Jeg har boret 10 mm hull i pusset massiv tegl for IKEA METOD-skinne til mine kjøkkenskap, men hullene ble for grunne og noe skadet av slagbor. Jeg prøvde å bruke 10 mm plugg og 6 mm skrue, men de snurrer bare i hullene.

Kan jeg redde de eksisterende hullene ved å bore dem opp til 12 mm uten slag i teglet og bruke 12 mm plugg + 8 mm skrue, i stedet for å flytte hullene og risikere for tette innfestninger?

Tusen takk!

Går bra å gjøre,

Sist redigert:
Visstnok litt annerledes problem. I sønnens leilighet var det en form for 40-talls "lettbetong" blokker i veggene. Det var for mykt, umulig å få noen plugg til å feste. Brukte da kjemisk anker, og stubber av gjenget stang. Det ble bra.

• Liker
Fillefire
  • Laddar…
Du har for grov plugg. Prøv med 8mm plugg og 6mm skrue i stedet.

D Dilato skrev:
Det spiller vel ingen rolle om hullene tilfeldigvis sitter tettere hvis det er det som kreves.
Bruk riktig borr og ingen slag.
[lenke]
Jeg tenker at teglet sprekker hvis hullene er for nære. Jeg har mange hull allerede.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har for grov plugg. Prøv med 8mm plugg og 6mm skrue i stedet
Så da trenger jeg å bore nye smalere hull. Jeg er litt bekymret for å ha hullene for tett <100 mm for at teglsteinen skal sprekke

Fillefire Fillefire skrev:
Så da trenger jeg å bore nye smalere hull. Jeg er litt bekymret for å ha hullene for tett <100 mm for at teglstenen skal sprekke
Ja eller grovere skrue

Du skal ha en skrue 2 mm mindre enn pluggen og hullet minst 10 mm dypere enn pluggen (skruen minst 5 mm lengre i hullet enn pluggen).
I tegl kan du ha ekspansjonsplugg. Litt avhengig av hvor "thight" hullet ditt blir med 10 mm boret (vingler du, blir det videre) kan pluggen være kanskje 8 eller 10 mm (den skal jo lett gå inn, ha mer dybde igjen i hullet og deretter ekspandere noe av en 2 mm smalere skrue som går litt lengre enn skruen.
Så finnes det jo kjemisk anker og konstruksjonslim osv. å komplettere med. At teglet sprekker inne i veggen er nok uvanlig om man har god borr/teknikk og moderate dyp på hullene, men på et hjørne kan det være dårligere mottrykk. Man kan jo fylle hullene man ikke skal bruke, og sparkle overflaten, dessuten hvis man ikke vil ha mange hull i veggen.

for eksempel info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Tusen takk for alle svar! Jeg tester å bore opp de eksisterende hullene til 12 mm og gjør dem dypere med nye plugger og nye skruer. Jeg gir tilbakemelding når det blir suksess eller går til helvete.

For 12mm plugg kreves 10mm skrue for at det skal holde ordentlig i tegl

• Liker
Fillefire
  • Laddar…

Beste svar

J
Fillefire Fillefire skrev:
Jeg har boret 10 mm hull i pusset massiv murstein for IKEA METOD-skinne til mine kjøkkenskap, men hullene ble for grunne og noe skadet av slagbor. Jeg prøvde å bruke 10 mm plugg og 6 mm skrue, men de bare snurrer i hullene.

Kan jeg redde de eksisterende hullene ved å bore dem opp til 12 mm uten slag i mursteinen og bruke 12 mm plugg + 8 mm skrue, i stedet for å flytte hullene og risikere for tette fester?

Stort takk!
Vanlige plugg fungerer ikke i porøse vegger, disse er bra..

• Pluggbilde: En lys grått lettbetongplugg fra Essve, 10x55mm, brukt til festing i porøse vegger.
  • Liker
Fillefire
  • Laddar…
Breddet og utdypet hullene og brukte 12 mm universalplugg med 8 mm skrue. Fungerte ok men våget ikke stramme for hardt, noen skruer gled men fyrstikker løste det.
To hull har ikke murstein, ser ut som fugemasse eller puss. Grovkornet og ekstremt porøst. Laster opp et bilde men vanskelig å se.

Hvordan ville dere rangere alternativene:
1. Lettbetongplugg
2. Lim + plugg, tørke, skru
3. Kjemisk anker

• Hull i grovkornig overflate, muligens i mur eller betong, som ser porøs ut. Hullkanten er uregelmessig og ser ut til å mangle fast materiale.
RoTe
Er det ikke bare å kjøre kjemisk anker? Ville jo vært jækla unødvendig å ødelegge hele kjøkkenet om mot alle odds overskapene skulle falle ned.

RoTe RoTe skrev:
Er det ikke bare å bruke kjemisk anker? Ville jo vært veldig unødvendig å ødelegge hele kjøkkenet om overskapene mot formodning skulle falle ned.
Det ble kjemisk anker! Ser ut til å fungere bra. Var litt bekymret for hvordan det skulle feste seg i så porøst materiale, så jeg tok ikke i alt for mye når jeg festet det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.