40.020 lest ·
110 svar
40k lest
110 svar
Kan jeg bare bytte ut sagflisene med isolasjon?
veldig interessert i hva TS kan få for problem hvis TS bytter ut spon med cellulose?D Davion skrev:Det er ikke i det hele tatt dårlig å tipse om litt mer spon, ettersom det eneste problemet som nå gjelder for TS er at det går litt mye spill. Det er et beskjedent problem sammenlignet med hva som kan skje om man prøver seg på andre løsninger, og det går jo an å løse til en viss grad bare ved å øke mengden spon.
Det jeg siktet til er hva de yrkesvante snekkerne jeg har hatt hjemme hos meg har sagt når jeg drøftet akkurat dette saksspørsmålet for ca. 1,5 måneder siden, samt hva inspektøren fra Anticimex sa da jeg kjøpte mitt nåværende hus.A Aunty skrev:
Jeg taler fritt fra minnet, men konteksten var at å endre eksisterende løsning vedrørende isolasjon i hus, selv fra likt til likt, kan medføre (Celluloseull ble også nevnt men foreslått som tillegg oppå) nye forutsetninger for fuktoppførsel. Ble av begge parter rådet til å benytte eksisterende løsning hvis det eneste man kunne konstatere var et visst varmetap.
Således vet jeg ingen konkrete problemer rundt den spesifikke løsningen, men siktet først og fremst til at to uavhengige parter vitner om at spon ikke er et problem å benytte og at det går utmerket å bygge på litt ytterligere hvis ønskelig, heller enn å gjøre større endringer hvis ingen problemer foreligger.
Du skrev nemlig "Syns det generelt er ganske dårlige anbefalinger i tråden til TS. Å anbefale å fylle på med høvelflis må jo være den dårligste av løsninger for TS." og det er Anticimex og et byggefirma i Borås ikke enige i.
D Davion skrev:Det jeg siktet til er hva de yrkesvante snekkerne jeg har hatt hjemme hos meg har sagt når jeg drøftet nettopp denne sakens spørsmål for ca. 1.5 måned siden, samt hva takstmann fra Anticimex sa da jeg kjøpte mitt nåværende hus.
Jeg snakker fritt fra minnet, men konteksten var at å endre eksisterende løsning angående isolering i hus, selv fra liknende til liknende kan medføre (Celluloseull ble også nevnt men foreslått som supplement på toppen) nye forutsetninger for fuktoppførsel. Ble av begge parter rådet til å bruke eksisterende løsning hvis det eneste man kunne konstatere var visst varmetap.
Altså vet jeg ingen konkrete problemer rundt den spesifikke løsningen, men siktet hovedsakelig til at to uavhengige parter vitner om at spon ikke er et problem å bruke og at det går fint an å bygge litt ytterligere på om så ønskes heller enn å gjøre større endringer om ikke noen problemer foreligger.
Du skrev nemlig "Synes generelt det er ganske dårlige anbefalinger i tråden til TS. Å anbefale å fylle på med sagflis må jo være den dårligste av løsninger for TS." og det er ikke Anticimex og en byggfirma i Borås enige i.
først og fremst så holder jeg Anticimex veldig langt ned på min liste de er kjent i bransjen for oppdiktede løsninger for å selge produkter og da sine produkter.
så hva noen byggfirma i Borås sier spiller jo null rolle, uten å vite deres utdanning innen området.
sagflis brukte man før i tiden og er en dårlig løsning av flere grunner sånn er det bare.
Har du sett noen nye hus som er bygd med sagflis som isolasjon? Finnes en grunn til det.
skal man da gjøre om skal man gjøre det skikkelig og det er i TS sitt tilfelle å erstatte med cellulose.
Det er jo veldig enkelt å fylle på en halvmeter cellulose. Varmt blir det i huset, og kaldt på loftet. Så mugner det uta tusan om man har uflaks.A Aunty skrev:først og fremst så holder jeg Anticimex veldig langt ned på min liste de er kjent i bransjen for oppdiktede løsninger for å selge produkter og da sine produkter.
så hva noen byggefirma i Borås sier spiller jo null rolle, uten å vite deres utdanning innen området.
spon anvendte man før i tiden og er en dårlig løsning av flere grunner så er det bare.
Har du sett noen nye hus som bygges med spon som isolasjon? Finnes en grunn til det.
skal man da gjøre om skal man gjøre det riktig og det er i TS tilfelle å erstatte med cellulose.
Nei, hvorfor skulle det bli så.N nybyggarn3 skrev:
man kan vel arbeide med mer enn en ting om gangen, finnes det noen risiko så får man vel håndtere den.
Fordi du senker temperaturen og fortsetter å tilføre fukt fra boligen. Cellulose er bra men ikke magisk.A Aunty skrev:
Edit: Å håndtere problemet innebærer å måke ut isolasjon og sortere som brennbart. Har en bekjent som har gjort denne reisen.
ja, men du får jo ikke automatisk et fuktproblem bare fordi du etterisolerer, eller hva?N nybyggarn3 skrev:
Og tror du at risikoen finnes av en eller annen grunn så får man jo adressere den.
Finnes jo selvfølgelig masse man kan gjøre.
(for øvrig hvem har sagt at man tilfører fukt fra første begynnelse?)
Jeg holder deres sertifiserte kontrollører høyere opp på min liste enn visse forummedlemmer, samtidig som utdannede og sertifiserte fagfolk i en byggefirma.A Aunty skrev:først og fremst så holder jeg Anticimex veldig langt nede på min liste, de er kjente i bransjen for fantasifulle løsninger for å selge produkter og da sine produkter. så hva noen byggefirma i Borås sier spiller jo null rolle, uten å vite deres utdannelse innen området.
sagspon brukte man før i tiden og er en dårlig løsning av flere grunner sånn er det bare. Har du sett noen nye hus som bygges med sagspon som isolasjon? Finnes en grunn til det.
skal man da gjøre om skal man gjøre det skikkelig og det er i TS tilfelle å erstatte med cellulose.
Du får mene hva du vil, og jeg er helt enig i at spon har ulemper, det sier seg selv. Påstanden om at det verste rådet TS har fått er å fortsette å bruke spon når det eneste problemet er visst isolasjonsverdi er derimot objektivt feil, uansett dine anekdoter mot Anticimex eller sertifiserte byggefirmaer.
I alle hus skaper menneskelig aktivitet fukttilførsel. Man lager mat, vasker opp, vasker klær, dusjer, ja til og med puster ut fuktig luft!A Aunty skrev:
Denne varme fuktige luften stiger oppover, og har man ingen dampsperre i takbjelkelaget så vil fukten komme opp på loftet.
Det er bare ren fysikk.
Hvis det deretter er for kaldt på loftet så vil ikke luften kunne holde like mye fukt, hvorpå fukten kondenserer på de kalde flatene, som regel rupanelen.
Igjen, ren fysikk som knapt går an å argumentere mot.
Så kan problemet håndteres på ulike måter:
- ha det varmt på loftet
- sette inn en dampsperre
- ventilere ut den fuktige luften før den rekker å gjøre skade (problemet da er hva man skal erstatte luften med; noen ganger er uteluften minst like fuktig).
hva da sertifiserte kontrollanter, hvordan er de sertifiserte? Deretter lurer jeg på hva slags sertifikat yrkesmennene i en byggfirma har? det er jo ikke direkte utdannede sivilingeniører som arbeider på Anticimex om du trodde det, det er selgere.D Davion skrev:Jeg holder deres sertifiserte kontrollanter høyere opp på min liste enn visse forummedlemmer, likeså utdannede og sertifiserte yrkesmenn i en byggfirma.
Du får mene hva du vil og jeg er helt enig om at spon har ulemper, det sier seg selv. Påstanden om at det dårligste rådet TS har fått er å fortsette å bruke spon når det eneste problemet er visst isolerverdi er derimot objektivt feil, uansett dine anekdoter mot Anticimex eller sertifiserte byggfirmaer.
Kutterspåns eneste problem er ikke lambda-verdien, kutterspån har mange problemområder. Det finnes mange grunner til at man ikke skal bruke det lenger, så skal man legge inn nytt skal man definitivt ikke bruke spon.
D Davion skrev:Jeg holder deres sertifiserte kontrollører høyere opp på min liste enn visse forummedlemmer, likeledes utdannede og sertifiserte fagfolk i et byggefirma.
Du får mene hva du vil og jeg er helt enig i at spon har ulemper, det sier seg selv. Påstanden om at det dårligste rådet TS har fått er å fortsette å bruke spon når det eneste problemet er visse isolasjonsverdi er derimot objektivt feil, uansett dine anekdoter mot Anticimex eller sertifiserte byggefirmaer.
Nå snakker vi om et hus fra 1920 og ikke 2020. Huset er bygd helt uten dampsperreA Aunty skrev:
Derfor vil all fuktig luft stige opp på loftet. Den tynne isoleringen gjør at det er forholdsvis varmt på loftet, noe som er en fordel. Å sprøyte på isolasjon i moderne mengder vil senke temperaturen. Risikoen er da at det blir problemer.
er jo akkurat det jeg sier, tror man at det er et problem så må man jo håndtere det. finnes massevis av gode måter å håndtere det på avhengig av risiko.B b8q skrev:I alle hus skaper menneskelig aktivitet fukttilførsel. Man lager mat, vasker opp, vasker klær, dusjer, ja til og med puster ut fuktig luft!
Denne varme fuktige luften stiger oppover, og har man ingen dampsperre i takbjelkelaget så vil fukten komme opp på loftet.
Det er bare ren fysikk.
Om det så er for kaldt på loftet så vil ikke luften kunne holde like mye fukt, og da kondenserer fukten på de kalde overflatene, som regel sutaket.
Igjen, ren fysikk som knapt er mulig å argumentere mot.
Så går det an å håndtere problemet på forskjellige måter:
- ha varmt på loftet
- sette opp en dampsperre
- ventilere ut den fuktige luften før den rekker å gjøre skade (problemet da er hva man skal erstatte luften med; av og til er uteluften minst like fuktig).