer luftig og vært nøye med å fjerne ting som jeg tror ikke tåler temperaturen om sommeren som gummimadrasser og sko.

• Liker
Hhallden
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hei
Jeg har lagt plywoodplater på en større del av loftet. Først lekter festet mot takstolene, deretter kryssende lekter slik at det dannes et solid underlag for platene. Dette bygger ca en desimeter slik at flaten man kan utnytte uten å blokkere luftcirkulationen ble ikke så stor siden høyden opp til yttertaket minsker. Men man må jo selv få plass når man skal håndtere sakene så det gjorde ikke så mye. Jeg har ikke forandret min ventilasjon. Den er med de opprinnelige inntakene ved takfoten og fire hull i mønet (som på bildet som er vist og oppmerksommet av tidligere) Disse hullene ser ut til å munne ut under teglet på yttertaket for det finnes ingen synlig del som blikkhatt eller rør som stikker opp på taket.
Min erfaring er at man må passe på hva man oppbevarer på loftet da klimaet styres av hvordan været er utenfor. Det blir veldig varmt på sommeren. Da er det selvfølgelig ordentlig tørt men jeg opplevde at en myk veske, som hadde noen slags plastplater som stabilisering i sidene, ble ødelagt. Disse plastplatene ble sprø og ble til smuler, da vesken endelig skulle brukes. Tror de ble brutt ned av varmen.
Om høsten (og delvis våren) sykler temperaturen opp og ned så det blir ganske fuktig av og til. Jeg hadde flytteesker stående der oppe, hvilke ble såpass fuktige at de buet noe. Innholdet klarte seg dog bra.
Har nå for tiden vesker og ryggsekker, julebelysning, også noen esker, demonterte IKEA skap og det fungerer bra. Men da har jeg stilt det litt mer luftig og vært nøye med å fjerne sånt som jeg tror ikke tåler temperaturen på sommeren som gummimadrasser og sko.
Har du muligens litt bilder?

Du har ventilasjonen i taket. Du lufter ut under taksteinene i hver takstolsfag. Kalles muggsopper og skal vel erstatte ventiler i gavlene.

• Liker
Berndtan og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.